خطیب‌زاده: اتهام‌زنی علیه ایران جواب نمی‌دهد
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه اتهام زنی و تهدید علیه ایران جواب نمی‌دهد، گفت: اقدام مثبت را با اقدام مثبت پاسخ می‌دهیم و اگر عمل متفاوت مشاهده کنیم پاسخ متناسب خواهیم داد.

با اسم دیپلماسی نمی‌شود جنگ کرد


«سعید خطیب‌زاده» پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، با اشاره به پیشنهاد جوسپ بورل برای جلسه مشترک با آمریکا و اروپا تصریح کرد: مواضع ایران را صریح، آشکار، کامل اعلام کردیم. هیچ تغییری در این موضع رخ نداده است. مسیر آمریکا عبور از سیاست‌های اشتباه دولت قبلی آمریکاست که هیچ تغییری در عمل و این سیاست ضدایرانی در فشار حداکثری رخ نداده است. حتی آمریکا رسما اعلام به بازگشت به تعهداتش در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کشورهای اروپایی در ذیل نقض برجام به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: پیشنهاد بدون زمان خاصی مطرح شده بود ولی گفته بودیم مسیر روشنی است اگر آمریکا می‌خواهد در میز برجام جایی داشته باشد، باید اعلام بازگشت به برجام کرده و تعهداتش را اجرا و تحریم‌ها را بردارد. این مسئله نیاز به بده بستان ندارد. دولت آمریکا براثر اشتباه شناختی می‌خواهد مسیری که ترامپ موفق نشده، با چند جانبه‌گرایی پیش ببرد که موفق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه عمل را با عمل و اقدام را اقدام جواب می‌دهیم، ابراز داشت: اقدام مثبت را با اقدام مثبت پاسخ می‌دهیم و اگر عمل متفاوت مشاهده کنیم پاسخ متناسب خواهیم داد.

خطیب‌زاده از شرکای اروپایی برجام خواست مسیری که قبلا طی شده را در نظر بگیرند و در نظر داشته باشند که مسیر همکاری بهتر از هر مسیری جواب می‌دهد مسیر اتهام‌زنی و تهدید علیه ایران جواب نمی‌دهد و ایران مسیر همکاری متقابل پاسخ می‌دهد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر نتانیاهو مبنی بر عدم اجازه دادن به ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بیان کرد: وسواس بیمارگونه نخست‌وزیر رژیم صیهونیستی مسئله جدیدی نیست ولی حاکی از آشفتگی جدید در سرزمین‌های اشغالی است که حاصل رفتارهای ماجراجویانه است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه رژیم اشغالگر قدس ریشه بسیاری از گرفتاری‌ها و ناامنی‌ها و مشکلات در غرب آسیا است، یادآور شد: ایران به دقت شرایط را رصد کرده و این فرافکنی‌ها به درد نخست‌وزیر فاسد رژیم صهیونیستی می‌خورد. در دکترین ایران سلاح هسته‌ای جایی ندارد ولی دنیای غرب چشم خود را بر صدها سلاح اتمی اسرائیل بسته است.

وی درباره احتمال تصویب قطعنامه ضد ایران در شورای حکام و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران و قطع همکاری با آژانس عنوان کرد: اینکه آمریکا در مسیر غلطی گام برداشته است، روشن است. دولت بایدن آغاز ناامیدکننده‌ای درعمل به تعهدات آمریکا داشته‌ است. مسیر همکاری ایران با آژانس در مسیر پادمان روشن بوده و ادامه می‌یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: طرفهای برجام حسن نیت ایران در همکاری سه ماهه با آژانس را قدر بدانند. ایران اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل انجام می‌دهد.

خطیب زاده همچنین درباره سفر فواد حسین به ایران و رایزنی درباره مسائل امنیتی گفت: یکی از مباحث رایزنی‌ها با فواد حسین، برخی تحولات در عراق و حوزه امنیتی پیرامونی است. شهادت سردار سلیمانی از جمله موضوعات رایزنی‌ها بوده است. طبیعی است روابط ایران و عراق به عنوان روابط چند لایه نیازمند رایزنی‌های مشترک و نزدیک است.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir