خاتمی: هر رای، «آری» مجدد به نظام است
عضو مجلس خبرگان رهبری انتخابات را در عرصه داخلی و خارجی برای کشور سرنوشت‌ساز دانست و گفت: هر رای که به صندوق انداخته می‌شود، رای «آری» مجدد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است

آیت‌ الله سید احمد خاتمی: انتخابات در عرصه داخلی و خارجی برای کشور سرنوشت‌ ساز است

آیت‌الله سیداحمد خاتمی درباره نامگذاری شعار سال از سوی رهبر انقلاب اسلامی گفت: نامگذاری‌ سال‌ها از سوی رهبری، حاصل کارشناسی دقیق از وضعیت کشور و علاج و درمان مشکلات است. این نامگذاری‌ها در حقیقت نقشه راه مسئولان و مردم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، افزود: در سالیان اخیر، تمرکز رهبر انقلاب اسلامی بر مسائل اقتصادی بوده است و این تمرکز ناشی از شناخت دقیق مشکلات کشور است. دشمنان امید داشته و دارند که با فشارهای حداکثری اقتصادی به نظام اسلامی آسیب برسانند.

آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: اینگونه فشارهای حداکثری اقتصادی بی‌سابقه نیست. کفار قریش در دوره بعث پیامبر(ص) با حصر اقتصادی شعب ابی‌طالب، می‌خواستند نهضت جهانگیر پیامبر(ص) را زمین‌گیر کرده و نظام نبوی مدینه را دچار چالش کنند.

وی اضافه کرد: بر همین اساس رهبر انقلاب اسلامی در نامگذاری‌ها بر مسائل اقتصادی متمرکز شدند و سال گذشته را سال «جهش تولید» و امسال را «جهش تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامیدند و در این نامگذاری مخاطب اول مسئولان و مخاطب دوم مردم هستند.

خاتمی با اشاره به تاکید رهبری درباره جهش تولید در نخستین روز فروردین تصریح کرد: ایشان فرمودند که جهش تولید نیازمند پشتیبانی و مانع‌زدایی است و مسئولان باید در این زمینه اقدام کنند. واردات بی‌رویه، قاچاق کالا، مقررات زائد و عدم کمک نظام بانکی در برخی موارد، از جمله موانعی سر راه جهش تولید هستند.

وی، راه‌حل برون‌رفت کشور از تهدیدهای دشمن را با طرح اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری امکان‌پذیر دانست و گفت: امید که مسئولان در این عرصه حداکثر توان خود را به‌کار گیرند تا سال آینده شاهد آن باشیم که رهبری بالاترین نمره را به مسئولان به جهت تلاش شایسته آنها در این عرصه بدهند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فرمایش رهبری درباره انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰، گفت: ایشان در این زمینه به چند مطلب اشاره کردند. مقایسه آغاز قرن چهاردهم با قرن پانزدهم مقایسه بسیار زیبایی بود

خاتمی خاطرنشان کرد: قرن چهاردهم با حاکمیت استبداد رضاخانی شکل گرفت که ۵۷ سال سیاه را این پدر و پسر رقم زدند و آغاز قرن پانزدهم شمسی با انتخابات و حاکمیت ملت بر سرنوشت خود شکل می‌گیرد که این موضوع جشن بزرگ سیاسی است.

وی ادامه داد: اینکه عده‌ای موضوع عدم مشارکت در انتخابات را مطرح می‌کنند، سخنی دشمن‌پسند است چون این خواسته دشمن است که انتخابات، بی‌رونق و کمرنگ باشد. دشمنان کنار این هدف، به مجریان و ناظران هم تهمت می‌زنند و آنها را به مهندسی انتخابات متهم می‌کنند که این موضوع هم در انتخابات گذشته و هم امروز سخن نادرستی است.

عضو مجلس خبرگان، انتخابات را کاملا آزاد خواند و با بیان اینکه مردم در انتخابات سرنوشت خود را تعیین می‌کنند، گفت: انتخابات هم در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی سرنوشت‌ساز است و هر رای که به صندوق انداخته می‌شود، رای «آری» مجدد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی عنوان کرد: نکته دیگر زمزمه ای است که متاسفانه از زمان بنی‌صدر آغاز شد. افرادی عنوان می‌کردند رییس‌جمهوری قدرتی ندارد و کاری از دست او ساخته نیست که خلاف واقع است. در حقیقت رییس‌جمهوری شخصیت شماره دو سیاسی کشور است که از بالاترین اختیارات در قانون اساسی برخوردار است.

کسی که قانون اساسی را قبول ندارد نامزد انتخابات نشود

خاتمی ادامه داد: نمی‌توان گفت رئیس‌جمهوری قدرتی ندارد و او فقط تدارکاتچی است. علاوه بر این، کسی که خود را داوطلب می‌کند باید بداند که می‌خواهد با این قانون اساسی کار کند بنابراین اگر این قانون اساسی به نظر آن فرد کافی نیست خودش را در معرض انتخاب قرار ندهد.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری گفت: نکته دیگر در این رابطه این است اصل حضور مهم است و در کنار آن انتخاب اصلح اهمیت دارد. به تعبیر رهبری اصلح به کسی خطاب می‌شود که باایمان، ضدفساد، عدالتخواه، انقلابی و به نوآوری‌ها و توانمندی‌های داخلی معتقد و امیدوار باشد.

خاتمی با اشاره به توصیه دیگر رهبر انقلاب درباره انتخابات یادآور شد: سفارش دیگر ایشان آن است که انتخابات را باید نماد وحدت ملی و نه نماد تفرقه قرار دهیم، و فارغ از جناح و باند و حزب خود به فکر رشد و عزت و عظمت ایران اسلامی باشیم.

وی به نکته حائز اهمیت دیگر درباره فشار حداکثری گفت: نکته دیگری که رهبر انقلاب بر آن تاکید داشتند این است که بحمدالله فشار حداکثری ترامپ شکست خورد و او با افتضاح از کاخ سفید رفت و آبروی کشور خود را نیز برد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به فرمایش رهبری درباره سیاست اعلامی نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: آنچه رهبر انقلاب درباره سیاست اعلامی ایران در قبال برجام به روشنی اعلام کردند و مسئولان هم در این عرصه و بر اساس قانون اساسی مطیع رهبری هستند این است که آمریکایی‌ها باید تحریم‌ها را به‌طور کامل و یکجا لغو کنند، بعد ما راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم که آیا آنها تحریم‌ها در عمل و یا روی کاغذ لغو کرده‌اند.

خاتمی، طرح موضوع «اول من، اول تو» از سوی برخی‌ افراد را بی‌معنا توصیف کرد و گفت: آنها سخت در اشتباهند، به این دلیل که ما، مارگزیده هستیم. آمریکا بارها و بارها گفت و عمل نکرد، مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود. آمریکا در رابطه با ایران اشتباه کرد و خود باخت، آنچنان که در ارتباط با جنایاتی هم که در منطقه انجام می‌دهد، او قطعاً بازنده این میدان است.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: entekhab.ir