یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که روز جمعه از وین و محل مذاکرات گروه ۱+۴ با ایران به واشنگتن بازگشته بود می‌گوید گفتگو‌ها اگر چه به علت عدم حضور مستقیم آمریکا در جلسات به کندی پیش می‌رود، اما "سازنده و جدی" است.

خواسته حداکثری ایران می‌تواند تنگنا ایجاد ‌کند


یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که روز جمعه از وین و محل مذاکرات گروه ۱+۴ با ایران به واشنگتن بازگشته بود می‌گوید گفتگوها اگر چه به علت عدم حضور مستقیم آمریکا در جلسات به کندی پیش می‌رود اما "سازنده و جدی" است.

با این حال، این مقام ارشد وزارت خارجه گفته موضع ایران مبنی بر لغو همه تحریم‌ها وضع شده از سال ۲۰۱۷ به عنوان پیش‌شرطی برای بازگشت کامل به برجام، ممکن است این گفتگوها را با تنگنا روبرو کند.

به نوشته بی بی سی، عصر جمعه، نهم آوریل، وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی تلفنی با خبرنگاران درباره جزئیات مذاکرات میان گروه ۱+۴ (متشکل از بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه) با ایران که آمریکا هم به طور موازی و نه به طور مستقیم در آن شرکت دارد، توضیحاتی داد و یک مقام ارشد این وزارتخانه تلاش کرد نیمرخی از آنچه در هفته اول این گفتگوها روی داده را برای رسانه‌ها ترسیم کند.

این مقام وزارت خارجه که روز جمعه رسما معرفی نشد گفته: "موضوع اصلی گفتگوهای هفته گذشته بر این هدف متمرکز بود که هم ایران و هم آمریکا مشخص کنند که چه گام‌هایی برای بازگشت دو طرف به برجام باید برداشته شود... البته این نخستین گام‌های مورد هدف این گفتگوهاست... مذاکرات به طور غیرمستقیم برگزار شد چرا که ایران مخالف حضور مستقیم آمریکا در این جلسات است و به همین علت ما بیشتر از طریق اروپایی‌ها و بعضا دیگر طرفای امضاکننده برجام با هم گفتگو می‌کنیم."

ایران که عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه خود را در راس هیاتی به وین فرستاده، می‌گوید آمریکا با خروج از برجام دیگر اجازه ندارد در جلسات گروهی که پیش‌تر ۱+۵ نامیده می‌شد حضور یابد.

دیگر شرط ایران برای بازگشت کامل به تعهدات برجامی خود این است که آمریکا تمامی تحریم‌هایی که دونالد ترامپ از سال ۲۰۱۷ علیه این کشور وضع کرده را لغو کند.

موضوعی که به گفته مقام ارشد وزارت خارجه، ممکن است گفتگوها را با مشکل روبرو کند.

"من معتقدم بر اساس ارزیابی‌های ما که گمان کنم دیگر اعضای گروه، یقینا اروپایی‌ها و حتی چین و روسیه، آمریکا پیشنهادهای بسیار جدی ارایه کرده و نشان داده که چه قدر برای بازگشت به این توافق و تعهدات خود در آن مصمم است اگر ایران هم به اجرای کامل تعهدات خود بازگردد."

به گفته این مقام آمریکایی قرار است مذاکرات از اواسط هفته آینده در وین ادامه یابد و هدف هفته دوم مذاکرات هم مشخص و آشکار کردن گام‌های مورد انتظار دو طرف برای بازگشت به برجام است و ما امیدواریم ایران نشانه‌های بزرگتری مبنی بر خواست آنها برای بازگشت کامل به تعهداتشان بروز دهند.

در همین حال، این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا عصر جمعه تصریح کرد که آزادی نفتکش کره‌جنوبی از سوی ایران موضوعی که در جریان مذاکرات روزهای گذشته طرح شده باشد، نبوده و به گفته او این دو موضوع به هم مرتبط نبوده‌اند.

یکی از خبرنگاران در این کنفرانس تلفنی درباره سخنان روز جمعه، نهم آوریل، وزیر خارجه ایران پرسید که محمدجواد ظریف گفته بود آمریکا باید تمامی تحریم‌های وضع شده از سال ۲۰۱۷ (ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید) را لغو کند چرا که در منافات با تعهد آمریکا در برجام - مبنی بر لغو تحریم‌های ایران- در برابر توقف برنامه‌های هسته‌ای این کشور بوده است.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ گفت این خواسته ایران منطبق بر برجام نیست چرا که مطابق این توافق‌نامه آمریکا حق خود برای تحریم ایران در موارد غیر هسته‌ای همچون حقوق بشر، تروریسم و یا مداخله در انتخابات آمریکا را برای خود محفوظ می‌داند. اما همزمان باید تصریح کنم که ما علنا هم موضع خود را اعلام کرده‌ایم که حاضریم تمامی تحریم‌های وضع شده مرتبط با توافق هسته‌ای را لغو کنیم اگر ایران هم به طور کامل به تعهدات خود در این توافق بازگردد.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: انتخاب