روحانی: امنیت عراق را امنیت خود می‌ دانیم
رئیس جمهور از کشور عراق به عنوان دوست و همسایه خوب ایران نام برد و با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه زمینه‌ها بویژه همکاری‌های اقتصادی و تجاری، اظهار داشت: تهران و بغداد می‌توانند با توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه ای، نقش مهمی در تحولات منطقه ایفا کرده و تاثیرگذار باشند.

برهم صالح: دولت عراق مصمم به اجرای تمامی توافقات ایران و عراق است



حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی با برهم صالح رئیس جمهور عراق با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت و مردم این کشور مسلمان همسایه، با اعلام حمایت جمهوری اسلامی از ثبات، امنیت و استقلال و تمامیت ارضی عراق، تصریح کرد: تقویت عزت و اقتدار و تحکیم استقلال عراق و ارتقاء جایگاه منطقه ای و بین المللی این کشور از جایگاه ویژه ای برای ما برخوردار است .

روحانی با بیان اینکه ایران امنیت عراق را امنیت خود می داند، اظهار داشت: با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی عراق مخالفیم و آن را به ضرر این کشور و کل منطقه می دانیم و معتقدیم امنیت منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه تامین شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی ها در مبارزه با تروریسم بازی دو گانه ای دارند و عملکرد آنان در مرزهای عراق و سوریه مبهم است، تصریح کرد: آمریکایی ها همیشه در منطقه نقش تخریبی داشته اند و حضور نظامیان آمریکایی در منطقه کمکی به برقراری صلح و ثبات نکرده است.

روحانی در ادامه این گفت و گو با تاکید بر لزوم تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات قبلی از جمله پروژه راه آهن شلمچه – بصره و اتصال راه آهن دو کشور، افزود : ایران و عراق می توانند با توجه به ظرفیت های اقتصادی خود به عنوان دو اقتصاد مکمل همکاری با یکدیگر را توسعه داده و با تقویت حمل و نقل کالا و ترانزیت، حجم مبادلات و روابط تجاری را افزایش دهند.

برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز در این مکالمه تلفنی با تبریک متقابل ماه مبارک رمضان به دولت و مردم ایران، روابط با جمهوری اسلامی ایران را راهبردی و رو به توسعه دانست و با توجه به اشتراکات دیرینه فرهنگی و تاریخی میان دو کشور بر تقویت و تحکیم روابط در همه زمینه ها بویژه روابط اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

رئیس جمهور عراق تاکید کرد: دولت عراق مصمم است تمامی توافقات در حوزه های مختلف میان دو کشور با جدیت پیگیری و عملیاتی شود که این موضوع به نفع هردو کشور و منطقه خواهد بود.

برهم صالح همچنین در این گفت و گو با اشاره به اهمیت برقراری صلح و ثبات در منطقه و همکاری همه کشورهای همسایه برای تحقق این هدف، افزود: تصمیم دولت عراق برای پایان دادن به حضور نظامیان خارجی در این کشور جدی است و در این زمینه مذاکرات راهبردی و مستمر با آمریکایی ها انجام گرفته که تا حصول نتیجه نهایی ادامه خواهد یافت.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir