جزئیات بیشتر از مذاکرات ایران و عربستان در بغداد
با وجود انکارها، منابع عربی تاکید می کنند که در تاریخ نهم ماه جاری، نشستی در پایتخت عراق بین ریاض و تهران انجام شده است.

 نشست ایران و امارات قبل از آغاز مذاکرات اصلی


به نقل از القدس العربی چاپ لندن نوشت: با وجود انکارها، منابع عربی تاکید می کنند که در تاریخ نهم ماه جاری، نشستی در پایتخت عراق بین ریاض و تهران انجام شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: پیش از نشست مذکور، نخست وزیر عراق به عربستان سفر کرده و به نظر می رسد یک هیئت امنیتی ایرانی نیز در بغداد بوده که پیامی را به طرف سعودی رسانده است و همچنین یک دیدار نزدیک نیز در همان روز در بغداد با هیئت امنیتی از اردن و مصر صورت گرفته است. پیش از تمام این اتفاقات، در ابتدای سال، مذاکراتی بین مسئولان ایران و دستگاههای اطلاعاتی امارات انجام شده و الکاظمی پس از آن با ولی عهد سعودی محمد بن سلمان تماس گرفته تا موافقت ایران با برگزاری نشستی با حضور هیئت سعودی در بغداد را اعلام کند.

مذاکرات شامل چهار عنصر اصلی شده، اول، پرونده یمن و قدرت گرفتن حوثی ها که حالا در شرایط پیش روی در جبه مأرب هستند و دوم، پرونده لبنان، که شاهد یک فروپاشی و تجزیه تهدید کننده است، سوم، پرونده توافق هسته ای ایران و مذاکرات وین و چهارم، امنیت آبهای خلیج فارس.

برگزاری نشست در بغداد، نشان دهنده موفقیت الکاظمی و همچنین نیاز ایران و عربستان به واسطه ای قابل قبول برای هر دو کشور است، امری که نخست وزیران سابق عراق از ان برخوردار نبودند.

علاوه بر این، برگزاری نشست نشان می دهد دو طرف ایرانی و سعودی در روند سیاستهایشان در لبنان و یمن و همچنین در سوریه و عراق نیاز به نوعی راه حل نیاز دارند.

پیوند مشترکی که باعث حرکت ایران و عربستان به سمت مذاکره و امکان صلح شده، نگرانی دو طرف در مورد اوضاع دو میدان عربی مهم است. در حالی که به نظر می رسد حوثی ها در یمن پیشرفت داشته و تلاش ها برای توقف آنها شکست خورده، این مساله عنصر اول در برنامه های ریاض است. نگرانی تهران هم متمرکز بر شرایط هم پیمانش حزب الله در لبنان و افزایش تحریمهای بین المللی علیه آن است.

در ضمن، نمی توان موضع دولت جدید آمریکا را نادیده گرفت، آنچه که باعث تضعیف موضع نظامی و سیاسی ریاض در یمن شده و تهران را به سمت تغییر اوضاع نظامی و سیاسی در برخی مناطق نفوذ خود سوق داد. مادامی که تحول بزرگی در توازنهای نظامی و سیاسی ایجاد نشود، امور می توانند به سمت آتش بس در یمن، در مقابل ایجاد راهی برای ورود مستقیم یا غیر مستقیم حزب الله در حکومت لبنان حرکت کند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: entekhab.ir