آمریکا و اسرائیل درباره مذاکرات وین گفتگو کردند
در دیدار جیک سالیوان و همتای صهیونیستی او در واشنگتن موضوع نشست وین، توافقنامه هسته‌ای ایران و تلاش امریکا برای بازگشت به برجام مورد بحث قرار گرفت.

نشست کمیسیون مشترک برجام سه شنب شب برگزار شد


وب سایت رسمی کاخ سفید نوشت، دیدار سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با مئیر بن شبات مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی اولین دیدار حضوری مقامات بلندپایه دو دولت از زمان به قدرت رسیدن جو بایدن است.

کاخ سفید در مورد انجام این دیدار اعلام کرد که مقامات آمریکایی و اسرائیلی در باره نگرانی های جدی خود در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در سال های اخیر بحث کردند. ایالات متحده همچنین اسرائیل را در جریان گفت‌وگوهای وین قرار داد و بر علاقه آمریکا در رایزنی نزدیک با رژیم اسرائیل در مورد موضوع هسته‌ای تأکید کرد.

دیدار سالیوان و شبات در واشنگتن در حالی صورت گرفت که اویو کوهاوی رئیس ستاد نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی این هفته در میان افزایش تنش ها در مرز غزه حضور خود در هیئت امنیتی به واشنگتن را لغو کرد.

دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام سه شنب شب با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در گراندهتل وین برگزار شد. در این جلسه حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.

همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

پیشتر «میخائیل اولیانوف» رئیس هیات روسیه گفته بود که محتوای مذاکرات سه شنبه ثابت کرد که اعضا در مورد احیای نسخه اصلی توافق هسته ای ایران متحد هستند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی نیز فضای کلی نشست را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد و گفت: فکر می‌کنیم که در روند درستی قرار داریم، با این حال هنوز هم چالش‌ها و جزییات سختی وجود دارد.

وی تصریح کرد:‌ ما یک اصل داریم؛ هم تعجیل نداریم و شتاب‌زدگی نمی‌کنیم و هم اجازه نمی‌دهیم بحث‌ها فرسایشی شود.

پیش از برگزارش جلسه امروز روسای هیات‌های ایران، روسیه و چین در نشستی سه جانبه درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های این کشور علیه ایران، خواستار لغو یکجای تحریم‌های آمریکا به عنوان یک شرط ضروری برای بازگشت به برجام شدند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir