تمدید توافق ایران و آژانس در پروسه بررسی نهایی
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: گفت‌وگوهای وین قفل نشده است و در این گفت‌وگوها پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته است.

گفت‌وگوهای وین قفل نشده است/ منتظرتغییر رفتار ریاض هستیم

 سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ایرانی و خارجی با اشاره به فرارسیدن سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر و تبریک این روز گفت: این روز و اتفاقات رخ داده در آن فراتر از یک فتح شهر بود و نماد خواست و اراده ملی ملت ایران بود .

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با مباحث صورت گرفته در مورد احتمال تمدید توافق بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آخرین اخبار در این ارتباط خاطر نشان کرد: ضروری است که در این مورد دو نکته گفته شود اول اینکه در شورای عالی امنیت ملی در خصوص موضوع تمدید این توافق گفت‌وگوها صورت گرفته است و این موضوع در پروسه بررسی‌های نهایی قرار دارد و در اولین فرصتی که این پروسه نهایی شود دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی یا سازمان انرژی اتمی در ارتباط با آن اطلاع رسانی خواهند کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: در مورد این توافق توجه به این نکته ضروری است که این توافق دسترسی فراپادمانی به آژانس بین المللی انرژی اتمی نمی دهد و این یک تصمیم بین ایران و آژانس است که دوربین ها فیلمبرداری ها را در چارچوب پروتکل الحاقی انجام دهند ولی دسترسی به بازرسان آژانس داده نشود و اگر این توافق تمدید نیز شود بعد از این هم دسترسی فراپادمانی به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی داده نمی شود.

وی ادامه داد: اگر در پایان گفت‌وگوهای وین ما به نتیجه مشخصی برسیم فیلم های ضبط شده می تواند در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار بگیرد و باید تا آن روز صبر کنیم.

خطیب زاده گفت: فکر می کنم که نهایتا این تصمیم (تصمیم گیری در مورد تمدید توافق با آژانس) امروز انجام می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین تأکید کرد: در خصوص گفت‌وگوهای فنی وین پیشرفت‌های قابل توجهی صورت گرفته و هنوز فکر می‌کنیم تفاهم در دسترس است و آنچه هم باقی مانده براساس دستورالعمل های اعلامی به وزارت خارجه، باید مورد دقت و پیگیری قرار بگیرد.

خطیب زاده ادامه داد: اگر تصمیم سیاسی در واشنگتن اتخاذ شود که از ادبیات، رفتار و منش دولت قبل ایالات متحده و کمپین شکست خورده فشار حداکثری فاصله گرفته شود، در مورد آنچه که باقی مانده به راحتی می توان به نتیجه رسید.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: اروپایی ها و آمریکایی ها فراموش نکنند که اگر برجام امروز زنده است این موضوع به خاطر صبر راهبردی و اقدامات با تدبیر ایران است.

وی همچنین در مورد برخی اظهارات اخیر مقامات سعودی علیه ایران گفت: ریاض باید تصمیم بگیرد که آیا واقعا می خواهد از ادبیات و کلام ملال آور گذشته استفاده کند و رفتار گذشته خود را تکرار کند و یا اینکه تصمیم گرفته به عنوان شریک سازنده در کنار دیگر کشورهای منطقه نقش ایفا کند و از سیاست های توطئه طلبانه و جنگ افروزانه فاصله بگیرد.

خطیب زاده گفت: ما منتظر اقدامات و تغییر رفتار ریاض هستیم و سیاست های ایران در خصوص گفت‌وگوها و ترتیبات منطقه ای چیز جدیدی نیست و از حضور عربستان در این فرایند نیز استقبال می کنیم و فکر می کنیم عربستان می تواند عنصر سازنده ای در این زمینه باشد اگر از ادبیات ملال آور و سیاست های شکست خورده قبلی فاصله بگیرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به اظهارات برخی از مقامات آمریکایی در ارتباط با موضوع برجام و بحث تحریم ها گفت: آمریکایی ها نه تنها از برجام خارج شدند بلکه کلیه تعهدات خود را نقض کرده اند و به عنوان طرفی که سابقه سیاهی در نقض تعهدات و عدم اجرای تعهدات خود دارد در موضعی نیست که جز بازگشت به تعهدات و عمل به تعهدات خود لفاظی های دیگری بکند. ما به آن ها توصیه می کنیم که پیش از این لفاظی ها به اقدامات عملی فکر کنند و به تعهدات خود عمل کنند.

خطیب زاده با اشاره به سفر چند روز پیش ظریف به ایرلند گفت : در این سفر گفت‌وگوهای خوبی در مورد بازگشایی سفارت ایرلند در ایران انجام شد.

وی همچنین گفت: ظریف فردا به دو کشور آذریایجان و ارمنستان سفر می‌کند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir