امنیت خلیج فارس خط قرمز ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه امنیت خلیج فارس را خط قرمز برای جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: همه تلاش خود را کردیم که این آبراه از ناامنی‌هایی کشور‌هایی مثل انگلیس در امان باشد.

هیچ‌وقت گفت‌وگوهای وین را ترک نکردیم



«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به دلیل همه گیری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا روز خبرنگار و منادیان و راویان حقیقت را تبریک گفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین بیان کرد: در پی اتهامات بی پایه و اساس برخی کشورها درباره واقعه کشتی در دریای عمان، کاردار انگلیس و سفیر رومانی در تهران را به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی به حضور مقامات خارجی در مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی و همچنین دیدار تعدادی از وزرای خارجه و مقامات خارجی با ظریف اشاره کرد.

خطیب‌زاده در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره طرح ادعاهایی از سوی برخی مقامات اروپایی و انگلیس در پی واقعی کشتی در دریای عمان نیز بیان کرد: این اظهارات وزیر خارجه انگلیس بر ضد ملت ایران اظهارات جدیدی نیست و یک حلقه از زنجیره‌ای از اظهارات غیرمسئولانه از سوی مقامات این کشور در سال‌های گذشته است.

وی گفت: ایران نگران نقض آشکاری است که انگلیس در قبال نفتکش ایران در آب‌های بین‌المللی و انجام داد. توصیه جدی من به دولت انگلیس توجه به مسئولیت‌ها و وظایفش است. امنیت خلیج فارس خط قرمز برای ایران است و همه تلاش خود را کردیم که این آبراه از ناامنی‌هایی کشورهایی مثل انگلیس در امان باشد.

خطیب‌زاده ادامه داد: این‌که انگلیس در کنار رژیم یاغی و بدنام صهیونیستی قرار گرفته است جایگاه این کشور را نشان می‌دهد.

وی به خانواده دو قربانی این حمله از انگلیس و رومانی تسلیت عرض کرد و با آنها ابراز همدردی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات افغانستان و ورود تعدادی از اتباع افغانستانی به ایران نیز بیان کرد: ایران عمیقا نگران تحولات در افغانستان است. ایران در چهار دهه گذشته میزبان برادران و خواهران افغانستانی خود بوده و هیچ وقت جز نگاه خویشاوندی به مردم افغانستان نداشته است.

خطیب‌زاده بیانیه گروه هفت را محکوم کرد و گفت: همه باید توجه داشته باشند در حالی که ماه‌ها درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی و راهزنی‌های این رژیم و تروریسم دولتی این رژیم و خرابکاری در کشتی‌های تجاری به کرات انجام داده سکوت کرده‌اند نباید موضعی بگیرند که جانبداری و حمایت بی چون و چرا داشتند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر وزیر خارجه عراق به ایران به زودی انجام خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین نیز بیان کرد: نکته بسیار حائز اهمیت این است که ما هیچ وقت این گفت‌وگوها را ترک نکردیم یک فرآیند انتقال دموکراتیک قدرت در ایران رخ داده و طبیعتا در این فرآیندها تغییراتی در تیم‌های اجرایی صورت می‌گیرد. رئیس جمهور در سخنان روز تحلیف و تنفیذ و اولین کنفرانس مطبوعاتی به صراحت اشاره کرد که درباره رفع تحریم‌های ظالمانه از منافع عالیه مردم اقدام خواهد شد.

وی گفت: باید منتظر باشیم که دولت مستقر شود و وزرا تعیین شوند و حتما این مسیر ادامه می‌یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران نیز اظهار داشت: این سفر چند ماهی است که در دستورکار است و به محض این‌که جزییات آن نهایی شود انجام خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره بدهی انگلیس گفت: دولت‌های انگلیس به بهانه‌های واهی نه تنها بدهی خود را پرداخت نکردند بلکه رفتارهایی داشتند که حاکی از عدم صداقت آنها در پرداخت این بدهی‌ها بوده است. نه تنها این بدهی‌ها را همواره در دستورکار خود داشته‌ایم.

وی گفت: ایران امیدوار است در پایان بخشیدن به محاصره انسانی در یمن در دوران نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل اقدامی صورت بگیرد. متاسفیم که دولت عربستان هنوز هم در پی راه‌حل نظامی بعد از مدت‌ها متوجه شده جنگ جز آسیب زدن به ملل منطقه و امنیت منطقه حاصلی ندارد. هر چه زودتر دولت عربستان سعودی پایبندی خود را به راه‌حل‌هایی برای منطقه و صلح و امنیت آن نشان دهد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ایران در چارچوب برجام اقدامات خود را انجام داده است.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.ir