لودریان : مذاکرات وین از سر گرفته شود
وزیر امور خارجه فرانسه در سخنرانی اش در سازمان ملل بر ضرورت از سرگیری هر چه سریع تر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین تاکید کرد و گفت: کشورش ابتکارات لازم را در این زمینه انجام خواهد داد.

ضرورت از سرگیری هر چه سریع تر مذاکرات احیای توافق هسته‌ای


به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار از سرگیری زودهنگام مذاکرات در مورد احیای توافق هسته ای (برجام) شد.

لو دریان گفت: در مورد تداوم برنامه هسته ای ایران، ما باید بسیار محکم باشیم. ایران نمی تواند باور کند که زمان به نفع اوست. چرا که خطر یک بحران بزرگ با خطرناک تر شدن برنامه هسته ای آن افزایش می یابد.

او افزود: فرانسه تمام ابتکارات لازم برای گفتگو را انجام خواهد داد. اما تنها راه ممکن توافقی است که اجازه می دهد تا مشخص شود که ایران بار دیگر به تعهدات خود عمل می کند. بنابراین ، ضرورت دارد که مذاکرات در آینده نزدیک از سر گرفته شود.

بر اساس این گزارش، اظهارات لودریان در پی این مطرح می شود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در کارزارهای انتخاباتی‌اش وعده‌ی بازگشت به توافق هسته‌ای را داده بود.

پس از پیروزی بایدن در انتخابات و تشکیل دولت جدید آمریکا، قدرت های جهانی از جمله آمریکا شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کردند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شدند. البته ایران و آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.

برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا گفته است که این مذاکرات می تواند ظرف چند هفته آتی از سر گرفته شود.

این مذاکرات در راستای بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به پایبندی کامل به توافق هسته ای برگزار شده است که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و ضمن بازگردانی تحریم های قبلی علیه ایران، تحریم های متعدد جدیدی را نیز بر آن اعمال کرد. ایران با گذشت یک سال و نیم پس از متحمل شدن این تحریم ها و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در راستای پیداکردن راهکارهای عملی برای کاهش تاثیر تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، در چند گام تعیین شده از تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای فاصله گرفت.

مذاکرات وین در این راستا پیش می رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، موجب بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای شود.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir