سخنان خطیب زاده درباره باکو، ارمنستان و بازگشایی سفارت عربستان
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران از قبل تنظیم شده بود، گفت: آذربایجان نباید اجازه دهد مرزهایش مورد سوء استفاده طرف ثالث علیه ایران قرار بگیرد.

تشدید تلاش‌ها برای آزادسازی منابع مالی بلوکه شده در عراق


*خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: سفر وزیر خارجه ارمنستان از پیش تنظیم شده بود در چارچوب مسایل دوجانبه و گسترش روابط در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. مقامات دو کشور در مورد مسائل دوجانبه و گسترش روابط فیمابین در حوزه‌های مختلف رایزنی می‌کنند.

*سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره افغانستان بیان کرد: ایران موضع ثابتی را در خصوص عملیات تروریستی داشته و بدون تبعیض همه اقدامات را محکوم کرده است. همه باید تلاش کنیم افغانستان با صلح و ثبات داشته باشیم.

*این دیپلمات ارشد ایرانی درباره حضور صهیونیست‌ها و داعشی‌ها در خاک جمهوری آذربایجان اظهار داشت: از ابتدای جنگ تا امروز این گزارش‌های متعدد را داشتیم و تمامی این گزارش‌ها را به اطلاع دوستان در باکو رساندیم. در جلسات مختلف دوستان ما اعلام کردند که هیچ تهدیدی متوجه کشور‌های دیگر نیست و این گزارش‌ها همچنان دست ما واصل می‌شود، ولی اجازه دهید از مسیر خودش با دوستان در آذربایجان در این خصوص صحبت کنیم.

*وی درباره بازداشت دو خبرنگار کرد ایرانی توسط پلیس ترکیه گفت: اجازه دهید این موضوع و موضوعات شبیه این در مجرای خود پیگیری شود. من آخرین جزییات را بگیرم و بعدا خدمت شما می‌گویم.

*سخنگوی وزارت خارجه گفت: روابط ایران و آذربایجان و همچنین روابط ایران و همسایگان نیاز به میانجی نداشته است. روابطمان با کشور‌های همسایه در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی با جدیت و دینامیسم خوبی در جریان است و پویایی‌ها خود را دارد. با مسکو گفتگو‌های راهبردی داریم و شامل تحولات در منطقه پیرامونی ما و روسیه همواره بوده است.

 *سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بحث بازگشایی سفارت عربستان در ایران و اعزام هیأتی به تهران و مناسبات تهران و ریاض گفت: گفتگو‌ها در بهترین وضعیت خود در حال پیگیری است و چند دور گفتگو‌ها در بغداد انجام شده و در مورد موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه گفتگو انجام شده است. هیچ پیش شرطی از سوی دو طرف مطرح نیست و تلاش داریم در چارچوب مرضی الطرفین به آغاز یک روابط پایدار برسیم.

*سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره محور گفتگو‌های ایران و عربستان اظهار داشت: اجازه دهید گفتگو‌های سیاسی و دیپلماتیک در جنس و مجرای خود ادامه یابد. گفتگو‌ها در بغداد در حال انجام است و پرونده‌های مختلفی صحبت شده و تمرکز اصلی بر گفتگو‌های دوجانبه است، ولی موضوعات مورد علاقه دو طرف در مباحث منطقه‌ای نیز مورد گفتگو قرار گرفته است.

*خطیب‌زاده درباره پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز بیان کرد: آنچه امیرعبداللهیان گفت پیغام برای آمریکایی‌ها نبود. بلکه یک واقعیت بود که بیان کرد. ایشان برای مثال اشاره کرد که اگر قرار است دولت بایدن نشان دهد دولت متفاوتی است درباره تعامل با ایران و برجام راه‌هایی بود از جمله آزادی پول‌های بلوکه شده ایران. وی بیان کرد: این‌که چه میزان پول در خارج بلوکه است باید از بانک مرکزی پرسید. کسی به ایران لطفی نمی‌کند این پول‌های مردم ایران است که با گردنکشی دولت آمریکا از یک سو در نقض حقوق بین‌الملل و بی عملی طرف‌های دیگر در خارج از کشور باقی مانده است. برای سنت سنت این پول زحمت کشیده شده و همه این پول‌ها باید بدون قید و شرط بازگردانده و آزاد شود.

*خبرنگاری از خطیب‌زاده پرسید آیا دولت رئیسی پلان B دارد؟ که وی گفت: حداقل دولت جمهوری اسلامی ایران و نهاد‌های بالادستی در ایران معروف هستند که نگاه راهبردی به مسائل دارند. هیچ دولتی در دنیا نیست که پلان‌های بی و سی و دی نداشته باشد. همه متمرکز شویم برای پلان A. سال‌ها گفتگو شده به متنی رسیده شود و این متن به اعتبار شورای امنیت به یک سند بین‌المللی تبدیل شده و این سند از منظر حقوق بین‌الملل جاری و ساری است. طرفی به نام آمریکاست که نه تنها ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است بلکه ناقض بند بند برجام است و تمامی طرف‌هایی که می‌خواستند به برجام پایبند باشند را تنبیه کرده است.






گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir