گروسی : آژانس ضامن اجرای توافقات در ایران است
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی پیرامون ترور دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری در تاسیسات اتمی ایران تصریح کرد که هر نوع حمله علیه تاسیسات هسته ای باید محکوم شود.

گروسی: حمله به تاسیسات هسته ای باید محکوم شود


رافائل گروسی در گفت‌وگو با نشریه انرژی اینتلیجنس بیان داشت: من یک دیپلمات هستم، به استفاده از زور اعتقادی ندارم و ما کاربرد زور را محکوم می کنیم.

وی با بیان اینکه کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی با تصویب چندین قطعنامه در گذشته در این مورد، بسیار صریح و شفاف بوده است افزود: برابر این قطعنامه ها، هر نوع حمله علیه تاسیسات هسته ای باید محکوم شود.

پس از حادثه خرابکارانه در سایت نطنز کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین اعلام کرد: از مدیرکل آژانس خواسته شده است تا ضمن اتخاذ موضعی شفاف در خصوص حمله به نطنز، این اقدام تروریستی را محکوم کند. در پاسخ به این درخواست ایران فردریک دال، سخنگوی آژانس اعلام کرد: ما از طریق رسانه‌ها در جریان این حادثه در نطنز قرار گرفتیم؛ در خصوص این حادثه و گزارش‌ها و اخبار رسانه‌ها در این خصوص با مقام‌های ایران در ارتباط هستیم.

این در حالی است که مطابق اساسنامه آژانس، این نهاد بین‌المللی علاوه بر وظیفه نظارتی خود، موظف است از ظرفیت‌های خود از داشته‌های هسته ای اعضا صیانت کرده و هرگونه خدشه به آنها را پیگیری کند. اما آژانس به این وظیفه خود عمل نکرد و در مورد ایران کوتاهی کرد. واقعیت این است که آژانس و کشورهای عضو هرگز واکنشی درخور اقدامات تروریستی مانند خرابکاری در تاسیسات نطنز و ترور شهید فخری‌زاده نشان ندادند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود اعلام کرد: ایران از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (۲۹ الی ۳۱ شهریور) به بازرسان آژانس اجازه سرویس تجهیزات نظارتی و جایگزینی کارت حافظه دوربین‌ها در تمام محل‌های ضروری در ایران به جز کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجموعه تسای کرج را داده است.

غریب آبادی در همین زمینه پاسخ داد: هنگامی که تجهیزات نظارتی آژانس توسط رژیم صهیونیستی از کار می افتد، از ایران انتظار نداشته باشید مجددا آن را بدون هزینه ای برای این رژیم و بدون هیچ اقدامی از سوی آژانس و کشورهای مدعی بازنصب کند.

این در حالی است که مطابق اساسنامه آژانس، این نهاد بین‌المللی علاوه بر وظیفه نظارتی خود، موظف است از ظرفیت‌های خود از داشته‌های هسته ای اعضا صیانت کرده و هرگونه خدشه به آنها را پیگیری کند. اما آژانس به این وظیفه خود عمل نکرد و در مورد ایران کوتاهی کرد. واقعیت این است که آژانس و کشورهای عضو هرگز واکنشی درخور اقدامات تروریستی مانند خرابکاری در تاسیسات نطنز و ترور شهید فخری‌زاده نشان نداند.

در عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود اعلام کرد: ایران از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (۲۹ الی ۳۱ شهریور) به بازرسان آژانس اجازه سرویس تجهیزات نظارتی و جایگزینی کارت حافظه دوربین‌ها در تمام محل‌های ضروری در ایران به جز کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجموعه تسای کرج را داده است.

غریب آبادی در همین زمینه پاسخ داد: هنگامی که تجهیزات نظارتی آژانس توسط رژیم صهیونیستی از کار می افتد، از ایران انتظار نداشته باشید مجددا آن را بدون هزینه ای برای این رژیم و بدون هیچ اقدامی از سوی آژانس و کشورهای مدعی بازنصب کند.

گروسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به سووالی درباره نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران پاسخ داد و گفت: نقش ما در آنجا غیر قابل اجتناب بوده و هست. ما برنامه اتمی ایران را در کل و فراتر از برجام زیر نظر داریم. برجام یک توافق خاص است که ما وظیفه داریم تا فراتر از بازرسی‌های معمول و اقداماتی که در ایران صورت می‌دهیم، چه هوا آفتابی باشد، چه بارانی، اقدامات بیشتری را صورت دهیم.

وی افزود: ما ضامن اجرای (این توافق) یا هر آنچه تصمیم‌گیری شود هستیم. این ساده‌ترین توصیف از کاری است که ما انجام می‌دهیم. مدیرکل آژانس اذعان کرد که مسائل اخیر بر سر پرونده اتمی ایران پس از آن آغاز شد که آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و ایران هم به تدریج از تعهداتش ذیل این توافق فاصله گرفت.

وی بدون اشاره به حسن نیت ایران مدعی شد که برای جلب رضایت تهران در خصوص انجام حداقل بازرسی‌ها و راستی آزمایی از مراکز اتمی ایران، چندین بار به کشور سفر کرده و توافقات موقتی را به دست آورده تا اگر برجام احیا شد «اطلاعات درباره تحولات تاسیسات ایران» موجود باشد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.






گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir