آمریکا در اولین گفتگو، روسیه را قاطعانه تهدید کرد
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفتگو کرد و در این گفت و گوی تلفنی که نخستین تماس دو رهبر در سال جدید میلادی ۲۰۲۲ است، گفت که در صورت حمله احتمالی روسیه به اوکراین، آمریکا و متحدانش قاطعانه پاسخ خواهند داد.

گفتگوی تلفنی بایدن با رئیس جمهور اوکراین


جن ساکی سخنگوی کاخ سفید شامگاه یکشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد که بایدن در این گفت و گوی تلفنی تصریح کرد که اگر روسیه حملات بیشتری به اوکراین انجام دهد، آمریکا و متحدان و شرکای آن قاطعانه پاسخ خواهند داد.

وی افزود: رهبران دو کشور از تلاش‌های دیپلماتیک، که از هفته آینده با گفتگوی دوجانبه ثبات استراتژیک، از طریق شورای ناتو-روسیه و سازمان امنیت و همکاری در اروپا آغاز می‌شود، حمایت کردند.

به گفته جن ساکی، بایدن در گفت و گو با زلنسکی بر تعهد آمریکا، متحدان و شرکای آن به اصل حمایت کامل از متحدان تأکید کرد.

سخنگوی کاخ سفید افزود: رییس جمهوری آمریکا بر تعهد ایالات متحده بر حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید و از اعتمادسازی برای تنش زدایی در دونباس و دیپلماسی فعال برای پیشبرد اجرای توافقات مینسک در حمایت از قالب نرماندی حمایت کرد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

همزمان با افزایش تنش ها میان واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین و در حالیکه قرار است گفت و گوهای امنیتی میان دو قدرت در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شود، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه  ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۹ دی ) ۵۰ دقیقه با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند.

این دومین تماس میان رهبران آمریکا و روسیه  در ماه دسامبر ۲۰۲۱ و  پیش از برنامه گفت و گوی میان مقامات ارشد آمریکایی و روسی در ۱۰ ژانویه در ژنو بود.

قرار است گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا  در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی )، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) تشکیل شود.

بایدن در جمع خبرنگاران در ولمینگتون دلاور پس از گفت و گوی تلفنی روز پنجشنبه اش با رئیس جمهوری روسیه افزود به پوتین واضح اعلام کردم که اگر اقدام بیشتری انجام دهد، اگر به اوکراین برود، تحریم های شدیدی خواهیم داشت.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد که ما حضور خود را در اروپا با متحدان خود در ناتو افزایش خواهیم داد. هزینه سنگینی برای حمله احتمالی به اوکراین وجود خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که پاسخ پوتین به او چه بوده است گفت که آمریکا و روسیه به دنبال حل مناقشه خواهند بود.

رییس جمهوری آمریکا گفت: چیزی که من متوجه شدم این بود که او موافقت کرده است در اواسط ماه آینده سه کنفرانس بزرگ با مقامات ارشد آمریکایی در اروپا برگزار کنیم. او با هیچ یک از آنها مخالفت نکرد.

بایدن افزود او (پوتین) نگرانی های خود را در مورد ناتو و آمریکا در اروپا توضیح داد و ما نگرانی‌های خود را مطرح کردیم و گفتیم می‌توانیم درباره برخی از این موضوعات مذاکره کنیم.

وی در خصوص تحریم های احتمالی علیه روسیه در صورت ادامه حضور نظامی در مرزهای اوکراین، اظهار داشت نمی خواهم از اینجا و در فضای عمومی مذاکره کنم اما من واضح اعلام کردم که او (پوتین) نمی تواند به سمت اوکراین حرکت کند.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: irna.ir