"وین" معطل پاسخ آمریکا است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: ایران آمادگی دارد که تعلیمات در خصوص نقاط مرزی و رفتار حرفه ای را به مرزبانان جدید افغانستان آموزش دهد.

سفارت افغانستان را به دولتی که به رسمیت نشناخته‌ایم نمی‌دهیم



 سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با قرائت بیانیه وزارت خارجه به مناسبت فرا رسیدن روز قدس در پاسخ به سوالی در ارتباط با تشدید جنایت های رژیم صهیونیستی در فلسطین طی روزهای اخیر و واکنش ایران به این جنایت ها گفت: آنچه که امروز شاهد آن در جهان اسلام هستیم این است که موضوع اول جهان اسلام یعنی فلسطین در محاق قرار گرفته است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی تلاش می کند که موضوع فلسطین را به موضوع ثانویه جهان اسلام تبدیل کند و در برابر این موضوع کشورهای مختلف جهان اسلام باید کاری کنند که این تلاش‌ها شکست بخورد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه به رغم دسیسه های رژیم صهیونیستی، افکار عمومی جهان اسلام همچنان موضوع فلسطین را موضوع اول خودشان می دانند، افزود: متأسفانه رژیم صهیونیستی در پی عادی سازی روابط خود با برخی از کشورها اقدامات و جنایت هایش جری‌تر شده است. جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش می کند دیدگاه های جهان اسلام را نسبت به موضوع فلسطین به یکدیگر نزدیک تر کند. تمام ابعاد مختلف قضیه فلسطین نشان می دهد که این موضوع، موضوع اول جهان اسلام است و امیدواریم وعده الهی در این زمینه هر چه زودتر محقق شود.

وی در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار اسپوتینک در ارتباط با تنش مرزی ایجاد شده بین ایران و افغانستان در منطقه دوغارون طی روزهای اخیر و اینکه این تنش ها پیش از این نیز تکرار شده و علت این درگیری ها چیست و ایران چه اقدامی می‌خواهد در این زمینه انجام دهد، گفت: مرزداران غیور ما در مرزهای کشور با افغانستان به خاطر اوضاع داخلی افغانستان و ناآشنایی احتمالی برخی از مأموران مرزی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان که در مرزهای ایران مستقر شده اند تا به امروز با خویشتن داری رفتار کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته تکرار این موضوع جای نگرانی دارد و ضمن اینکه مرزداران ما مسئولیت دارند از هر گونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند ما آمادگی داریم تعلیمات لازم را در خصوص نقاط مرزی و رفتار حرفه ای در این زمینه به مرزبانان جدید افغانستان ارائه کنیم. ما فکر می کنیم تکرار این موضوعات جای نگرانی دارد و این موضوع را از طرق مختلف به هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان انتقال داده ایم و امیدواریم این خویشتن داری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران تصریح کرد: انجام این سفر در دستور کار است ولی هنوز تاریخ آن قطعی و نهایی نشده است. انجام این سفر نیاز به مقدمات دارد که باید این روند طی شود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد برگزاری دور پنجم گفت وگوهای ایران و عربستان اظهار کرد: دور پنجم گفت وگوهای ایران و عربستان در پنج شنبه هفته گذشته با تلاش هایی که دولت عراق انجام داد و تمهیدات و مساعدت های دولت عمان در بغداد برگزار شد. این گفت‌وگوها رو به جلو و مثبت بود. چارچوب هایی که از قبل پیش بینی شده بود در این گفت وگوها مورد بررسی قرار گرفت. گفت‌وگوها جدی بود و اگر گفت‌وگوها به سطح سیاسی درجه یک ارتقا پیدا کند می‌توان انتظار داشت که به سرعت شاهد پیشرفت‌های جدی در حوزه های مختلف در چارچوب مذاکرات بین دو کشور باشیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در پاسخ به این سوال که با توجه به اخبار منتشر شده در ارتباط با دور پنجم گفت‌وگوها بین ایران و عربستان و اینکه آیا این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک شاهد دیدار وزیران امور خارجه دو کشور ایران و عربستان باشیم، تصریح کرد: هنوز در آن نقطه قرار نداریم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص گفت‌وگوی تلفنی اخیر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و تأکید بورل مبنی بر اینکه طولانی شدن تنفس در مذاکرات به نفع مذاکرات نیست و اینکه مناسب است گفت وگوها مجددا میان نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ایران برگزار شود و آیا تصمیمی در این ارتباط گرفته شده است، تصریح کرد: در مذاکرات آنچه که مربوط به ایران، اتحادیه اروپا و روسیه و چین است تمام شده و هماهنگ کننده گفت وگوها در برجام در حال پیش بردن آن چیزی است که بین ایران و آمریکا باقی مانده است. البته هر دو طرف ایران و اروپا یعنی آقای بورل و آقای امیرعبداللهیان بر این باور مشترک بودند که طولانی شدن تنفس در مذاکرات به نفع گفت وگوها نیست و هر چه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود.

وی افزود: هنوز تصمیمی درباره اینکه این دیدار در کجا و در چه سطحی انجام شود گرفته نشده اما انجام این موضوع در دستور کار است.

خطیب زاده گفت: آنچه که مهم است این است که گفت وگوها متوقف نشده است. آقای باقری و مورا به صورت مرتب با یکدیگر در ارتباط هستند و از طریق هماهنگ کننده گفت وگوها، این گفت وگوها در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال ایسنا در ارتباط با اخبار منتشر شده در خصوص اعزام یک دیپلمات از هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان به محل سفارت این کشور در تهران و اینکه گفته می شود قرار است دو دیپلمات دیگر نیز به این مکان دیپلماتیک اعزام شوند و آیا ایران این خبر را تأیید می کند، گفت: رفت و آمد دیپلمات ها بین مرکز و سفارتخانه ها یک امر عادی است که در دوره های سه الی پنج ساله براساس تصمیم کشورهای فرستنده انجام می شود و امر جدیدی نبوده و ربطی به شناسایی و موضوعات دیگر ندارد. سفارت افغانستان در تهران با توجه به اینکه چندین میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می کنند با آمار چند هزار مراجعه کننده روبرو است و خود سفارت افغانستان در ایران در این زمینه آماری را اعلام کرده و بر همین اساس به تعداد زیادی کارمند به ویژه در بخش کنسولی نیاز دارد و باید مساعدت کنیم که کارهای این سفارتخانه بعد از پایان مدت مأموریت کارکنانش متوقف نشود به خصوص در بخش کنسولی با توجه به میزان بالای مراجعه کنندگان به سفارت این کشور در ایران در ارتباط با مسائل کنسولی.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به پذیرش دیپلمات هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان از سوی ایران آیا این به منزله هموار کردن به رسمیت شناختن هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان از سوی ایران نیست، گفت: نه.

وی ادامه داد: ما سفارت را به دولتی که به رسمیت نشناخته ایم نمی دهیم و مقررات و کنوانسیون های ببین المللی در این زمینه روشن است.

خطیب زاده افزود: از سوی دیگر هیچ کنوانسیون بین المللی منعی برای رفت و آمد دیپلمات ها قائل نیست.

وی ادامه داد: این ترمیم نیرو با حفظ وضعیت حقوقی سفارت یک امر کاملا عادی است.

خطیب زاده تصریح کرد: این اقدام به معنای تحویل سفارت نیست و مسیر شناسایی مسیر دیگری است و موضع ایران در این زمینه کاملا روشن است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه ایران اعلام کرده بود که مناسب است قبل از دور جدید مذاکرات بین ایران و عربستان، ریاض به مطالب مکتوب مطرح شده از سوی تهران جواب بدهد و آیا این اقدام از سوی عربستان در دور پنجم گفت و گوها انجام شد، تصریح کرد: در جریان دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان دو طرف در مورد مسائل دوجانبه و منطقه ای گفت وگو کردند.

خطیب زاده گفت: همچنین ان‌شاءالله امسال شاهد سفر حجاج ایرانی برای شرکت در مراسم حج به عربستان خواهیم بود. سال گذشته به خاطر کرونا مراسم حج داخلی برگزار شد و گفت وگو حاکی از این است که احتمالا نزدیک به ۴۰ هزار نفر حجاج ایرانی به مراسم حج اعزام شوند. البته جزئیات این موضوع را از سازمان حج بپرسید.

وی ادامه داد: موضوعات دیگری نیز در جریان این مذاکرات در دستور کار بوده که در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد تغییر سفرای ایران در خارج از کشور نیز گفت: حدود ۴۰ نفر از سفرا در لیست تغییر هستند. جانشینان آن ها نیز مشخص شده و پروسه های اداری این موضوع در حال طی شدن و انجام است.

خطیب زاده در واکنش به سوال دیگری در ارتباط با حق‌آبه هیرمند و گفت‌وگوهای ایران و افغانستان در این زمینه خاطر نشان کرد: حق‌آبه هیرمند قراردادی است بین ایران و افغانستان که از سال های دور وجود داشته است و طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حاکمیت معقول و ثبات آفرین در این منطقه تلاش می کند که نکات اختلافی در این زمینه را از طریق مرضی الطرفین و گفت وگو حل کند. کمیساریای عالی آب با هم دیدارهایی داشته اند. برخی اقدامات ناکافی از سوی هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان انجام شده و امیدواریم در ادامه مسیری که می بینیم این اقدامات به یک اقدام قطعی سازنده بیانجامد و هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان به وظیفه خود در این زمینه عمل کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد هتک حرمت به قرآن کریم در برخی از کشورهای اروپایی در طی هفته های اخیر و اقدامات وزارت خارجه در محکومیت این موضوع تصریح کرد: اقداماتی که در برخی از کشورهای اسکاندیناوی در این زمینه مشاهده شد، منزجر کننده است. وزارت امور خارجه ایران بنا بر وظیفه ذاتی خود این موضوع را از سوی وزارت خارجه های کشورهای مقابل پیگیری کرده است. موضوع صرفا دادن بیانیه نیست بلکه گنجاندن این موضوعات در دستور کار گفت وگوها است. وزارت خارجه سوئد و مقاماتی که در این زمینه با آن ها صحبت شد از این اقدام انجام شده در این کشور اعلام برائت کردند ولی ما انتظار داریم که به اسم آزادی، آزادی قربانی نشود و به مقدسات مسلمانان توهین نشود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات مسعود بارزانی یکی از مقامات ارشد اقلیم کردستان در ارتباط با لزوم تبدیل اقلیم کردستان به وضعیت کنفدرالی و اظهارات یکی از فرماندهان ارتش ترکیه مبنی بر احتمال ورود به خاک ایران برای مبارزه با گروه های تروریستی تصریح کرد: مرزداران غیور ما کار خود را با دقت انجام می دهند و کسی از این شوخی ها نمی تواند با ایران انجام دهد. جمهوری اسلامی ایران وظایف کشورها را در این حوزه به آن ها یادآوری کرده و خودش هم مسئولانه در این زمینه عمل کرده است.

خطیب زاده افزود: در مورد مسائل داخلی عراق نیز این موضوعات باید در داخل عراق در ارتباط با آن ها تصمیم گیری شود. ما بر عراق باثبات تأکید داریم و عراق نیز باید تلاش کند که به شمول منطقه اقلیم، طرف سازنده ای در تحولات منطقه ای باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طی چند روز اخیر شاهد انفجارهایی در افغانستان و کشته شدن شیعیان و هزاره ها در این کشور هستیم، این در حالی است که برخی از مقامات در کشور ما می گفتند که طالبان در ارتباط با تأمین امنیت شیعیان در افغانستان تضمین داده ولی اکنون به نظرمی رسد که طالبان از ایجاد امنیت در افغانستان به خصوص برای اقلیت هزاره ناتوان است. تحلیل ایران در ارتباط با مسائل امنیتی در افغانستان چیست، اگر این اقدامات تروریستی از سوی گروه داعش انجام می شود ایران در عراق و سوریه در مبارزه با داعش پیش قدم بود، چرا این اقدام را برای افغانستان انجام نمی دهد، گفت: وضعیت افغانستان به شمول تمامی گروه های قومی و مذهبی این کشور برای ما از روز اول مهم بوده است و ما مسئولیت هیئت حاکمه افغانستان نسبت به تمامی اقوام و گروه های افغانستانی را همواره یادآور شده ایم. ما در افغانستان اقلیتی نداریم. ما در افغانستان اقوام مختلف داریم که در امروز و فردای افغانستان شریک هستند. ما مسئولیت قطعی هیئت حاکمه افغانستان نسبت به تأمین امنیت همه اقوام در افغانستان را بارها یادآوری کرده ایم. بسیار متأسف هستیم که هیئت حاکمه نتوانسته امنیت لازم را در برخی از مناطق فراهم کند. این اقدامات تروریستی از سوی ایران به شدت محکوم می شود و ما آمادگی داریم که تجربیات خود را در ارتباط با مبارزه با این گروه های تروریستی به هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان منتقل کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ایران سانتریفیوژهای خود را به نطنز منتقل کرده است و اینکه آیا ایران به دنبال این است که از غنی سازی ۶۰ درصد به سمت ۹۰ درصد پیش برود، گفت: ایران عضو NPT است. ایران رژیم عدم اشاعه را پذیرفته و مقررات پادمان را به طور کامل انجام داده است. انتقال سانترفیوژ ها از کرج به نطنز نیز پس از اقدامات خرابکارانه ای که انجام شد با اطلاع آژانس صورت گرفته و براساس رژیم عدم اشاعه ما این اجازه را داریم که براساس نیازهای صلح آمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه قرار است در آینده نزدیک مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به باکو سفر کند و آیا سفری در سطح بالاتر بین ایران و آذربایجان قرار است انجام شود، گفت: پروژه های مشترک زیادی بین ایران و آذربایجان در چند ماه اخیر به ویژه در ۱۰ ماه اخیر تعریف شده است. دعوت برای سفر در سطح روسای جمهور دو کشور به صورت متقابل انجام شده است. ایران باید همچنین نشست مشترک تهران، آنکارا و باکو را برگزار کند و پیگیری مقدمات برگزاری این نشست در حال برنامه ریزی است. سفر مقامات دو کشور به تهران و باکو فقط محدود به سفر مقامات وزارت خارجه دو کشور نیست.

وی افزود: امیدواریم اجرایی شدن پروژه های مشترک تعریف شده و نتایج آن برای هر دو کشور را به زودی شاهد باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات اخیر یمن و اینکه آیا این تحولات ربطی به مذاکرات ایران و عربستان دارد یا نه، گفت: ایران از تداوم آتش بس در یمن استقبال می کند و به عنوان یک طرف سازنده تلاش می کند که این آتش بس در بستری ادامه پیدا کند که به رفع محاصره یمن منجر شود. بین ما و کشورهای منطقه، بین ما و سازمان های بین المللی و همچنین در جریان گفت‌وگوها بین وزیر خارجه و دبیرکل سازمان ملل مسائل مرتبط با یمن پیگیری شده است. آقای گوترش و تمرکز و نقش جدی که در این زمینه داشته اند باعث تقدیر است.

وی همچنین با اشاره به دیدار اخیر امیرعبداللهیان و غریب آبادی رئیس کمیسیون حقوق بشر قوه قضاییه گفت: همکاری های ما با قوه قضاییه گسترش پیدا کرده است. در گفت‌وگوهای اخیری که انجام شد قرار شد وزارت خارجه و قوه قضاییه در حوزه حقوق شهروندی، پیگیری حقوق ایرانیان خارج از کشور و معاضدت های قضایی همکاری های نزدیک تری داشته باشند. قوه قضاییه در بحث حمایت از ایرانیان خارج از کشور و صیانت از حقوق آن ها همکاری های خوبی با وزارت خارجه داشته است. راهگشایی ها و گره گشایی های خوبی انجام داده است و ادامه این مسیر می تواند قطعا به نتایج خوبی بیانجامد و به ما کمک شایان توجهی بکند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در ارتباط با ضرورت آزادی یک مجرم دو تابعیتی که در ایران زندانی است و همچنین بحث تبادل زندانیان بین تهران و واشنگتن گفت: دو موضوع را باید از هم تفکیک کرد. در ارتباط با موضوعات بشردوستانه و انسانی ایران همواره آمادگی داشته که این موضوع را حل و فصل کرده و به جلو ببرد. موضوع دیگر رفتارهای سیاسی و سیاست زده آمریکا است. آن ها تلاش می کنند همه چیز را گروگان مسائل دیگر کرده و این بار اول نیست که آن ها مسائل انسان دوستانه را گروگان مسائل دیگری از جمله نتایج مذاکرات وین کرده اند. اگر آن ها در این زمینه اراده واقعی داشته باشند و دست از این اقدامات سیاست زده بردارند می تواند این مسائل برای یک بار تمام کرد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حملات سایبری به ایران و اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه این حملات سایبری در طول روزهای اخیر از کشورهایی چون هلند و انگلیس علیه ایران انجام شده و آیا وزارت خارجه در این زمینه پیگیری انجام داده است یا نه، گفت: ما فقدان جدی در قوانین آمره بین المللی در خصوص مباحث سایبری را احساس می کنیم. کشورهای مختلف از جمله ایران تلاش کرده اند که برخی از قوانینی که در این زمینه وجود دارد را به توافقات جهان شمول تبدیل کنند تا تفاهم نامه های بین المللی در این خصوص شکل بگیرد.

وی گفت: متأسفانه این حملات جدید نیست. این حملات را ما به صورت روزانه داریم برخی روزها تا چند هزار حمله سایبری به تارنماها و پایگاه های وزارتخانه های مختلف در ایران انجام می شود. واقعیت این است که ردیابی این موارد کار ساده ای نیست. ما به صورت نزدیک این مسائل را پیگیری می کنیم و با مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه تبادل نظر و گفت وگو می کنیم و پیگیری آن در دستور کار است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براین که تاریخ بعدی مذاکرات وین چه زمانی خواهد بود باتوجه به گفت و گوهای اخیر امیر عبداللهیان و بورل تصریح کرد: آقای مورا و باقری هر دو در گفت‌وگوهای منظم و حتی روزانه قرار دارند با هم در ارتباط هستند پیام بین آنها رد و بدل می شود و اینکه ملاقاتی فرای این موضوع انجام شود توافقی بوده که بین آقای امیر عبداللهیان و بورل انجام شده ولی همان طور که گفتم هنوز تاریخی برای این قضیه روشن نشده است .

خطیب زاده ادامه داد: اگر آمریکا به موضوعات باقی مانده پاسخ مناسب داده بود این قضیه این قدر کش پیدا نمی کرد و ما الان در وین بودیم.

خطیب زاده افزود: وین معطل پاسخ های آمریکا است و ما این تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی دانیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درمورد چشم انداز از سر گیری روابط تهران – ریاض با توجه به گفت و گوهای انجام شده بین دو کشور گفت: همان طور که در پاسخ به سوالات پیش از این گفتم گفت و گوها رو به جلو بوده ،گفت و گوها چند قدم جلو رفته است با توجه به این که بین دور چهارم و پنجم چند ماه فاصله وجود داشت. توافق شده که دور بعدی گفت و گوها انجام شود. تاریخ تقریبی بین دو طرف در این زمینه مشخص شده ولی این تاریخ هنوز قطعی نیست و ما امیدواریم با ارتقاء گفت و گوهای به سمت سیاسی مسائل باقی مانده نیز حل شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد همکاری های ایران و روسیه در بحث سوریه افزود: بین تهران و مسکو در خصوص موضوع سوریه مراوادات جدی و نزدیکی وجود دارد و ما همواره در این مسیر موضوعات را ازطریق هیات های نظامی و سیاسی پیگیری کرده‌ایم و چیز پیچیده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری تصریح کرد: فروکاستن آن چه که بین ما و آمریکا باقی مانده به یک موضوع ، تنها و تنها خواست آمریکا و اسراییل است. موضوعات برای ما نه قابل فرو کاستن است و نه ساده سازی. باید پایه های فشار حداکثری که ترامپ علیه ایران کار گذاشته از بین برود. چرخه انتفاع اقتصادی ایران از برجام به صورت کامل لحاظ شود.

وی همچنین با انتقاد از رویه دولت آمریکا افزود: ما تاکید بر این داریم که قوانین داخلی و سیاست داخلی آمریکا و انتخابات پیش رو در آمریکا نمی تواند تعیین کننده نتیجه گفت و گوها در وین باشد. آنها حقوق بین الملل را نادیده می‌گیرند و سعی می کنند مسائل را به مسائل داخلی کشورشان گره بزنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی تاکید کرد: ایران مسیر فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود را با قدرت بدون توجه به شانتاژ های سیاسی و رسانه ای و خرابکاری ها ادامه می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی تاکید کرد که ایران هرگز اجازه نمی دهد که از خاکش علیه کشور دیگری  سوءاستفاده شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آقای امیر عبداللهیان چندی پیش اعلام کردند که توافق اولیه در خصوص آزاد سازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانکهای خارجی انجام شده است اکنون این موضوع در چه مرحله ای است؟ گفت:  آنچه که آقای امیرعبداللهیان گفته اند مسیرش در حال پیگیری است . در یکی دو هفته گذشته مسیر این موضوع پیگیری شده است و اجازه بدهیم که اگر جزییاتی باشد بانک مرکزی در مورد آن اطلاع رسانی می کند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضع ایران در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین و اینکه آیا موضع ایران تغییر کرده است گفت: موضع ایران در خصوص جنگ اوکراین مشخص است.  ما مخالف جنگ هستیم جنگ را راه حل نمی دانیم. وزیر خارجه اوکراین و دیگر مقامات اوکراین از همان روز اول از موضع ایران اطلاع داشتند البته این سیاست یک پایه دیگر نیز دارد ما در کنار این که جنگ را رد می کنیم و با آن مخالفیم معتقدیم که باید به ریشه های جنگ نیز که چندین سال است توسط ناتو آغاز شده توجه شود. ایران هیچ گاه موافق جنگ نیست از سوی دیگر با تحریم های یک جانبه نیز موافق نیستیم. ایران خود سال‌ها مورد تحریم های یک جانبه بوده بنابراین تحریم‌های یک جانبه علیه کشور دیگری را نیز به رسمیت نمی شناسد.

خطیب زاده گفت: آمریکا نمی تواند هم پلیس و هم قاضی و هم هیات ژوری باشد. آمریکا خود متهم است و نمی تواند سیاست های خود را به دیگر کشورها تحمیل کند. بنابراین نمی‌تواند مبنا و سنجه  تحولات بین المللی باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پول های بلوکه شده ایران اظهار کرد:متاسفانه برخی ازکشورها تحریم های یکجانبه آمریکا را دست آویزی کرده‌اند که به تعهدات خود در برابر ایران  عمل نکند. ادعاهای آنها در این زمینه مبنای حقوقی و قانونی ندارد ایران هیچ تحریم بین المللی ندارد و تحریم های آمریکا علیه ایران یک جانبه است.

وی افزود: اگر کسی نخواهد بهانه‌های بیجا بیاورد می تواند طلب ایران را پرداخت کند.

وی در پاسخ به این سوال که  آیا پول های بلوکه شده ایران پس از آزاد سازی به خاطر تحریم ها می تواند وارد ایران شود گفت: بله.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ابتدای این نشست بیانیه وزارت خارجه در ارتباط با فرا رسیدن روز قدس را به زبان عربی قرائت کرد.

او همچنین فرا رسیدن روز خلیج فارس را گرامی داشت.

خطیب زاده همچنین به فرا رسیدن سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در طبس نیز اشاره کرد.

خطیب زاده سپس با اشاره به  عملکرد وزارت خارجه درطول یک هفته گذشته به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی در ارتباط با نگاه ایران به آخرین تحولات بین الملل و منطقه پاسخ گفت.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir