پیام برجامی انریکه مورا به تهران
نشریه پولیتیکو در گزارشی با استناد به اظهارات مقامات و دیپلمات‌های غربی، جزئیاتی را درباره دستور کار سفر اخیر نماینده اتحادیه اروپا به تهران برای مذاکره پیرامون وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین و مسائل باقی‌مانده در این مذاکرات مطرح کرد.

 سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج می شود؟


نشریه پولیتیکو در گزارشی درباره سفر اخیر انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و معاون مسئول سیاست خارجی آن به تهران و رایزنی درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات با بیان این که ایران طی این دیدارهای دو روزه برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای متوقف شده از خود آمادگی نشان داده، مدعی شد: اما هنوز از درخواستش، منصرف نشده است.

پولیتیکو ادامه داد: انریکه مورا، مقام ارشد اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده مذاکرات وین است، با هدف تلاش برای برطرف کردن وقفه چند هفته‌ای در مذاکرات[غیرمستقیم] میان آمریکا، ایران و قدرت‌های غربی به تهران سفر کرده بود. مقامات ارشد غربی به پولیتیکو گفته‌اند، مذاکرات در تهران که از چهارشنبه تا پنج‌شنبه طول کشید، پیش‍‌رفت جدیدی حاصل کرد اما توافق هنوز با قطعی شدن فاصله دارد.

در گزارش این نشریه آمده است که مذاکره‌کنندگان در تلاشند راهی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پیدا کنند که در ازای لغو تحریم‌ها موجب محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران می‌شد. آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد. درخواست ایران است که آمریکا نام سپاه پاسداران ایران را که شاخه‌ای قدرتمند از نیروهای نظامی ایران است، از «فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی» حذف کند. مورا سعی داشته است در این زمینه میانجی‌گری کند، چون ایران از مذاکره مستقیم با آمریکا خودداری می‌کند.

همچنین در این گزارش مطرح شد: طبق ادعای مقامات غربی، مورا این پیام را [به ایران] منتقل کرده است که آمریکا ممکن است درباره موضوع سپاه پاسداران مذاکره کند اما تنها زمانی که مذاکرات هسته‌ای به سرانجام برسد.

در ادامه این گزارش ادعا شده که ایران از این موضوع صرف‌‎نظر نکرده اما نشان داده است در این اثنا، آماده از سرگیری مذاکرات درباره موضوعات دیگر است و ممکن است درخواست‌های بالقوه جایگزینی برای آن ارائه دهد.

پولیتیکو علاوه بر این مطرح کرد: با به پایان رسیدن دیدارها در هفته گذشته، مقامات به طور علنی اشاره کردند که پیش‍‌رفت‌های اندکی ایجاد شده است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اخیرا در طی نشست وزرای امور خارجه کشورهای G۷ گفت، سفر مورا به تهران «بهتر از آن‌چه انتظار داشتیم، پیش رفت». او مدعی شد مذاکرات «متوقف شده از سر گرفته شده است».

در این گزارش آمده است: مسئله قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرستی موسوم به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی از مسائل اصلی مورد بحث در مذاکرات است. متن توافق عملا نهایی شده است، جز دو نکته جزیی که مقامات غربی آن را «مسائل فنی مربوط به لغو تحریم‌ها» تلقی کرده و باید به زودی حل شوند.

پولیتیکو همچنین نوشت: آمریکا در دوران دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین این کشور، در راستای سیاست او در قبال ایران موسوم به «فشار حداکثری» که پس از خروج از توافق اتخاذ کرده بود، نام سپاه پاسداران را در این فهرست قرار داد. در حالی که واشنگتن از همان ابتدا پیشنهاد کرد اگر ایران تعهد کند که در منطقه به آمریکایی‌ها حمله نکند و از طرح ترور مقامات پیشین آمریکایی صرف نظر کند، نام سپاه پاسداران را از این فهرست خارج می‌کند، مخالفت روزافزونی با این اقدام میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در واشنگتن وجود دارد. مخالفان استدلالشان این است که سپاه پاسداران سازمانی تروریستی می‌باشد که چندین نفر از آمریکایی‌ها را کشته است و باید با آن این طور رفتار شود.

در گزارش این نشریه ادعا شده است: مورا این پیام را به علی باقری کنی، مذاکره‌کننده اصلی ایران در مذاکرات وین منتقل کرد که آمریکا به عنوان بخشی از توافق، نام سپاه را از این فهرست خارج نخواهد کرد اما ممکن است در آینده درباره آن مذاکره کند. مورا هیچ پیشنهاد جدیدی را از سوی آمریکا مطرح نکرد. در حال حاضر، دیپلمات‌های غربی منتظر تهران هستند تا درخواست‌های بالقوه جایگزینی مطرح کرده و به واشنگتن فرصت بدهد تا درباره امتیازهای دیگری که می‌تواند بدهد، فکر کند.

در این گزارش هدف، پیدا کردن راهی برای دو طرف عنوان شده که به هر دو اجازه بدهد برای توافق در داخل کشور مقبولیت ایجاد کنند و آمده است: مقامات غربی می‌گویند، اگر این پیشنهادها واقع‌بینانه باشند، طرفین مذاکرات دوباره طی هفته‌های آتی برای مذاکرات حضوری دیدار می‌کنند، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir