20 کشته و صدها زخمی در حوادث عراق تا این لحظه
خبرگزاری رویترز از افزایش شمار تلفات جانی درگیری‌های روز دوشنبه در عراق به ۲۰ کشته و ۳۵۰ زخمی خبر داد. از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی درباره رخدادهای عراق، خواستار توقف خشونت‌ها شد.

مقتدی صدر اعتصاب غذا کرد/عراق امروز تعطیل است


خبرگزاری رویترز به نقل از منابع پزشکی عراقی گزارش داد که در درگیری‌های دوشنبه در منطقه سبز بغداد، پایتخت عراق، ۲۰ تن کشته شدند که گفته می‌شود از این تعداد، شماری نیروهای امنیتی هستند.

همچنین گزارش شده که شمار زخمی‌های این درگیری‌ها نیز به ۳۵۰ تن رسیده است.

درگیری‌ها در عراق پس از یورش حامیان جریان صدر به منطقه سبز بغداد و ورودشان به کاخ ریاست جمهوری در پی کناره‌گیری مقتدی صدر، رهبر این جریان از سیاست آغاز شد.

صدر دوشنبه در توئیتی اعلام کرد، برای همیشه از سیاست خداحافظی می‌کند.

همزمان با یورش حامیان مقتدی صدر به منطقه سبز و ورود به دفاتر دولتی حساس به رغم درخواست نیروهای امنیتی برای تخلیه منطقه، خبرگزاری فرانسه از تیراندازی و درگیری در ورودی‌های منطقه سبز که به شدت محافظت می‌شود و دفاتر دولتی و سفارتخانه‌های خارجی را در خود جای داده است، گزارش داد.

همچنین اخباری از صدای انفجار در منطقه سبز و سقوط موشک در نزدیکی کاخ دولت منتشر شده است.

خبرنگار العربیه نیز از کشته شدن دو سرباز عراقی در درگیری‌ها خبر داد. همزمان شبکه عراقی سومریه نیوز گزارش داد که احمد حاتم الاسدی رئیس پلیس فدرال عراق در جریان درگیری‌های دوشنبه مجروح شده است.

این شبکه به نقل از یک منبع امنیتی ناشناس گفت که اسدی به همراه یکی از پرسنل امنیتی اش زخمی شده است.

این درحالی است که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق دوشنبه دستور منع شلیک را صادر کرد.

وی همچنین به نوبه خود از مقتدی صدر، رهبر جریان صدر خواست تا از حامیان خود بخواهد ساختمان‌های دولتی را ترک کنند.

در پی ناآرامی‌ها نخست وزیر عراق فعالیت کابینه را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد.

اعتصاب غذای صدر

از سوی دیگر حسن العذاری، رئیس فراکسیون مستعفی جریان صدر در پارلمان عراق گفت، مقتدی صدر اعلام کرده "تا زمانی که خشونت و استفاده از سلاح متوقف شود"اعتصاب غذا می‌کند.

این اطلاعیه صدر پس از پایان مهلت ۷۲ ساعته‌ای که روز جمعه گذشته به دادگاه عالی برای انحلال پارلمان داده بود، اعلام شد.

مذاکرات برای آرام کردن اوضاع

همزمان با ادامه ناآرامی‌ها، منابع آگاه به الجزیره گفتند که در حال حاضر مذاکراتی بین مقامات دولتی و رهبران در چارچوب هماهنگی شیعیان عراق و جریان صدر در حال انجام است.

به گفته این منابع، مذاکرات کنونی در حال بررسی دستیابی به توافقی است که منجر به آتش بس در منطقه سبز شود.

سازمان ملل

از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد، اعلام کرد که وی با نگرانی اخبار را دنبال می‌کند.

گوترش خواستار «آرامش و خویشتن‌داری» در عراق شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: دبیرکل با نگرانی اعتراضات جاری در عراق را که طی آن تظاهرکنندگان وارد ساختمان های دولتی شدند، دنبال می‌کند.

وی گفت: گوترش "به طور ویژه نگران گزارش‌های تلفات درگیری‌ها است و از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد اقدامات فوری برای توقف تشدید و اجتناب از هرگونه خشونت انجام دهند."



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir