احتمال دستگیری ريیس جمهور سابق قوت گرفت
دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در ارتباط با پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های مستهجن به نام استورمی دنیلز رسما متهم خواهد شد.

ترامپ بر سر پرونده پرداخت حق‌السکوت رسما متهم شد


به نقل از بی بی سی، جزئیات اتهامات علیه آقای ترامپ، ۷۶ ساله، هنوز منتشر نشده است.

روز پنجشنبه هیئت منصفه رای داد که رئیس جمهوری سابق آمریکا باید در ارتباط با پرداخت حق السکوت ۱۳۰ هزار دلاری به استورمی دنیلز رسما متهم شود.

این اولین پرونده کیفری علیه یک رئیس جمهوری سابق آمریکا خواهد بود.

سوزان نِچِل، وکیل آقای ترامپ این خبر را تایید کرد و گفت: «او هیچ جرمی مرتکب نشده، ما سرسختانه با این پرونده سیاسی در دادگاه می‌جنگیم.»

اَلوین بِرَگ، دادستان منطقه منهتن، موظف بوده آقای ترامپ و وکلایش را در جریان این موضوع بگذارد.

آقای ترامپ در فلوریدا زندگی می‌کند و انتظار می‌رود برای بازداشت و شرکت در اولین جلسه دادگاه به نیویورک سفر کند.

تیم دفاعی او می‌گوید آقای ترامپ هفته آینده خودش را تسلیم خواهد کرد.

پلیس مخفی آمریکا که وظیفه حفاظت از روسای جمهوری سابق و فعلی این کشور را برعهده دارد تدابیر امنیتی را در جریان دادگاه برعهده خواهد داشت.

او مانند سایر متهمان اقدامات مجرمانه، احتمالا باید پروسه انگشت نگاری و عکس برداری از چهره متهم را پشت سر بگذارد.

او در بیانیه‌ای در واکنش به این خبر الوین برگ، دادستان کل منهتن را که مسئول این پرونده قضایی است، به باد ناسزا گرفت و او را مایه فضاحت خواند: «دموکرات‌ها در جریان اصرارشان برای «گرفتن ترامپ» دروغ گفتند و تقلب و دزدی کردند اما حالا به کار غیرقابل تصوری دست زدند: متهم کردن یک فرد بی‌گناه در جریان اقدامی برای اخلال د ر انتخابات.»

الوین برگ یک دموکرات است و آقای ترامپ بارها تحقیق درباره عملکرد خود را «انتقام‌گیری سیاسی» به رهبری مخالفانش خوانده است.

آقای بِرَگ تکذیب کرده است که انگیزه او انتقام جویی از آقای ترامپ است. او در توییتی نوشت: «ما هر پرونده در حوزه قضایی خود را براساس حقایق، قانون و شواهد ارزیابی می‌کنیم.»

استورمی دنیلز می‌گوید در سال ۲۰۰۶، یک سال بعد از ازدواج آقای ترامپ با ملانیا، همسر فعلیش، با او رابطه جنسی داشته است.

مایکل کوهن، وکیل سابق آقای ترامپ، در جریان دادگاه گفت که در هماهنگی و با دستور آقای ترامپ، ۱۳۰ هزار دلار به استورمی دنیلز حق‌السکوت داده است.

آقای ترامپ داشتن رابطه با خانم دنیلز را انکار می‌کند و اخیرا در پستی در «تروث سوشال»، شبکه اجتماعی که خودش راه انداخته، از طرفدارانش خواست در صورت صدور حکم دستگیری او به آن اعتراض کنند.

دونالد ترامپ در حال حاضر در صدر فهرست نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است.

در قانون آمریکا هیچ بندی نیست که یک نامزد ریاست جمهوری را که مجرم شناخته شده، از راه‌اندازی یک کارزار انتخاباتی، حتی از زندان، منع کند.

کارزار انتخاباتی او روز پنجشنبه با اشاره به طرح اتهامات در این پرونده در نیویورک، در ای میلی خواستار جمع آوری کمک های مالی شد.

برخی از جمهوری‌خواهان در کنگره به حمایت از آقای ترامپ برخاسته‌اند.

کوین مکارتی، رئیس مجلس نمایندگان کنگره، گفت: «الوین برگ در تلاشی برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری خسارت جبران ناپذیری به کشور ما وارد کرده است.»

«درحالی که او به طور مرتب مشغول آزاد کردن مجرمان خشن برای مرعوب کردن مردم است، از سیستم مقدس قضایی به عنوان سلاحی علیه دونالد ترامپ استفاده می‌کند.»

اما دمکرات‌ها از طرح اتهام علیه آقای ترامپ استقبال کردند، با این استدلال که هیچ کس ورای قانون نیست.

آدام شیف نماینده کنگره گفت: «طرح ادعانامه و دستگیری یک رئیس جمهور سابق یک حادثه منحصر به فرد در تمام تاریخ آمریکاست. اما رفتار غیرقانونی که دونالد ترامپ به انجام آن متهم شده هم همینطور است.»

نام آقای ترامپ در چند پرونده قضایی دیگر نیز مطرح است.

یکی از اینها به نقش او در یورش به کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۱ مرتبط است و دیگری تلاش‌هایش از کاخ سفید برای تغییر دادن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در ایالت جورجیا.

او از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ رئیس جمهور بود و در این مدت دو بار از طرف مجلس نمایندگان استیضاح شد. او در هر دو مورد در سنا تبرئه شد.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir