ادعای انگلیس درباره تامین نیاز ارتش روسیه توسط ایران
باربارا وود وارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل در تداوم ادعاهای ضد ایرانی در جنگ اوکراین گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور سوریه نیازهای ارتش خود را از کشورهای تحت تحریم سازمان ملل مانند ایران و کره شمالی تامین می کند و امنیت جهانی را بیشتر تضعیف می کند.

پوتین نیاز ارتش روسیه را از ایران و کره شمالی تامین می‌کند 

 باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت افزود: حملات هوایی روسیه شهرها و روستاهای اوکراین را به ویرانه تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۹ هزار غیرنظامی کشته شده اند. هزاران نفر دیگر از جمله بیش از ۵۰۰ کودک کشته شده اند. هزاران نفر مجروح شده اند. میلیون ها نفر آواره شده اند و قادر به بازگشت به خانه های خود نیستند. خانواده ها از هم پاشیده شده اند و کودکان از والدین خود گرفته شده و به مناطق دوردست روسیه فرستاده شده اند.

سفیر انگلیس در سازمان ملل بدون اشاره به نقش غرب و ناتو در آغاز جنگ اوکراین ادامه داد: این یک جنگ انتخابی برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است. او نسبت به تعهدات روسیه تحت منشور سازمان ملل بی اعتنا بوده است. او نسبت به هزینه های این جنگ برای اوکراینی ها، روس ها و جهان بی تفاوت است.

این دیپلمات انگلیسی اضافه کرد: او (پوتین) نیازهای ارتش خود را از کشورهای تحت تحریم سازمان ملل مانند ایران و کره شمالی تامین می کند و امنیت جهانی را بیشتر تضعیف می کند. او همچنان با جلوگیری از انتقال محموله‌های غلات تحت ابتکار غلات دریای سیاه، از غذای جهان باج گیری می کند.

وود وارد ادامه داد: بانک جهانی برآورد کرده است که نیازهای بازسازی اوکراین بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار است. ویرانی ناشی از جنگ روسیه فشار بیشتری به اقتصاد جهانی می‌افزاید درحالی که اقتصاد جهانی از درگیری ها ، تغییرات آب و هوا و همه‌گیری کرونا همچنان رنج می‌برد.

سفیر انگلیس بدون اشاره به ارائه تجهیزات نظامی غرب به کی یف گفت: جهان به صلح نیاز دارد، اما تا زمانی که نیروهای روسیه در خاک اوکراین حضور دارند، این کشور هرگز صلح نخواهد داشت. بنابراین ما از روسیه می خواهیم که نیروهای خود را از اوکراین خارج کند و به این جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی پایان دهد.

این دیپلمات انگلیسی در عین حال مدعی شد: ما تا هر زمان که لازم باشد، برای دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار که به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین مطابق با منشور سازمان ملل احترام می گذارد، در کنار مردم اوکراین خواهیم بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو و تقویت حضور غرب در نزدیکی مرزهای مشترکش با اوکراین، استقلال جمهوری‌های خلق «دونتسک» و «لوانسک» را در منطقه «دونباس» به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی و جنگ تغییر یافت.

رئیس‌جمهوری روسیه اواخر بهمن‌ماه ۱۴۰۰ یعنی یکی دو هفته قبل از آغاز جنگ اوکراین، با ابراز نگرانی از گسترش ناتو به عنوان مهم‌ترین پیمان نظامی و سیاسی غرب که برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی سابق تأسیس شده، گفته بود که هیچ کشور شوروی سابق از جمله اوکراین نباید به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی درآید.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir