پیام قدردانی رئیس جمهور آمریکا درباره ایران پیام قدردانی رئیس جمهور آمریکا درباره ایران
رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با امیر قطر، از نقش این کشور برای میانجیگری در توافق تبادل زندانیان میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا قدردانی کرد.

قدردانی بایدن از قطر بابت تسهیل مبادله زندانیان با ایران



جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شامگاه امروز سه‌شنبه به صورت تلفنی با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر گفت‌وگو کرد.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد که رئیس جمهور آمریکا در این تماس، از نقش قطر برای میانجیگری در توافق تبادل زندانیان میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا قدردانی کرد.

بایدن ضمن قدردانی از نقش سازنده قطر در سطح بین‌الملل، بر عمق روابط دوحه و واشنگتن تأکید کرد. امیر قطر هم گفت که دوحه یک میانجی مورد اعتماد است که فقط محدود به سطح منطقه نیست.

تمیم بن حمد گفت که قطر بر این باور است که گفت‌وگو تنها راه حل اختلافات است. طرفین همچنین در این گفت‌وگو، روابط راهبردی بین دو کشور و راههای تقویت آن و تحولات منطقه را بررسی کردند.

روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه فرآیند آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به سرانجام رسید و این مبالغ به حساب‌های ایران در بانک‌های قطر واریز شد. از سوی دیگر تبادل زندانیان با آمریکا نیز صورت گرفت. توافق مذکور در ۱۹ مرداد ماه بین ایران و آمریکا حاصل شده بود.

 در پی اجرای توافق بین ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان، پنج زندانی ایرانی شامل «مهرداد معین انصاری»، «کامبیز عطار کاشانی»، «رضا سرهنگ‌پور کفرانی»، «امین حسن‌زاده» و «کاوه لطف‌الله افراسیابی» آزاد شدند که مهرداد معین انصاری و رضا سرهنگ پور وارد ایران شدند.

در این تبادل همچنین «سیامک نمازی»، «عماد شرقی» و «مراد طاهباز» سه جاسوس آمریکایی به همراه دو نفر دیگر که یکی از آن‌ها زن بود، آزاد و به دوحه منتقل و از آنجا به آمریکا رفتند.

«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» نخست‌وزیر قطر پس از این توافق گفت کشورش مفتخر است بازگشت به خانه پنج شهروند آمریکایی که در ایران زندانی بودند را تسهیل کرد.

او در پاسخ به این سوال که آیا این توافق می‌تواند نشان دهنده نزدیکی روابط ایران و آمریکا باشد، گفت «نمی‌توانم ادعا کنم که این (توافق) به توافق هسته‌ای منتهی می‌شود، اما قطعاً به فضای بهتر منتهی خواهد شد».

وی افزود: آنچه دوشنبه رخ داد در واقع سنگ بنای بزرگی برای بازسازی اعتماد بین دو کشور بود. امیدوارم هر دو کشور باور داشته باشند این، به فضای بهتر برای تلاش به منظور دستیابی توافق کامل در موضوع هسته‌ای و هر موضوع باقیمانده دیگر منتهی خواهد شد.

نخست‌وزیر قطر هم در خصوص تبادل انجام شده گفت که «از همه شرکا که در موفقیت توافق آمریکا و ایران (در آزادی جاسوسان آمریکایی) نقش داشتند به خصوص سلطنت عمان تشکر می‌کنیم». وی در ادامه سخنانش گفت: «قطر به هر چیزی که امنیت منطقه و جهان را افزایش می دهد، کمک خواهد کرد».

نخست وزیر قطر افزود: «امیدواریم که توافق آمریکا و ایران درباره مبادله زندانیان، زمینه را برای تفاهمات بیشتر فراهم کند».




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir