مذاکرات فلسطین و اسرائیل برای آتش بس دائمی
محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر شامگاه امروز دوشنبه تأکید کرد که «تنش کنونی در غزه، به هیچ عنوان منجر به پیشرفت در مسئله بازگرداندن گروگانها [ی اسرائیلی و اسرای فلسطینی] نخواهد شد.


دوحه: مذاکرات کنونی می‌تواند به آتش‌بس دائمی در غزه منجر شود



وزیر خارجه قطر با اشاره به اینکه مذاکرات درباره اسرای فلسطینی و اسرائیلی، نسبت به هفته‌های گذشته، بهتر شده است، در عین حال گفت: مرحله کنونی مذاکرات می‌تواند به آتش‌بس دائمی در آینده منجر شود.

رسانه‌های اسرائیلی روز گذشته خبر دادند که دیدارهای رؤسای موساد و شاباک رژیم صهیونیستی با مسئولان آمریکایی، قطری و مصری در پاریس آغاز شد. هدف از این مذاکرات، «حرکت به سمت توافق جدید تبادل اسرا» بین اسرائیل و مقاومت فلسطین است.

تلویزیون اسرائیل نیز گزارش داد که این نشست به پایان رسیده و «در مذاکرات، پیشرفت حاصل شده است. در این دیدار، طرح آزادی اسرا در چند مرحله بررسی شد». دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم، مذاکرات را «سازنده» خواند، ولی در عین حال گفت که هنوز «شکافهای بزرگی» وجود دارد.

شبکه خبری الجزیره به نقل از این مقام قطری گزارش داد: نقش اصلی ما به عنوان واسطه این است که همه طرفها را جمع کنیم و باعث نزدیکی مواضع [طرفهای فلسطینی و اسرائیلی] شویم». وی با اشاره به پیشرفت در خصوص آزادی اسرای فلسطینی و اسرائیلی، گفت: ما در این درگیری، حامی هیچ کس نیستیم و در تلاش هستیم که شکاف بین طرفها را کاهش دهیم.

وزیر خارجه قطر ادامه داد: شدت جنگ باعث شد که وضعیت پیچیده‌تر شود. به هر حال، نقش اصلی ما این است که تلاش کنیم به راه حلی دست یابیم که منجر به آزادی اسرا و توقف بمباران غزه شود. وی گریزی هم به فشارهای اسرائیل، آمریکا و غرب به سازمان امدادرسانی به آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا زد و گفت: آنروا نقش مهم در نوار غزه دارد و تنها آژانسی که به فلسطینیها کمک می‌کند.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com