بایدن: پاسخ حماس را دریافت کردیم
رئیس‌جمهور آمریکا: پاسخ حماس به چارچوب توافق پیشنهادی را دریافت کردیم و مذاکرات در مورد اسرا ادامه دارد و اکنون قصد ورود به جزئیات آن را ندارم.

بایدن: پاسخ حماس به چارچوب توافق آتش‌بس را دریافت کردیم



جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که پیشرفت هایی در مذاکرات برای توافق برای آزادی گروگانها (اسرا) در غزه وجود دارد و حماس به پیشنهادات پاسخ داده است و مذاکرات ادامه دارد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در سخنانی افزود که پیشرفت هایی در خصوص توافق برای آزادی گروگانها و وقفه در جنگ وجود دارد. وی تصریح کرد: پاسخی از سوی حماس وجود دارد و مذاکرات در حال حاضر ادامه دارد.

رئیس جمهور آمریکا در عین حال گفت که قصد ندارد وارد جزئیات شود. پیش از این، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امورخارجه قطر در نشست خبری مشترکی با همتای آمریکایی خود گفت: پاسخ حماس را دریافت کردیم و امیدوارکننده به نظر می‌رسد و امیدواریم که به زودی نتایج بیشتری را کسب کنیم. پاسخ حماس شامل برخی مخالفت‌ها بوده، اما در مجموع پاسخ آنها مثبت بوده و دلگرم کننده است.

نخست وزیر قطر گفت: با توجه به حساسیت مرحله مذاکرات، نمی‌توان اکنون وارد جزئیات پاسخ جنبش حماس شد اما مذاکرات پیشرفت داشته است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز که در ادامه سفر منطقه ای خود در قطر به سر می برد، با بیان اینکه توافق میان اسرائیل و حماس امکان پذیر و ضروری است، اعلام کرد که آمریکا اکنون در حال بررسی پاسخ حماس به پیشنهادات ارائه شده است. فردا با مقامات اسرائیل در این زمینه گفت و گو خواهم کرد.

جنبش مقاومت اسلامی «حماس» نیز در بیانیه ای اعلام کرد که پاسخ این جنبش به طرح پیشنهادی برای آتش‌بس در غزه ، در اختیار مقامات قطر و مصر قرار گرفته است.

در بیانیه حماس آمده است: حماس درباره این طرح نگاهی مثبت و تعاملی داشته است؛ به گونه‌ای که متضمن آتش‌بس کامل و همه جانبه در غزه، توقف کامل جنگ علیه ملت فلسطین و امدادرسانی، اسکان آوارگان و عمران و بازسازی نوار غزه، لغو محاصره این باریکه و تحقق عملیات مبادله اسرا باشد. ما از نقش‌آفرینی برادرانمان در مصر و قطر و تمامی کشورهایی که در تلاش برای توقف جنگ ظالمانه علیه ملت فلسطین هستند، قدردانی می‌کنیم.

رئیس جمهور آمریکا، چندی پیش ویلیام برنز مشهور به بیل برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را برای گفتگو در مورد طرحی که شامل آزادی مرحله‌ای تمام اسرای باقی‌مانده در غزه همراه با تعلیق دو ماهه جنگ می‌شود، به پاریس فرستاد. اکنون نیز آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور در سفر منطقه ای درباره جنگ غزه به سر می برد.

شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا پیش از این، به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: مذاکره‌کنندگان اسرائیلی، آمریکایی، مصر و قطر در پاریس بر سر چارچوبی برای آزادی سایر گروگان ها به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی آمریکایی ان بی سی نیوز به نقل از منبع آگاه خود گفت: این توافق شامل آزادی گروگان های آمریکایی و اسرائیلی باقیمانده می شود که به صورت مرحله ای است و ابتدا زنان و کودکان آزاد می شوند.

ان بی سی نیوز افزود: این توافق همچنین شامل توقف های مرحله ای در جنگ و ارسال کمک به غزه و تبادل اسرای فلسطینی است و امروز پیش نویسی از این توافق به حماس ارائه می شود.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: مذاکره کنندگان شامل نخست وزیر قطر و رهبران سازمان های اطلاعاتی کشورهای دیگر بودند.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است که تاکنون بیش از ۲۶ هزار فلسطینی بر اثر حملات این رژیم جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد از هفتم اکتبر و همزمان با آغاز نبرد «طوفان الاقصی» تاکنون، ۲۷هزار و ۵۸۵ فلسطینی در غزه شهید و ۶۶ هزار و ۹۷۸ نفر دیگر هم مجروح شدند.

 




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: entekhab.ir