تلاش اتحادیه اروپا برای آتش بس موقت در غزه
همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جز مجارستان روز دوشنبه به رژیم صهیونیستی در مورد حمله به رفح هشدار دادند و خواستار برقراری آتش‌بس موقت فوری در غزه شدند.

۲۶ عضو اتحادیه اروپا خواستار برقراری آتش‌بس موقت فوری در غزه شدند


۲۶ کشور اتحادیه اروپا حمله احتمالی (رژیم) اسرائیل به رفح را فاجعه‌بار خوانده و تاکید کردند: در صورت وقوع چنین حمله‌ای، وضعیت اسفبار یک میلیون و ۵۰۰ هزار آواره فلسطینی که همگی مجبور به پناه آوردن به این شهر در حاشیه جنوبی غزه شده‌اند، وخیم‌تر خواهد شد.

مایکل مارتین وزیر خارجه ایرلند، پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، گفت: حمله به رفح کاملاً فاجعه‌آمیز و اقدام به چنین امری به کلی دور از انسانیت خواهد بود.

به نوشته رویترز، پس از پایان این نشست و با توجه به مذاکراتی که در جریان آن صورت گرفت، همه اعضای اتحادیه اروپا به جز مجارستان، در بیانیه‌ای خواستار یک آتش‌بس موقت فوری بشردوستانه که منجر به آتش‌بس پایدار، آزدی بی قید و شرط همه اسرای اسرائیلی در نزد حماس و ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه شود، شدند.

این بیانیه به نام «وزرای خارجه ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا» صادر شد و دیپلمات‌های حاضر در این نشست گفتند مجارستان (متحد نزدیک رژیم اسرائیل) تنها کشوری بود که آن را امضا نکرد.

در این بیانیه آمده است: ما از اسرائیل می‌خواهیم که اقدام نظامی در رفح انجام ندهد چرا که انجام این اقدام وضعیت فاجعه‌بار مردم فلسطین را بدتر کرده و از ارائه فوری خدمات اولیه و کمک‌های بشردوستانه جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد از هفتم اکتبر تاکنون شمار شهدای غزه از مرز ۲۹ هزار نفر گذشته است.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir