لازم به ذکر است مدتی پیش احمدی نژاد با اعتماد به سازندگان ایرانی این تونل در مراسم افتتاح آن گفته بود: تونل انزاب هديه مردم ايران به مردم تاجيكستان است...
 
 
 عدم اجرای مطلوب یك پروژه اقتصادی در یكی از كشورهای همسایه شمالی ایران،‌ دایره همكاری‌‌های اقتصادی این دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

چگونگی اتمام پروژه ساخت تونلی به نام انزاب در تاجیكستان به معضلی در روابط اقتصادی ایران و این كشور تبدیل شده است.

برپایه این گزارش این تونل که توسط پیمانکار ایرانی ساخته شده است، پیش از اجرای كامل عملیات ساخت به صورت شتاب‌زده به بهره برداری رسید كه بازتاب بسیار گسترده‌ای نیز در رسانه‌های كشور تاجیكستان داشت.

اما در نهایت به دلیل عدم حمایت مالی و كمبود اعتباری در حدود 5 میلیون دلار اجرای این پروژه متوقف شده و واكنش‌های بسیاری منفی را در محافل اقتصادی و سیاسی این كشور برانگیخته است.

به تازگی رئیس‌جمهوری نمایندگان ویژه‌ای را در امور افغانستان، خاورمیانه و آسیا منصوب كرده كه با توجه به عدم سابقه مطلوب بازتاب‌هایی در محافل داشته است.

لازم به ذکر است مدتی پیش احمدی نژاد با اعتماد به سازندگان ایرانی این تونل در مراسم افتتاح آن گفته بود: تونل انزاب هدیه مردم ایران به مردم تاجیكستان است.

گفتنی است بابهره برداری از تونل 5 كیلومتری انزاب تاجیكستان، ایران می تواند شمال و جنوب تاجیكستان را پس از قرن ها انتظار به هم پیوند داده و امكان ارتباط زمینی مناسب بین پایتخت‌های كشورهای آسیای میانه را نیز فراهم آورد.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jahannews.com