رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه هایی به روسای مجالس جهان با اشاره به حادثه...
 
به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه هایی به روسای مجالس جهان با اشاره به حادثه تلخ اهانت به قرآن کریم در آمریکا خواستار تدوین منشوری جهانی در جلوگیری از هرگونه توهین به مقدسات ادیان آسمانی شد.

متن نامه علی لاریجانی بدین شرح است: آنگونه که از بررسی اخبار و ‏حوادث هفته های اخیر مستفاد می شود دگر بار عناصری ماجراجو و کم دانش از ‏مسیحیت به بهانه حوادث تروریستی 11 سپتامبر 2001 بر آن شده اند با تحریک عواطف ‏و احساسات درون جوامع مغرب زمین به تکرار تجربیات تلخ تاریخی تقابل ادیان تمسک ‏جویند و با توهین به قرآن کریم کتاب آسمانی مسلمانان ، نگاه روشن تری از رفتار آمریکا ‏در حوزه های فرهنگی را به مسلمانان عرضه کنند. بعید است کسی مانورهای تبلیغاتی ‏مسئولین آمریکا در عدم رضایت از این موضوع را بپذیرد.

در حالیکه سالهاست آنها برای کوچکترین خطر امنیتی بیشترین حقوق انسانها را نادیده ‏می گیرند.

آیا این رفتارهای تحقیرآمیز نوع دیگری از نزاع صلیبی است که رئیس جمهور قبلی آمریکا ‏آن را به زبان آورد و می خواهند در سطح جهان آن را بازتعریف نمایند؟ چه کسانی باید ‏هزینه اینگونه طرح های غیر مسئولانه را بدهند؟ تاریخ بشریت مشحون از صفحات تلخ ‏بحران های اجتماعی برگرفته از ریشه اختلافات قرون وسطایی است که بیم از تکرار آن ‏همواره کابوسی جدی برای نسل های قبل از ما بوده است.

از این رو برای ما در این برهه خاص وظیفه ای سنگین و مسئولیتی جدی نمود یافته که با ‏هم اندیشی و تنظیم یک منشور جهانی در برابر این اقدامات فاجعه آمیز به همکاری ‏برخیزیم.

تاریخ گواه است که دنیای مسیحیت برای سالهای متمادی تحت تأثیر القائات یوحنای ‏دمشقی ، با قضاوتی نادرست از اسلام روبرو گشت ، قضاوتی که بیش از آنجه به تفاهم ‏میان ادیان منتهی شود اسباب چالشی دراز مدت گشت.

تلاشهایی پیوسته توسط ‏اندیشمندان بزرگی در غرب برای شناخت تاریخ و اندیشه اسلامی سبب شد سرانجام ‏قرن ها پس از روایت نادرست یوحنای دمشقی، بخش عمده ای از دنیای غرب پی به ‏قرائت غیرمنصفانه از اسلام برده و بکوشد آثار و تبعات منفی این سوء برداشت را در قالب ‏گسترش کرسی های مطالعات اسلامی و افزایش تبادلات اجتماعی جبران نماید.

امروزه ‏افرادی با عقاید افراطی و خطرناک بر آن هستند با سخنان و اقدامات ضداسلامی خود، ‏چالش های جدیدی چون انتشار کتاب آیات شیطانی و کاریکاتورهای توهین آمیز مطبوعات ‏دانمارکی، تولید فیلم هایی چون فتنه و تسلیم و یا اقدام اخیر توهین به کتاب آسمانی ‏مسلمانان را پدید آورند. در این فضا، و درحالیکه دنیای ما از عوارضی چون موادمخدر، ‏تهدیدات ناشی از عدم رعایت ضوابط زیست محیطی، فقر، نابرابری های سیاسی، ‏دخالت آشکار قدرتهای بزرگ، اشغالگری و تروریسم دولتی رنج می برد، برخی در غرب با ‏رفتاری وقیحانه و سیستماتیک در توهین به مقدسات مذاهب آسمانی سعی در ‏گسترش نزاع های فرقه ای و حتی دینی دارند.

اینجانب به نمایندگی از مجلس شورای ‏اسلامی امید آن دارم تا ضمن تلاش و رایزنی مشترک با آن مقام محترم بتوانیم پیشنهاد ‏تدوین منشوری جهانی در محکومیت توهین به مقدسات ادیان آسمانی را برای طرح در ‏مجمع اتحادیه بین المجالس تنظیم نماییم.

فلذا چنانچه بتوانم در آینده نزدیک نظرات آن همکار محترم را دریافت کنم، می توان با ‏مشورت یکدیگر ساز و کاری را برای تنظیم چنین سندی درنظر گرفت.‏

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com