نماینده دائم ایران در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته در سخنانی از این نهاد خواست تا...
 
نماینده دائم ایران در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته در سخنانی از این نهاد خواست تا به عنوان شعبه ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل نکند.

به گزارش مهر، علی اصغر سلطانیه در سخنانی در شورای حکام آژانس همچنین از حمایت جنبش عدم تعهد از برنامه هسته ای ایران تشکر کرد.

سلطانیه در این سخنان گفت : "آژانس نه شعبه ای از سازمان ملل است و نه شعبه ای از شورای امنیت. یوکیا آمانو مدیر کل آژانس تحت انقیاد و سلطه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیست و ایران اجازه دخالت و نفوذ سازمان ملل را در آژانس نخواهد داد.

این دیپلمات ایرانی همچنین گفت: درخواست های آژانس بر اساس پروتکل الحاقی فراتر از بندهای پادمان های جامع ان. پی. تی. و به بهانه قطعنامه های غیر قانونی شورای امنیت، مشروعیت ندارد و مورد پذیرش ایران نیست.

سلطانیه آخرین گزارش یوکیا آمانو درباره برنامه هسته ای ایران را "کسالت آور" توصیف کرد و گفت: ادعاهای مطرح شده از سوی برخی از اعضای شورای حکام آژانس طی هفت سال گذشته به جو حاکم بر این نهاد فنی آسیب زده است و ما بار دیگر در نتیجه گزارش اخیر مدیرکل درگیر در یک منازعه سیاسی شده ایم.

وی تصریح کرد: تمامی برنامه ها و فعالیت های هسته ای ایران تحت پادمان های جامع آژانس صورت می گیرد و یک پیام شفاف از سوی مدیر کل فعلی و سابق و انجام شدیدترین  بازرسی ها در تاریخ که هیچ مدرکی دال بر انحراف فعایت های هسته ای ایران پیدا نشده آن را تائید می کند.

سفیر ایران در شورای حکام آژانس افزود: گزارش آمانو شامل "جزئیات مبسوط" درباره فعالیت های فنی عادی در چارچوب برنامه هسته ای صلح آمیز ایران است که این بر خلاف اصول حفاظت از اطلاعات حساس دولت های عضو می باشد. من تعجب می کنم که چرا مدیر کل دولت های عضو را از اطلاعات فنی در خصوص فعالیت های غنی سازی موجود در دیگر کشورها بویژه کشورهایی که از تسلیحات هسته ای برخوردارند یا دیگر اعضای ان پی تی از جمله ژاپن محروم می کند.

سفیر ایران خاطر نشان کرد: این یک معماست و چنین اطلاعات جزئی درباره فعالیت های هسته ای ایران ثابت می کند که آژانس دسترسی کاملی به تمامی تاسیسات و مواد هسته ای ایران داشته است بنابراین، این ادعا که ایران همکاری لازم را نداشته هم نادرست است و هم گمراه کننده.

در رابطه با "مطالعات ادعایی" سلطانیه گفت: آژانس  باید به خاطر داشته باشد که بر اساس مدالیته های قطعنامه مسائل مهم (INFCIRC/711) این یک موضوع مهم نیست. علاوه بر آن حقیقت این است که محتوای مطالعات ادعایی فاقد اعتبار است. هیچ مواد هسته ای مورد استفاده قرار نگرفته و هیچ ترکیباتی از سوی مدیرکل سابق آژانس اعلام نشده که این هم در این گزارش از قلم افتاده است. در همان چارچوب ایده "بعد نظامی احتمالی" کاملاً در خارج از چارچوب مدالیته (INFCIRC/711) است که پیشتر مورد مذاکره قرار گرفته و از سوی آژانس و اختیارات آن مورد موافقت قرار گفته است.

وی گفت ایران بواسطه خساراتی که در ارتباط با ادعاهای بی اساس متحمل شده از عاملان آن شکایت خواهد کرد.

نماینده تامل الاختیار ایران در شورای حکام ضمن هشدار نسبت به نقض اصل حفظ اطلاعات حساس از سوی کارکنان آژانس و درز اطلاعات مربوط به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به یک خبرگزاری غربی، گفت: آمانو به من اطمینان داد که رسیدگی های از سوی بازرسان داخلی خواهد بود و هر چه سریع تر به ما نیز اطلاع رسانی خواهد شد ایشان به من اطلاع دادند که آژانس قادر به شناسایی منبع درز اطلاعات نبوده و شاهدی وجود ندارد که کارکنان دبیر خانه مسئول آن بوده باشند. این اظهارات به هیچ قابل قبول نیست زیرا که اطلاعات انتشار یافته از سوی خبرگزاری ذکر شده دقیقا همان اطلاعاتی هستند که بطور محرمانه به بازرسان آژانس تحویل داده شده اند و خبرگزاری علناً اعلام کرده که منبع خبرشان یکی از کارکنان آژانس بوده است. لذا رسیدگی ها و تحقیقات جدید باید فوراً آغاز شود و آژانس باید علیه خبرگزاری ذکر شده بواسطه رفتار خیر حرفه ای و اشتباه حرفه ای که منجر به از بین رفتن اعتماد متقابل بین دبیر خانه و کشورهای عضو و اعتبار آژانس شده شکایت کند.

وی همچنین در ادامه ضمن اشکال به گزارش مدیر کل و نواقص آن می گوید: مدیر کل در سخنرانی آغازین خود به رد 38 بازرس تعیین شده از سوی ایران اشاره کرد اما به تحولات بعدی مانند موافقت ایران با انتصاب بازرسان دیگر اشاره ای نکرد. نکته مهم دیگر اینکه ایران بیش از 150 بازرس بعنون بازرسان تعیین شده پذیرفته و معمولاً در حدود 10 نفر از آنها در حال بازرسی در ایران هستند و دبیرخانه خیلی ساده می تواند از دیگر بازرسان [به جای بازرسان رد شده] استفاده کند.

وی در پایان سخنرانی خود گفت: ایران بیش از یکسال است که درخواست سوخت برای راکتور تهران را کرده اما برغم این حقیقت که تقریباً یک میلیون بیمار در ایران نیاز به کمک های انسانی آژانس دارند تاکنون در این باره نتیجه ای حصول نشده است.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:mehrnews.com