محمود احمدی‌نژاد در سال‌های تصدی پست ریاست جمهوری حدود 61 بار با رسانه‌های خارجی گفت‌وگوی اختصاصی داشته كه 18 بار آن با رسانه‌های آمریكایی‌‌ بوده است.

 
به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد را قطعاً باید ‌ركورددار مصاحبه با خبرنگاران و رسانه‌های خارجی در بین رؤسای جمهور ایران دانست كه البته این اقدام او از جهت صدور اندیشه‌ها و آرمان‌های ‌انقلاب ‌و همراه كردن افكار عمومی دنیا با انقلاب اسلامی از طریق دیپلماسی عمومی پسندیده است.

وی ‌از زمان تصدی عالی ترین مقام اجرایی كشور تا به امروز حدود 61 مصاحبه با خبرنگاران و رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بین‌المللی و خارجی انجام داده است كه از این تعداد، ‌رسانه‌های آمریكایی با 18 مصاحبه بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

احمدی‌نژاد همچنین با ‌رسانه‌های فرانسوی، ‌ژاپنی و ‌قطری هر كدام 5 بار، ‌رسانه‌های انگلیسی و ‌تركیه‌ای هر كدام 4 بار، ‌رسانه‌های آلمانی 3 بار‌، ‌رسانه‌های اسپانیایی، ‌لبنانی، عراقی و ‌روسیه‌ای هر كدام 2 بار و با رسانه‌های هلند، چین، عربستان، هند، الجزایر، ارمنستان، ایتالیا، دانمارك و امارات نیز ‌یك‌بار مصاحبه كرده است.

‌یك بررسی آماری از مصاحبه‌های احمدی‌نژاد در ‌سال‌های مختلف‌ نشان می‌دهد كه وی در سال 84 با 4 مصاحبه كمترین و در سال 86 با 20 مصاحبه بیشترین تعداد گفت‌وگو با خبرنگاران و رسانه‌های خارجی را داشته است.

رئیس جمهور همچنین در سال‌های 85، 87 و 88 هر كدام 9 مرتبه و در سال 89 نیز تا‌كنون 10 بار با رسانه‌های خارجی مصاحبه كرده است.

احمدی‌نژاد در نخستین سال ریاست جمهوری خود فقط با رسانه‌های آمریكایی مصاحبه كرده است؛ "سی‌ان‌ان "، "تایم "، "نیوزویك " و "یواس‌ای‌ تودی ".

مجله "تایم " و شبكه تلویزیونی "سی‌بی‌اس " در بین رسانه‌های خارجی، با 3 مصاحبه، ‌بیشترین تعداد مصاحبه‌های اختصاصی با احمدی‌نژاد را به خود اختصاص داده‌اند كه "تایم " یكبار در سال 84 و دو بار ‌به فاصله 3 ماه در سال 85 با رئیس جمهور اسلامی ایران مصاحبه كرده‌ و "سی‌بی‌اس " نیز در سه سال متوالی 85، 86 و 87 با محمود احمدی‌نژاد مصاحبه اختصاصی داشته است.

"ای‌بی‌اس " آمریكا ‌در رده بعدی قرار دارد كه خبرنگارانش 2 بار در سال 88 و به فاصله 8 ماه با احمدی‌نژاد به گفت‌وگوی اختصاصی نشسته‌اند. "ان‌بی‌سی " آمریكا نیز دو بار در سال‌های 88 و 89 با رئیس جمهور كشورمان مصاحبه كرده است.

در این میان اما توجه كمتری به رسانه‌ها و خبرنگاران داخلی شده است؛ به طوریكه احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته از بین رسانه‌ها،‌ مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی‌ تنها ‌یكبار با خبرگزاری پانا(خبرگزاری دانش آموزی) و یكبار ‌با روزنامه ایران كه ارگان اطلاع‌رسانی دولت است، مصاحبه اختصاصی كرده و دیگر مصاحبه‌های اختصاصی داخلی وی به صدا و سیما و گفت‌وگوهای زنده تلویزیونی برمی‌گردد.

ممكن است در خصوص این گزارش چنین مطرح شود كه با وجود ‌نشست‌های خبری متعددی كه رئیس جمهور ‌دارد، دیگر نیازی به مصاحبه‌ اختصاصی با رسانه‌های د‌اخلی ‌نیست كه ‌باید گفت ‌در این نشست‌های خبری، خبرنگاران رسانه‌هایی كه احمدی‌نژاد 60 بار با آنها مصاحبه كرده‌اند نیز حضور دارند و سئوالات خود را از وی می‌پرسند.

از سوی دیگر، رسانه‌ها،‌ مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی همانند رسانه‌های خارجی سئوالات متعددی برای پرسش از ‌رئیس جمهور در نظر دارند كه ‌در نشست‌های خبری كه سهم هر خبرنگار یك یا دو سئوال است، مجالی برای پرسیدن آن سئوالات متعدد نیست.

 

 گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com