در میان افرادی كه برای شركت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل راهی آمریكا شده بودند، تعدادی از چهره‌ها برای مهمانان سایر كشورها و میزبانان چندان غریبه نبود چرا كه...


8 زن در هیات همراه رئیس‌جمهور در نیویورك حضور دارند

پروازی كه هنوز اعلام نشده تعداد مسافرانش چند نفر بوده‌اند، سه روز پیش در فرودگاه نیویورك بر زمین نشست و مردان و زنانی كه شاید بیشتر آنها برای اولین بار بود به این فرودگاه می‌آمدند، از پلكان هواپیما پیاده و راهی محل اقامتشان شدند. با این حال، در میان افرادی كه برای شركت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل راهی آمریكا شده بودند، تعدادی از چهره‌ها برای مهمانان سایر كشورها و میزبانان چندان غریبه نبود چرا كه آنها تقریبا از سال 84 در هیات همراه دولت ایرانی حضور دارند و بارها به این فرودگاه آمده‌اند كه از آن میان می‌توان به منوچهر متكی، ثمره‌هاشمی و در طی سال‌های اخیر به مشایی اشاره كرد. صرفنظر از چند مقام مسئول دولتی كه به عبارتی می‌توان آنها را پای ثابت سفرهای نیویورك در سال‌های اخیر نامید، دیگر چهره‌های حاضر در فرودگاه نیویورك چهره‌هایی تازه بودند كه از آن جمله می‌توان به عباسی ( وزیر تعاون)، حسینی ( وزیر ارشاد) و بقایی (رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) اشاره كرد.


استفاده همیشگی
از آغاز دولت نهم، محمود احمدی‌نژاد هر سال راهی سازمان ملل شد و فرصت استفاده از تریبون این سازمان را از دست نداد.

طبق روال معمول تیمی از دولتمردان هم در هر سال به همراه رئیس‌جمهور راهی نیویورك می‌شدند اما از سال 84 تا 86 خبری دال بر همراهان رئیس‌جمهور در رسانه‌ها منتشر نشد. در سال 86 تنها گفته شد كه سردار كارگر، رئیس سابق نظام وظیفه از جمله همراهان دولت بوده است كه هدفش هم از این سفر رفع مشكلات سربازی ایرانیان خارج از كشور بود.

اكنون تنها در برخی رسانه‌ها اسم هیات همراه رئیس‌جمهور از سال 87 تا 89 قابل دسترسی است كه در جدول ذیل به آنها اشاره شده است: از جمله افرادی كه در تمام سفرهای احمدی‌نژاد نام او در لیست هیات همراه به چشم می‌خورد مجتبی ثمره‌هاشمی و منوچهر متكی است كه نمی‌توان منكر نقش آنها شد. اما با پایان دولت نهم، لیست همراهان رئیس‌جمهور هم دچار تغییراتی شد و مشایی در كنار ثمره‌هاشمی حضور یافت.

در این سفرها نام‌هایی مانند الهام و داوودی وجود نداشت و احمدی‌نژاد ترجیح داد تا از حضور وزرای خود بیش از گذشته در هیات همراه استفاده كند. در این میان باید به همراهی نمایندگان حامی دولت در مجلس مانند حمید رسایی هم اشاره كرد. به غیر از سردار كارگر كه در سال 86 در هیات همراه راهی آمریكا شد، در سفر كنونی هم چهره‌ای حضور داشت كه دلیل همراهی‌اش در سفر نیویورك هنوز مشخص نشده است.


مهمانان تازه
آنچه بیش از سفرهای سال‌های گذشته هیات ایرانی، در سفر امسال جلب توجه می‌نمود، همراهی هشت زن با هیات مردان در این سفر بود. این زنان چه كسانی بودند؟ اكنون تنها یك تصویر از حضور زنان ایرانی در نیویورك منتشر شده است كه بر مبنای آن، حضور اعظم السادات فراحی (همسر احمدی‌نژاد) قطعی است. فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی فراحی در طول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد دارای فراز و فرودهای زیادی است. در سال 87 خانم فراحی با نگارش نامه‌ای به همسر مبارك ورود رسمی خود را به عرصه دیپلماتیك اعلام كرد و بعد از آن هم در چند سفر با همسرش راهی كشورهایی مانند زیمبابوه و اوگاندا شد و اكنون یكی از هشت زنی است كه به نیویورك سفر كرده است. از دیگر زنانی كه گفته می‌شود در سفر به نیویورك حضور دارد، فاطمه بداغی است. او تا پیش از دولت دهم، آنچنان شناخته شده نبود و تا سال 88، در قالب یك حقوقدان و به دور از حاشیه‌های سیاست، سمت مشاور رئیس قوه‌قضاییه را داشت اما با روی كار آمدن دولت دهم، او به معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری رفت. حضور بداغی در لیست هیات همراه رئیس‌جمهور جالب بود چرا كه این معاون رئیس‌جمهور از سال‌ها پیش تاكنون فعالیتی در عرصه دیپلماتیك نداشته و در طی حضورش در پاستور هم به مسائل حقوقی داخلی رسیدگی كرده است. به هر حال اینگونه پیش‌بینی می‌شود كه بداغی با سفر اخیرش به نیویورك راه را برای حضور بیشتر زنان در عرصه‌های بین‌المللی باز خواهد كرد.


تجربه جدید همسر متكی
در گفت‌وگویی كه تهران‌امروز با یك منبع آگاه در دولت داشت، این نتیجه حاصل شد كه شش زن دیگر كه به آمریكا سفر كرده‌اند از همسران مقامات هستند اما از ذكر نام آنها خودداری شد. با توجه به حضور چند ساله منوچهر متكی در نیویورك اكنون دور از انتظار نیست كه یكی از مسافران سفر به نیویورك را طاهره نظری همسر متكی بدانیم.

او در دولت نهم به عنوان مشاور همسرش در وزارت خارجه و مدیركل امور بین‌الملل وزارت خارجه معرفی شد. از نظر حضور در عرصه‌های بین‌المللی نمی‌توان منكر سوابق خانم نظری در این عرصه شد چرا كه او بارها با همتایان خود در سایر كشورها دیدار داشته است و سفر به نیویورك برای او اگرچه در قامت یك مقام رسمی نیست اما می‌تواند بر تجارب او در عرصه بین‌المللی بیفزاید.


فعالیت‌های تازه مجتهد‌زاده
مریم مجتهدزاده هم دیگر زنی است كه به همراه هیات همراه رئیس‌جمهور راهی نیویورك شد. او تا پیش از دولت نهم، آنچنان كه انتظار می‌رفت به عنوان فعال مسائل زنان شناخته نمی‌شد و بیشتر نامش با سرنوشت همسرش (محسن كاظمی، یكی از چهار دیپلمات ربوده شده در لبنان) گره خورده بود اما با آغاز دولت دهم، طی حكمی از جانب احمدی‌نژاد به عنوان رئیس مركز امور زنان و خانواده شد. آنچه حضور مجتهدزاده در نیویورك را جالب می‌نمایاند، به یك هفته قبل از آغاز این سفر باز می‌گردد. مجتهدزاده از جمله افرادی بود كه پس از آزادی سارا شورد برای بدرقه او به فرودگاه رفت و متنی در دفاع از كرامت زنان در اسلام قرائت كرد و سارا شورد را پند داد كه تصویری درست از ایران به آمریكایی‌ها منعكس سازد.


ناشناخته‌ترین
فرحناز تركستانی را شاید بتوان ناشناخته‌ترین عضو زنان همراه احمدی‌نژاد معرفی كرد. او از سوی دستجردی به عنوان معاون دانشجویی وزارت بهداشت انتخاب شد و علاوه بر آن، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد و متخصص بیماریهای زنان و زایمان است. نام تركستانی زمانی در محافل سیاسی و خبری مطرح شد كه از جانب وزیر بهداشت، در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی جانشین عصمت باروتی، همسر حسن شریعتمداری شد و برخی این تغیر را سیاسی ارزیابی كردند. از سوابق سیاسی تركستانی اخباری منتشر نشده و بعید است همراهی او با هیات همراه در نیویورك، در راستای مسائل غیر علمی باشد. به هر روی، مروری بر تركیب زنان همراه هیات رئیس‌جمهور نشان می‌دهد كه محمود احمدی‌نژاد با همراه كردن تعدادی از زنان دولت در این سفر نشان داد كه هنوز بر نظر خود مبنی بر توجه به زنان در حوزه سیاست تاكید دارد .

 

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tehrooz.com