اوباما رئیس جمهور آمریكا در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی به سخنان احمدی نژاد در سازمان ملل واكنش نشان داد.


به گزارش جام جم آنلاین، اوباما بخشی از سخنان احمدی نژاد كه خواستار تشكیل یك گروه حقیقت یاب از سوی سازمان ملل درباره حادثه 11 سپتامبر شده بود را توهین آمیز و سرشار از نفرت دانست
.

بی بی سی در گزارش خود جنجالی ترین قسمت سخنان احمدی نژاد در سازمان ملل را درهم ریختن تصور غالب درباره 11 سپتامبر توسط احمدی نژاد دانست. و مهمترین موج خبری رسانه ها را نیز همین بخش عنوان كرد.

اوباما در این مصاحبه در پاسخ به این سوال كه تحریم ها علیه ایران بیش از هر چیز به مردم فشار وارد می كند و آنها حتی از وارد كردن دارو یا قطعات هواپیما هایی كه هر چند وقت سقوط می كنند یا قطعات یدكی خودرو محروم می شوند از سیاست تشدید تحریم ها حمایت كرد و گفت: این تحریم ها می تواند هزینه ها را برای دولت ایران بالا ببرد و باعث شود كه آنها راه دیگری را در پیش بگیرند.

خبرنگار بی بی سی پرسید: ایران سه دهه است كه تحت تحریم قرار دارد ، چه چیزی شما را متقاعد می كند كه این بار تحریم ها موفق و نتیجه بخش است؟
رئیس جمهور آمریكا گفت: تضمینی وجود ندارد و آنها در برابر مقررات بین المللی خیلی مقاومت می كنند.

وی درباره گزینه های پس از تحریم گفت: گزینه های زیادی هست اما بهترین راه حل و فصل مسائل از طریق دیپلماتیك است و این مستلزم تغییر در ذهنیت ایران است.

رئیس جمهورآمریكا درباره پرونده هسته ای ایران گفت: برنامه های هسته ای ایران از قواعد بین المللی پیروی نمی كند و این خطری برای منطقه و جهان است.

وی درباره حمله احتمالی آمریكا یا اسرائیل به ایران گفت: من مخالف جنگ با عراق بودم. ما واضح گفتیم كه ایران حق بهره گیری از انرژی صلح آمیز هسته ای را دارد.ایران هم رسما گفته  علاقه ای به سلاح هسته ای ندادر.لذا باید سازوكاری باشند كه آنها بتوانند به جامعه بین المللی نشان دهند كه برنامه هسته ای آنها همین طور است كه می گویند. در این صورت تهدیدهای جنگ و تحریم ها برطرف می شوند.

اوباما با اشاره به حوادث سال 88 پس از انتخابات ایران تلویحا حمایت خود را از جنبش سبز اعلام كرد و گفت : حكومت ایران مشروعیت خود را از دست داده است اما در عین حال اعلام كرد: ما با دستانی باز حاضریم با دولت ایران گفتگو كنیم.

رئیس جمهور آمریكا در خصوص خروج نیروهای نظامی از افغانستان گفت: قرار نیست از آنجا خارج شویم. من به دلیل غفلت از امنیت افغانستان نیروهای نظامی خود را افزایش دادم اما از ژوئیه 2011 تعداد سربازانی را كه اضافه اعزام كرده بودیم  كم كم كاهش می دهیم.

وی در عین حال ایران را متهم كرد كه از گروه های شورشی افغانستان حمایت می كند اما تاكید كرد همچنان دنبال راههای همكاری با ایران برای با ثبات كردن افغانستان می باشد.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jamejamonline.ir