دکتر احمدی نژاد، رئیس جمهور پیش از آن که روز گذشته نیویورک را ترک کند و وارد تهران شود، گفت وگویی نسبتا صریح و بی پرده با شبکه خبری فاکس نیوز ، شبکه ای که وابسته به جریان نئومحافظه کار در آمریکاست و به اتخاذ مواضع تند علیه ایران شهره است، داشت.
 

به نوشته روزنامه خراسان و به گزارش تابناک، رئیس جمهور در این گفت وگو به پرسش های مختلف و از جمله درباره نامه به اوباما، حادثه ۱۱ سپتامبر و برنامه هسته ای ایران مستدل پاسخ گفت.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا اوباما به نامه شما پاسخ داده است، گفت: قطعا اگر پاسخ می دادند همه از آن مطلع می شدند.

البته نامه دومی نیز به وی درباره تروریسم در منطقه نوشته و تاکید کرده ام که مراقبت کنند پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه از تروریست ها حمایت نکنند.رئیس جمهور هم چنین پیش از ترک نیویورک با دیدار با سارا شورد تبعه آمریکایی که چندی پیش به قید وثیقه آزاد شد و به آمریکا بازگشت موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورد از این که احمدی نژاد وی را به همراه مادرش به حضور پذیرفته ابراز خرسندی کرد و گفت: از  آقای احمدی نژاد به دلیل این که به من و مادرم و مادران ۲ آمریکایی دیگری که هنوز در ایران در بازداشت به سر می برند اجازه دیدار داد، تشکر می کنم، این اقدام سخاوتمندانه بود و دیدار خوبی داشتیم.رئیس جمهور پس از بازگشت از نیویورک در فرودگاه مهرآباد نیز با بیان این که اوباما باید به تعهدات خود پایبند باشد افزود: ما فکر می کنیم اگر جعبه سیاه ۱۱ سپتامبر بازخوانی شود ریشه مشکلات منطقه ما مشخص خواهد شد.مشروح این خبر و دیگر گزارش های مرتبط با آن در پی می آید.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر امور رسانه های ریاست جمهوری، دکتر احمدی نژاددر مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: ملت ایران براساس عدالت و احترام آماده گفت وگو و همکاری است اما هیچ گاه به دنبال راحت کردن خیال دولتمردان آمریکایی نیستیم، زیرا زمانی که جمهوری اسلامی ایران دیکتاتوری وابسته به آمریکا در ایران را کنار گذاشته و به آزادی و دموکراسی دست یافته است، مسئولان آمریکایی اظهار ناراحتی و نگرانی می کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اوباما به نامه شما پاسخ داده است، اظهار داشت: قطعا اگر پاسخ می دادند همه از آن مطلع می شدند.

نامه دومی به اوباما درباره تروریسم در منطقه نوشتم
البته نامه دومی نیز به ایشان درباره تروریسم در منطقه نوشته و در این نامه تاکید کرده ام که مراقبت کنند که پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه از تروریست ها حمایت نکنند.رئیس جمهور در پاسخ به این که القاعده مسئولیت حادثه ۱۱ سپتامبر را بر عهده گرفته است، گفت: در این باره نیز گروه حقیقت یاب می تواند موضوع را روشن کند که القاعده چه کسانی هستند، کجا مستقرند و از طرف چه کسانی مورد حمایت مالی قرار دارند و این که چطور در این حادثه از دیوار امنیتی آمریکا عبور کرده اند. ده ها سوال بی پاسخ مانند این وجود دارد که گروه حقیقت یاب می تواند با پاسخ به آن ها ابهامات را رفع کند.

آیا باید برای این که دنبال بمب هسته ای نیستیم قسم بخوریم
احمدی نژاد در پاسخ به این که آیا قسم می خورید برنامه بمب هسته ای نداشته باشید، تصریح کرد: آیا برای این موضوع باید قسم خورد؟ آیا قانونی در آمریکا وجود دارد که باید در این موارد قسم خورده شود؟ ما بارها اعلام کرده ایم که به دنبال بمب اتم نیستیم. البته اصرار هم نداریم که دولتمردان آمریکایی آن را باور کنند یا نکنند. آن ها در این مورد آزاد هستند که باور کنند یا نکنند.رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر ارتباط ایران با تروریست ها گفت: جمهوری اسلامی ایران قربانی تروریسم است. از روزی که آمریکا و ناتو به منطقه لشکرکشی کردند، تروریسم به شدت تقویت شده است و برای آگاهی از جزئیات آن می توان ۴۰۰ میلیون دلاری را که به عنوان هزینه جنگ در خاورمیانه خرج شده مورد بررسی قرار داد.احمدی نژاد با تاکید بر این که رژیم صهیونیستی مجسمه تروریسم دولتی است، اظهار داشت: ایران با اندیشه صهیونیسم مخالف است و پیشنهاد داده که در فلسطین اجازه دهند مردم تصمیم بگیرند.

چرا باید با نتانیاهو ملاقات کنم
وی در پاسخ به این که آیا حاضر به ملاقات با بنیامین نتانیاهو هستید، گفت: چرا باید چنین ملاقاتی انجام شود؟ بنده هیچ گاه ملاقاتی با ایشان نخواهم کرد اما پیام من این است که به خانه خود برگردند و جنگ و ترور را کنار گذاشته و بمب اتم نسازند و از محاصره مردم غزه دست بردارند.رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران و آمریکا خاطرنشان کرد: اگر دولت آمریکا قانون، عدالت، برابری و احترام را بپذیرد، برای آن فرصت هایی ایجاد خواهد شد، اما اگر بخواهد همین روش های ناعادلانه و ظالمانه را ادامه دهد شرایط تغییری نخواهد داشت.

 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir