مجلس نمايندگان آمريكا روز گذشته با 384 رای مثبت در برابر 79 رای منفی طرح اعمال تحريم‌های تجاری عليه كالاهای چينی را تصويب كرد كه بر اساس آن...
 
 
 
 در پی افزایش مناقشات ارزی واشنگتن-پكن، مجلس نمایندگان آمریكا روز گذشته طرح اعمال تحریم‌های تجاری علیه كالاهای چینی را به تصویب رساند.

به گزارش فارس به نقل از شبكه تلویزیونی الجزیره، مجلس نمایندگان آمریكا روز گذشته با 384 رای مثبت در برابر 79 رای منفی طرح اعمال تحریم‌های تجاری علیه كالاهای چینی را تصویب كرد كه بر اساس آن دولت آمریكا می‌تواند شرایط و ضوابط بیشتری را علیه كلا‌های وارداتی چین به این كشور تحمیل كند.

بنا بر این گزارش، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریكا پس از تصویب طرح اعمال تحریم‌های تجاری اعلام كرد كه این طرح اهرم فشار سران كاخ سفید در مذاكرات با مقامات چینی است و مشخص می‌كند در صورتی كه چین خواستار روابط تجاری قوی با آمریكا است باید بر اساس قواعد تجاری عمل كند.

این گزارش افزود: برای تبدیل شدن این طرح به قانون در آمریكا، مجلس سنای این كشور نیز باید طرح اعمال تحریم‌های تجاری علیه چین را به تصویب برساند كه با توجه به در پیش بودن انتخابات میان‌دوره‌ای كنگره در ماه نوامبر، جو مناسبی بر این مجلس حاكم نیست.

"ساندر لوین " رئیس كمیته تامین بودجه مجلس نمایندگان آمریكا اعلام كرد كه دستكاری رئیس جمهور چین در نرخ ارز این كشور بسیاری از فرصت‌های شغلی در آمریكا را از بین برده است و مشكلات جدی ایجاد كرده است كه نیازمند اقدام قاطعانه در برابر آن است.

پیش از رای‌گیری طرح مورد نظر در مجلس نمایندگان، بانك مركزی چین متعهد شد كه شرایط مدیریت نرخ مبادله ارز خود را بهبود بخشد و انطاف‌پذیری نرخ یوان را افزایش دهد.

هفته گذشته كنگره آمریكا طرحی را تصویب كرد كه بر اساس آن به وزارت دارایی و بازرگانی این كشور اجازه می دهد تحریم های تجاری جدیدی را بر ضد چین اعمال كند.

این در حالی است كه چن جیان معاون وزیر بازرگانی در واكنش به تصویب این طرح تصریح كرد دولت چین بر اساس منافع ملی خود سیاستهای ارزی و اقتصادی را تعیین می كند و فشارهای خارجی هیچ نقشی در این زمینه نخواهد داشت. ما كلیه تصمیمات اقتصادی و تجاری خود را بر اساس شرایط اقتصادی جهان و منافع ملی اتخاذ می كنیم و فشارهای بین المللی تاثیری در این مساله نخواهد داشت.

مقامهای آمریكایی فشار زیادی را برای افزایش ارزش یوان به چین وارد می كنند. به اعتقاد كارشناسان غربی ارزش یوان چین 40 درصد كمتر از ارزش واقعی آن است.

گزارش‌های رسیده حاكی از آن است كه باراك اوباما رئیس جمهور آمریكا در دیدار اخیر خود با ون ژیابائو نخست وزیر چین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورك خواستار اقدام بیشتر و سریعتر پكن برای اصلاح سیاستهای ارزی و تجاری شده بود.
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com