پادشاه رئیس دولت و رئیس خزانه کشور است او امیر هر منطقه (عربستان به چهار منطقه بزرگ تقسیم شده است) را مستقیما انتخاب می کند، استانداران با حکم او به استانداری می رسند، حکم شهرداران و فرمانداران را تنفیذ می کند و او «خادم الحرمین الشریفین» نیز هست....
 
 
 
 هشتاد سال پیش «سعود» با همکاری مستشاران انگلیسی، روسای تمام قبایل بدوی عربستان را گرد هم آورد و با معرفی برخی از این افراد به عنوان حاکم و والی خود را پادشاه نامید و پس از مدتی کوتاهی دولتی به نام «عربستان سعودی» در شبه جزیره عربستان ظاهر شد.

به گزارش تابناک به نقل از «الاسبوع العربی» پس از «سعود» فرزندان او به ترتیب «فیصل»، «خالد» و «فهد» بر عربستان پادشاهی کردند و اکنون نیز عبدالله پادشاه عربستان سعودی بشمار می رود.

شیوه حکومت در عربستان نیز بسیار متمرکز است.

در این کشور پادشاه در راس قرار دارد و او رئیس تمام شوراهای ملی است.

پادشاه رئیس دولت و رئیس خزانه کشور است او امیر هر منطقه (عربستان به چهار منطقه بزرگ تقسیم شده است) را مستقیما انتخاب می کند، استانداران با حکم او به استانداری می رسند، حکم شهرداران و فرمانداران را تنفیذ می کند و او «خادم الحرمین الشریفین» نیز هست.

درآمد نفتی عربستان به صورت 25، 25 و 50 درصد تقسیم می شود.

25 درصد خالصه پادشاه است، 25 درصد را به خاندان پادشاهی و درباریان اختصاص دارد و 50 درصد مابقی را دولت هزینه می کند و ورود هر بخش به بخش دیگر از «ذنوب لایغفر» است و دست اندازی دیگران بر این تقسیم بودجه عواقب نابخشودنی دارد.

تمامی درآمد حج نیز برای توسعه حرمین هزینه می شود.
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir