با توجه به کاهش کمک‌های مطبوعات محلی و مطبوعات منتقد دولت در سال 88 احتمالا باید اظهارات وزیر ارشاد را این گونه تفسیر کرد که نشریات منتقد دولت و مطبوعات محلی، همان نشریات ضدانقلابی هستند که وزارت ارشاد از پرداخت یارانه به آن‌ها خودداری می‌کند....
 
 
 
 اظهارات هفته گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخت جنجال‌برانگیز شده است. سیدمحمد حسینی در گردهمایی ائمه جمعه کشور گفته است: «در عرصه مطبوعات یارانه ها با توجه به موضع گیری نشریات مختلف به آن ها اختصاص خواهد یافت و ما نمی توانیم به نشریه ای که در خلاف جهت اهداف نظام حرکت می کند کمکی کنیم و من باید بگویم که از نشریات، کتاب‌ها و فیلم‌هایی که بر خلاف اهداف نظام حرکت می کنند، هیچ حمایتی نخواهیم کرد و در مقابل آن در راستای تقویت مطبوعاتی که در جهت این اهداف حرکت می کنند گام بر خواهیم داشت».

وزیر ارشاد با اشاره‌ای گذرا به وقایع سال گذشته، برخی از این مشکلات را ناشی از پیگیری اهداف دشمنان از سوی این نشریات خواند و به گله از قوه قضائیه نیز پرداخت و گفت: «یک روز یک نشریه را توقیف می کنیم و فردا یک قاضی آن را رفع توقیف می کند و این با وجود آن است که یک نفر از هفت نفر هیئت نظارت نیز نماینده قوه قضاییه است».

اظهارات سیدمحمد حسینی در حالی بیان می‌شود که مطبوعات محلی از نبود کمک‌های دولتی گلایه‌مند هستند و گفته می‌شود بسیاری از این مطبوعات در حال ورشسکستگی قرار دارند. چند روز پیش نماینده مردم بندرعباس از وزیر ارشاد پرسید: «علت تغییر یک باره یارانه اختصاصی به مطبوعات محلی چیست؟»

ذوالقدر با بیان این که شرایط به وجود آمده بیشتر شائبه رفتارهای گزینشی و سلیقه ای را به ذهن متبادر می‌نماید و دلایل قطع یارانه 60 درصد از مطبوعات محلی و کاهش سهم اختصاصی نشریات فعال مبهم را نیز مهم دانسته است. در حالی که این سوال در هفته گذشته مطرح شد، مدیر کل دفتر مطبوعات امور مطبوعات استان لرستان نیز اظهارات مشابهی داشته است.

وی به مشکلات مالی نشریات محلی در این استان اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر عمده این مطبوعات به لحاظ دخل و خرج در مضیقه شدید هستند». خانجان کرمی مهم ترین دغدغه نشریات محلی استان را چرخه اقتصادی نشریات دانست و بیان داشت: «متاسفانه بسیاری از نشریات استان در حال حاضر به لحاظ دخل و خرج در مضیقه هستند».

به گفته وی یارانه برخی از نشریات محلی لرستان در نیمه دوم سال 88 به طور کامل حذف شده است و نشریاتی نیز که یارانه به آنها تعلق گرفته نیز یارانه پرداختی به آنها کاهش یافته است. برخی اخبار غیررسمی حاکی از آن است که کمک‌های متعلق به نشریات محلی در سال 88 به برخی نشریات سراسری پرداخته شده است.

بنابراین گزارش در سال 88 یارانه مطبوعات منتقد دولت نیز به شدت کاهش یافت و کمک‌های میلیاردی دولت به برخی نشریات غیرخصوصی نیز در قیاس با سال 87 سه برابر شد. وزیر ارشاد در حالی سخن از قطع کمک‌های مطبوعاتی به مخالفان نظام به میان می‌آورد که نمایندگان و مدیران محلی مناطق مختلف عنوان می‌کنند کمک‌های آنان قطع شده است.

مسئله تبلیغات دولتی
اظهارات وزیر ارشاد در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش نیز جدال بر سر تبلیغات دولتی منازعه‌برانگیز شد. بر اساس مصوبه هیئت دولت، تمامی آگهی‌های دولتی می‌بایست در روزنامه ایران درج شوند و بدین ترتیب سایر نشریات از این آگهی‌ها محروم می‌گردند. نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در واکنش به این امر اظهار داشت: «اگر واگذاری آگهی، درآمدی را برای مطبوعات به دنبال دارد باید به صورت عادلانه توزیع شود تا همه مطبوعات، خصوصا مطبوعات استانی و محلی از این منبع درآمد بهره‌مند باشند».

در حالی که آرین‌منش دولت را به بهره‌گیری از ابزارهای قانونی برای اصلاح این رویه تهدید کرده بود، اینک اتفاق جدیدی در عرصه مطبوعات افتاده است و یارانه‌های دولت نیز با تهدید مواجه شده است.

نعل وارونه زدن وزیر ارشاد
هفته‌نامه دلیران تنگستان از نشریات محلی استان بوشهر در واکنش به اظهارات وزیر ارشاد آن را نعل وارونه زدن خوانده و نوشته است: «پیش فرض این سخن این است که وزارت ارشاد تاکنون به نشریات ضدانقلابی هم یارانه می داده و اکنون در صدد است که این یارانه را قطع کند. اما سئوال اینجاست که مگر در حال حاضر نشریه ضد انقلاب هم در کشور فعالیت می کند که وزیر محترم بخواهد یارانه آن را قطع کند؟ آن هم در دورانی که به محض انتشار هر خبری در نشریات و رسانه های در چارچوب هم، سیل تذکرات از سوی نهادهای مختلف روانه آن نشریه خواهد شد».

این نوشته می‌افزاید: «قاعدتا نشریات و رسانه هایی که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند از سه حال خارج نیستند یا حامی دولت هستند، یا منتقد دولت و یا در نهایت مخالف دولت و نشریه ضد انقلاب و ضد نظام ـ با تعریف مشخص و مطابق قانون ـ قاعدتا نباید وجود داشته باشد که اگر وجود داشته باشد نعل وارونه زدن است چرا که خود ارشاد، مسئول و مقصر اعطای مجوز به چنین نشریاتی است و در این ماجرا متهم اصلی است».

با توجه به کاهش کمک‌های مطبوعات محلی و مطبوعات منتقد دولت در سال 88 احتمالا باید اظهارات وزیر ارشاد را این گونه تفسیر کرد که نشریات منتقد دولت و مطبوعات محلی، همان نشریات ضدانقلابی هستند که وزارت ارشاد از پرداخت یارانه به آن‌ها خودداری می‌کند.
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:fararu.com