نیروهای حافظ صلح فرانسوی با حمایت سازمان ملل هم اکنون در حال نبرد با نظامیان تحت امر «لوران باگبو»، رئیس جمهور غیر قانونی ساحل عاج، در «ابیجان» پایتخت این کشور هستند.
 
عصرایران:روز گذشته با دخالت مستقیم نظامی در جنگ داخلی ساحل عاج، فرانسه برای نخستین بار در تاریخ خود همزمان وارد سه جنگ (در دو قاره) شد. امری که نشانگر مرحله جدیدی از تقویت سیاست خارجی فرانسه توسط «نیکلا سارکوزی»، رئیس جمهور این کشور است.

به گزارش نیویورک تایمز، نیروهای حافظ صلح فرانسوی با حمایت سازمان ملل هم اکنون در حال نبرد با نظامیان تحت امر «لوران باگبو»، رئیس جمهور غیر قانونی ساحل عاج، در «ابیجان» پایتخت این کشور هستند. هواپیماهای فرانسوی همچنین در حال نبرد علیه نیروهای ارتش معمر قذافی در لیبی هستند و دست آخر اینکه نیروهای فرانسوی در کنار ایالات متحده در حال جنگ با ستیزه جویان طالبان در افغانستان اند.

با دخالت فرانسه و نیروهای سازمان ملل در ساحل عاج، این مستعمره سابق فرانسه، لوران باگبو که ماهها حاضر به پذیرش نتایج انتخابات ریاست جمهوری نبود، امروز اعلام کرده که آماده مذاکره بر سر واگذاری قدرت است. در لیبی نیز فرانسویها امیدوارند به همین میزان موفق عمل کرده و قذافی را وادار به پذیرش ترک قدرت کنند.

در هر دو مورد (ساحل عاج و لیبی) سارکوزی از کنش نظامی فعال و قدرتمندانه حمایت کرده است. وی با استناد به قطعنامه های اخیر سازمان ملل، استفاده از زور را در این کشورها قانونی دانسته است.

برای پایان دادن به بحران انسانی قریب الوقوع در لیبی شورای امنیت در تاریخ 17 مارچ قطعنامه 1973 را با حمایت فرانسه، بریتانیا و لبنان به تصویب رساند. و قطعنامه 1975 شورای امنیت نیز در مورد دخالت در ساحل عاج در تاریخ 30 مارچ و با حمایت فرانسه و نیجریه به تصویب رسید.

عده ای از کارشناسان علت فعالیتهای شدید دستگاه سیاست خارجی سارکوزی را به مسایل داخلی این کشور و بویژه به انتخابات آتی ریاست جمهوری فرانسه ربط داده و معتقدند که سارکوزی از هم اکنون تلاش می کند تا با ارائه یک چهره «میهن پرستانه» و مروج ارزشهای فرانسوی در سطح جهان، جایگاه خود را در نظرسنجی های اولیه ریاست جمهوری بهبود بخشد.

عده ای دیگر معتقدند که سارکوزی از این طریق تلاش می کند تا انفعال سیاست خارجی فرانسه را در قضایای مصر و تونس جبران کند. بویژه در تونس که فرانسه به طور گسترده ای از دیکتاتوری ای که می رفت تا با یک قیام عمومی سرنگون شود حمایت کرد.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:asriran.com