احمدی‌نژاد گفت: آنها از توانمندی‌های ملت ما اطلاع نداشتند و فكر می‌كردند كه در پنجاه سال قبل هستيم، زمانی كه نفت را غارت می‌كردند و حتی يك سنت هم به ما نمی‌دادند....
 
 
 رییس‌جمهور، تهدید دشمن را بهانه‌ای دانست كه متخصصان كشور به سمت خودكفایی بنزین حركت كنند.

به گزارش ایسنا دكتر محمود احمدی نژاد در مراسم تقدیر از تلاشگران طرح ضربتی تولید بنزین تصریح كرد: كشور ما صد سال است كه صنعت نفت دارد و امروز كه اعلام می‌كنیم، در تولید بنزین به خودكفایی رسیدیم، این اتفاق بزرگی است.

وی ادامه داد: در نشست قبلی كه با مدیران صنعت نفت داشتم، گفتم بیاییم صنعت نفت را حقیقتا ملی كنیم، در حالی كه صد سال است این صنعت را داریم. كشورهای استكباری بر اقتصاد، علم و فناوری و جریان صنعتی دنیا حاكم هستند و اندیشه‌های استكباری خود را به نام علم و دانش به ملت‌ها تحمیل می‌كنند. اخیرا هم دیدید كه می‌خواستند بین خود تقسیم كاری كنند، آن‌ها با این اندیشه‌ها اجازه نمی‌دهند، ملت‌ها از منابع خود استفاده ببرند.

وی گفت: آن‌ها می‌خواستند با تحریم بنزین، یك ملت بزرگ را تهدید كنند و تصور می‌كردند كه می‌توانند با این كار سیاست‌های خود را به كشور ما تحمیل كنند و شكستن این سلطه اهریمنی كه توسط شما انجام شد، كار بزرگی است. در واقع این كار، باز كردن راه برای كل بشریت و گشودن زنجیر از پای انسان‌هاست.

احمدی‌نژاد همچننی یادآور شد: كشورهای استكباری نمی‌دانند كه دنیا تغییر كرده است، به همین دلیل در مقابل ملت ما اشتباهات بزرگی مرتكب شده‌اند، آن‌ها سابقه ملت ما را فراموش كرده‌اند و همچنین نمی‌دانند ملت ما خود را احیای مجدد كرده است. اگر صحنه را درست می‌دیدند، چنین اشتباهی مرتكب نمی‌شدند.

رییس‌جمهور كشورمان در ادامه به خاطره‌ای از حضور خود در نیویورك در سال گذشته اشاره كرد و گفت: سال قبل وقتی به نیویورك رفته بودم، سازمان انرژی اتمی به تازگی تاسیسات فردوی قم را به آژانس انرژی اتمی اطلاع داده بود؛ اما برخی از نمایندگان قدرت‌های زورگو كه به نوعی مطلع شده بودند كه ما چنین تاسیساتی داریم، بنا داشتند در این سفر به یكباره این مسئله را اعلام كنند و یك جنگ روانی علیه ما ایجاد كنند و ما چون از آن خبر داده بودیم و از فتنه‌ی آنها هم اطلاع داشتیم، از ته دل خوشحال بودیم و منتظر بودیم كه آن‌ها كار خود را آغاز كنند و وقتی جلسه گذاشتند و نمایندگان رسانه‌های آن‌ها به ما گفتند كه قرار است خبری منتشر شود، ما گفتیم بهتر است این كار را نكنید و ما اگر جای شما بودیم این كار را نمی‌كردیم؛ اما آن‌ها این كار را كردند و ما هم به راحتی جواب آنها را دادیم. این اتفاق شبیه آن چیزی بود كه در زمینه بنزین اتفاق افتاد.

احمدی‌نژاد گفت: آنها از توانمندی‌های ملت ما اطلاع نداشتند و فكر می‌كردند كه در پنجاه سال قبل هستیم، زمانی كه نفت را غارت می‌كردند و حتی یك سنت هم به ما نمی‌دادند. خودكفایی در تولید بنزین اتفاق بزرگی بود كه هم در زمینه صنعت نفت و هم در عرصه بین‌الملل توانمندی‌های متخصصین ما را به نمایش درآورد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: چند عامل دست به دست هم آمده تا ما به چنین پیروزی برسیم و ما باید این عوامل را كه می‌گویم، داشته باشیم تا بتوانیم كشور را بسازیم. اول عامل ایمان است، ایمان به پیروزی جبهه‌ی حق در مقابل باطل، كه این در دل و اندیشه‌ی متخصصان صنعت نفت ما نهادینه شده است. عامل دوم، علم و دانش است كه انصافا علم و دانش مجموعه‌ی مدیران و متخصصان نفتی ما ستودنی است. این‌كه می‌توانند در فرصت كوتاهی خطوط تولید را تغییر دهند كار كمی نیست.

احمدی‌نژاد گفت: عامل بعدی همت‌های بلند است، این‌كه تصمیم بگیریم یك جریان تاریخی را تغییر دهیم، عامل بعدی جرات در تصمیم‌گیری است. اگر كسی ایمان داشته باشد، علم و دانش هم داشته باشد، همت هم داشته باشد، ممكن است اهل احتیاط باشد. در صنعت نفت ما تمام این عوامل وجود دارد، والا اگر نبود، نمی‌توانستیم چاه شماره 24 را خاموش كنیم و ما با وجود جنگ تحمیلی و بمباران‌های پیاپی نمی‌توانستیم تاسیسات عظیم نفتی خود را پابر جا نگه داریم و همه این‌ها از دست رفته بود.

 مدیران و متخصصین صنعت نفت ما در استفاده از منابع هم شجاعت دارند و اگر این نبود، دست ما در اجرای پروژه‌های نفتی به سمت بیگانگان دراز بود، هم‌اكنون 40 هزار میلیارد تومان پروژه در صنایع نفتی به صورت سالیانه مدیریت می‌شود كه كار كمی نیست.

رییس‌جمهور گفت: در دولت نهم با وجود این‌كه استفاده از منابع انرژی در اولویت اول ما قرار نداشت، همانطور كه وزیر نفت گفت، تعداد جایگاه‌های عرضه گاز از 75 جایگاه به هزار و 403 جایگاه در دولت نهم و دهم رسید و اگر شما همت كنید در تمام نقاط ایران این جایگاه‌ها برپا خواهد شد. این نشان می‌دهد كه چه توانمندی عظیمی در صنایع ما به خصوص صنعت نفت ما وجود دارد و باید كشور را با شجاعت جلو ببریم.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود به مدیران و متخصصان صنعت نفت گفت: بهانه ما در خودكفایی بنزین، تهدید دشمن بود؛ اما خواهش می‌كنم افق نگاه خود را یك گام بالا ببریم و به این مسئله توجه نكنیم كه تهدید باشد یا نباشد. تهدیدها اثر نكرده، آن‌ها این مسئله را فهمیده‌اند، اگر هم نفهمیدند بگذارید در جهل مركب خود بمانند؛ اما ما باید برنامه‌های خود را نه بر مبنای تهدید آن‌ها، كه بر اساس مصالح خود تنظیم كنیم.

وی اضافه كرد: ما باید كاری كنیم كه قریب به اتفاق پول صنعت نفت به جیب ملت برود. در سال 84 وقتی خدمت مدیران صنعت نفت رسیدم گفتند كه 10 الی 15 درصد صنایع ما داخلی است، الان گفته می‌شود 70 درصد این صنعت داخلی است. باید كاری كنیم كه كسی جرات نكند با تهدید به ندادن چند كالا به ساحت ملت ما جسارت كند.

رییس‌جمهور گفت: باید صادر كننده شویم. وقتی كه این صنایع بومی شده است و می‌توانیم فرآورده‌های نفتی را با قیمت پایین‌تر و كیفیت‌تر بالاتر ارائه كنیم، باید وارد حوزه صادرات شویم و حتی بتوانیم تجهیزات نفتی صادر كنیم. پیوندی كه هم‌اكنون بین متخصصان نفتی و صنایع كشور ایجاد شده باید پایدار بماند تا جایی كه ما به صادرات تجهیزات برسیم.

احمدی‌نژاد همچنین درباره بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز به متخصصان و مدیران نفتی گفت: در گذشته مركزی داشتیم كه این كار را انجام می‌داد كه البته به نظر من آن‌طور كه باید نتوانست بر مدیریت مصرف كشور مسلط شود، این را باید احیا كنیم. بهینه‌سازی مصرف را یك اصل كنیم.

رییس‌جمهور در پایان گفت: آرزوی ما این است كه زمانی به جایی برسیم كه آن‌هایی كه با ما بی‌ادبانه صحبت می‌كنند، نیازمند ما شوند و شما كریمانه نیازهای آنها را برآورده كنید.
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir