او افزود این وضعیت تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به زرّادخانۀ هسته‌ای را تضعیف می‌کند....

 

 
 
  یک بازرس هسته‌ای پیشین سازمان ملل ادعا کرد چین در ممانعت از خریداران ایرانی که خواهان مواد و ابزار تولیدات هسته‌ای هستند، بسیار اهمال‌کار است.

به گزارش خبرآنلاین، وب‌سایت «کریستین ساینس مانیتور» روز جمعه به نقل از یک بازرس هسته‎‌ای نوشت چین نسبت به اِعمال قوانین تجاری ضروری برای تحریم‌های هسته‌ای بر ضدّ ایران کوتاهی می‌کند. 

او افزود این وضعیت تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به زرّادخانۀ هسته‌ای را تضعیف می‌کند.  
 
«کریستین ساینس مانیتور» به نقل از «بلومبرگ» گزارش داد که «دیوید آلبرایت»، فیزیکدان هسته‌ای که به عنوان بازرس هسته‌ای در دهۀ 1990 در ایران بوده، روز پنجشنبه هشدار داده «چین کنترل‌های تجاری‌ و قوانین تحریمی‌ را به طور کامل اِعمال و اجرا نمی‌کند».  

آلبرایت مدعی شد درحالی‌که آمریکا و اروپا اجرای قانون و شبکۀ کنترل صادرات را برای بازرسی شرکت‌های ایرانی خریدار مواد و فن‌آوری‌های دوگانه به‌کار می‌گیرند، در چین «هنوز میزان قابل توجهی» از ابزار و مواد وجود دارد که در دسترس خریداران ایرانی است.  
 
آلبرایت با یادآوری این‌که ایران ظاهراً با کمبود نوعی فولاد، آلیاژی که در ساخت سانتریفیوژ به‌کار می‌رود مواجه است، اظهار داشت: تحریم‌ها کار می‌کند، اما آن‌ها قابل بهبودند. 

بلومبرگ نوشت سفارت چین در واشنگتن پاسخی به ادعاهای آلبرایت نداده است. 

به گزارش «کریستین ساینس مانیتور» این اظهارت آلبرایت در آستانۀ سفر هفتۀ آیندۀ رییس جمهور چین با اوباما در واشنگتن مطرح می‌شود.

با این حال روز جمعه وب‌سایت روزنامۀ «نیویورک تایمز» به نقل از «هیلاری کلینتون» نوشت چین در اِعمال تحریم‌های بین‌المللی بر ضدّ ایران همکاری کرده است. 

 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:khabaronline.ir