بعضی از بخش‌های صدا و سیما و بعضی از معاونت‌ها باید دقت و مراقبت بیشتری انجام داده و عملکرد خود را اصلاح و جبران کنند....

 

 

این عبارات رئیس جمهور درحاشیه نشست هیات دولت کافی بود تا 4 روز بعد رسانه ملی با دعوت از معان حقوقی رئیس جمهور موضوع نحوه اطلاع رسانی درباره مفاسد اقتصادی را به بحث بگذارد. موضوعی که برای یک طرفه نبودن، فرهاد تجری عضو کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس هم به برنامه «دیروز،امروز،فردا» دعوت شد تا نحوه اطلاع رسانی درباره مبارز با مفاسد اقتصادی را با ادبیات حقوقی طرح تا عملکرد صدا وسیما اصلاح شود.

الیاس نادران در برنامه هفته گذشته که با حضور پورمحمدی و میرتاج الدینی برگزار شد در پاسخ به اظهارات معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه آقای میرتاج الدینی با توجه به فرمایشات رهبری گفتند که که نباید تبعیض باشد،گفت: چند نمونه به ذهن دارم که برای اینکه جلسه از شکل رسمی خارج شود مطرح می کنم. از سال گذشته پرونده بیمه ایران مطرح شده و همه متهمین جز یک نفر دستگیر شده اند.» یک نفری که معاون اول رئیس جمهور بود.

همین اظهارات کافی بود تا رئیس جمهور که این روزها همه همت خود را صرف موضوع هدفمند کردن یارانه ها کرده در حاشیه نشست هیات دولت در روز یکشنبه موضوع رحیمی را شخصا مطرح کند و به صورت تمام قد به حمایت از معاون اولی اقدام کند که قبلا گفته بود «تا احمدی نژاد هست من معاون اولم».

رئیس جمهور تصریح کرد: قاعدتاً کسی که اتهام می‌زند باید دلیل و مدرکی داشته باشد من این مساله را یک حرکت سیاسی می‌دانم که با بی‌تقوایی همراه است. آقای رحیمی از برادران بسیار خوب، پاک و مؤمن دولت هستند و شبانه‌روز در خدمت مردم بوده و زندگی‌شان بسیار پاک و انقلابی است اما نمی‌دانم، چرا عده‌ای اصرار دارند برخلاف قانون عمل کنند. اینکه در یک برنامه زنده تلویزیونی، فردی که خودش متخلف است نسبت به کسی که حضور ندارد، تهمت و افترا بزند ،صحیح نیست.» حمایت کاملی که خیلی ها را به یاد حمایت هاشمی از کرباسچی در دوران شهرداری اش انداخت.

شاید به همین دلیل بود که پنجشنبه شد در ابتدا و قبل از شروع برنامه تلویزیونی دیروز، امروز فردا، پیام 8 ماده ای مقام معظم رهبری درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی باز هم پخش شد.

شروع این برنامه با اظهارات فاطمه بداغی بود که وی با اشاره به تبصره یک ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری آوردن اسم افراد به عنوان متهم را خلاف عنوان کرد. موضوعی که فرهاد تجری عضو کمیسیون حقوقی مجلس هم در تکمیل آن گفت که «موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی خلط بحث شده و با اعلام اسامی افراد قبل از اثبات موضوع در دادگاه، موضوع سیاسی می شود.»

تجری این را هم گفت که «برای صیانت از حقوق شهروندی ما نباید حقوق افراد و اشخاص را لگد کوب کنیم.» سوال مجری برنامه درباره اینکه برخی معتقدد اطلاع رسانی درباره مفسدان اقتصادی از تبانی در این زمینه جلوگیری می کند هم با این پاسخ تجری مواجه شد که «اگر به قوه قضائیه اعتماد نکنیم و بگوییم ممکن است تبانی شود و بعد بر این اساس از افراد اسم ببریم چوب حراج به شخصیت افراد بزنیم پرونده سیاسی می شود و بعد قوه قضائیه هر تصمیمی بگیرد با اشکال گرفتن مواجه می شود.»

اگر چه یک هفته بعد از اظهارات الیاس نادران و اعتراض رئیس جمهور به این موضوع، تلویزیون تلاش کرد تا درب رنامه ای به جبران موضوع بپردازد، اما سوال های مجری برنامه دیروز،امروز فردا بار دیگر پرده ای از ماجرای اتهام معاون اول رئیس جمهور را بالا برد.

معاون حقوقی رئیس جمهور در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره جلسه سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی،اظهار داشت:جلسات سران سه قوه قطعا تاثیر مهمی در این امر دارد، اما حتما تردیدی نیست که این جلسات بدون کار کارشناسی شاید مفید نباشد.

در ادامه برنامه مجری برنامه بار دیگر از بداغی سوال کرد که آیا جلسه کارگروه مبارزه با مفاسد اقتصادی جایگزین جلسه سران شده، که معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: ستاد از زمان فرمان مقام معظم رهبری تشکیل می شده و حتی در نشست های سران قوا پرونده های بزرگ مطرح شده است.

مجری برای بار سوم از بداغی پرسید که آخرین نشست سران قوا چه زمانی بوده که معاون حقوقی رئیس جمهور گفت که رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهور در هفته گذشته با یکدیگر دیدار داشته اند ولی جلسه سران قوا نبوده است.

بداغی به دلیل تشکیل این جلسه اشاره نکرد اما با توجه به اظهاراتی که هفته گذشته بدون نام بردن از رحیمی معاون اول رئیس جمهور در برنامه تلویزونی دیروز و امروز فردا از سوی الیاس نادران نماینده تهران مطرح شد احتمالا این دیدار نیز در این باره بوده است.

اما این موضوع تنها گمانه در این زمینه نیست. حکم جعفر پناهی که با اعتراض بسیاری از محافل سینمایی مواجه شد و بعد از آن دیدار رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اعضای هیأت مدیره خانه سینما و اخباری در زمینه کمک برای حل مشکل پناهی، دیگر گمانه‌ای است که اگر چه به اندازه اولی قوی نیست ،اما دو از ذهن هم نیست. تلاش خبرآنلاین برای گفت وگو با معاون حقوقی رئیس‌جمهور بی‌نتیجه ماند تا این دو موضوع در حد گمانه باقی بماند.

 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:khabaronline.ir