مقامات عراقی مدعی اند كه پسآب تعدادی از صنایع نيشكر ايران به سمت خاک عراق می رود و زمين هاي زراعي موجود در نزدیکی مرز ایران را غير قابل كشت مي كند....
 
 
 
مقامات مرزبانی در استان بصره مدعی شدند كه آب های آلوده كه سرمنشا آن در خاك ایران است زمین های زراعی استان بصره در جنوب عراق را آلوده و غیرقابل کشت می كنند.

به گزارش عصر ایران و به نقل از وب سایت "نشنال"، سرهنگ "ظافر نظمی جمال" مسئول مرزبانی استان بصره عراق در این باره با اشاره به پروژه احداث خاكریز مرزی در مرز مشترك با ایران گفت:‌‌" این خاكریز علاوه بر اینكه جلو ورود و خروج كالاهای قاچاق و مهاجران غیر قانونی را خواهد گرفت كمك می كند تا از ورود آب های آلوده از ایران به عراق جلوگیری شود".

وی افزود :‌" تاكنون 40 كیلومتر از این خاكریز را در نوار مرزی دو كشور احداث كرده ایم. باید جلو آلوده شدن زمین های زراعی عراق را بگیریم. این خیلی ناامید كننده است كه امسال به دلیل آلودگی آب ورودی از سمت ایران، حتی یك كیلوگرم گندم هم در زمین های نزدیك به مرز با ایران تولید نكرده ایم".

این مقام عراقی تاكید كرد:" از مردم عراق حمایت می كنیم. درست است كه كار ما ربطی به آلودگی محیط زیست ندارد اما باید از كشاورزان مرزی عراقی حمایت كنیم و جلوی ورود پساب های آلوده از ایران را بگیریم تا بتوانند محصولات خود را كشت كنند".

مقامات عراقی مدعی اند كه پسآب تعدادی از صنایع نیشكر ایران به سمت خاک عراق می رود و زمین های زراعی موجود در نزدیکی مرز ایران را غیر قابل كشت می كند.

احداث خاكریز مرزی در منطقه مرزی استان بصره عراق با ایران بخشی از یك پروژه بزرگ است كه تكمیل دیوار مرزی دو كشور را نیز شامل می شود. این دیوار در دوره جنگ هشت ساله رژیم صدام علیه ایران احداث شد اما بخش هایی از آن در جنگ هشت ساله تحمیلی تخریب شده است.

گفتنی است در دیدار اخیر علی اكبر صالحی سرپرست وزارت امور خارجه ایران با رییس پارلمان عراق در بغداد نیز موضوع ورود آب های آلوده از ایران به داخل خاك عراق مورد گفت و گو قرار گرفت و صالحی به مسئولان عراقی وعده بررسی این معضل را داده بود.

پیش از این نیز یک مقام مسئول در صنایع نیشکر خوزستان از ایجاد حوضچه های بزرگ پسآب های تعدادی از صنایع نیشکر در نزدیکی مرز ایران و عراق خبر داد تا این پسآب ها در حوضچه ها، تبخیر شوند.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:asriran.com