"باراک اوباما " روز گذشته ضمن تقدیر از روند استقلال و برگزاری کاملا مستقلانه همه‌پرسی جنوب سودان، در بیانیه خود اعلام کرد: روند صلح‌آمیز برگزاری این همه‌پرسی و ازدحام جمعیت رأی دهندگان همگی نشان‌دهنده تصمیم مردم و رهبران جنوب سودان برای ساختن آینده‌ای بهتر است....



 "باراک اوباما " روز گذشته ضمن تقدیر از روند استقلال و برگزاری کاملا مستقلانه همه‌پرسی جنوب سودان، در بیانیه خود اعلام کرد: روند صلح‌آمیز برگزاری این همه‌پرسی و ازدحام جمعیت رأی دهندگان همگی نشان‌دهنده تصمیم مردم و رهبران جنوب سودان برای ساختن آینده‌ای بهتر است.

اوباما گفت: ناظران مستقل و غیروابسته حاضر در این همه‌پرسی به شدت به میزان اعتبار این رفراندوم امید دارند.

این در حالیست که "پرینستون لیمان " مذاکره کننده ارشد آمریکا در امور سودان به دولت خارطوم وعده داده است که به شرط تائید نتیجه همه‌پرسی، واشنگتن نام سودان را از لیست کشورهایی که وی حامی تروریست خواند، حذف خواهد کرد.

لیمان با اشاره به اینکه نام سودان در لیستی قرار دارد که به زعم مقامات کاخ سفید جزء حامیان تروریست هستند، تاکید کرد که تنها در صورت برگزاری موفق همه‌پرسی و پذیرش نتیجه آن توسط دولت سودان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نام سودان را از لیست سیاه حذف خواهد کرد.

از طرفی دیگر روزنامه یهودی "جویش کرانیکل " چاپ لندن فاش کرده است که رژیم صهیونیستی با حمایت از جنبش‌های مسیحی مسلح جنوب سودان در جهت منافع خود بر روند جدایی جنوب سودان از این کشور حرکت کرده است.

این روزنامه اعلام کرد: جدایی جنوب سودان که موضوع همه‌پرسی این کشور است، "تاثیرهای مهمی بر منافع اسرائیل در آفریقا دارد و احتمال می‌رود که در آینده نزدیک این ارتباطات محرمانه به روابط دیپلماتیک رسمی تبدیل شود. "

رأی‌گیری جنوب سودان روز شنبه به پایان رسید و بسیاری منتظر هستند تا نتایج آراء جمعیت مسیحی و زنده‌پندارها "انیمیست " به نفع جدایی جنوب سودان از شمال آن که اکثرا مسلمان هستند، تمام شود.

بر اساس اعلام کمیساریای همه‌پرسی جنوی سودان، قرار است نتایج اولیه این همه‌پرسی در تاریخ دوم فوریه اعلام شود. 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com