اظهارات اخیر ژنرال پترائوس در خصوص افغانستان مهر تائیدیست بر شکستی که بسیاری از استراتژیستهای آمریکایی هم این روزها بیشتر از هر زمانی نسبت به آن اذعان می کنند...
 
 

فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه ضمن هشدار درباره بدتر شدن اوضاع افغانستان گفته است که سال2010 سالی دشوار برای ناتو در این کشور خواهد بود. ژنرال دیوید پترائوس از بدتر شدن اوضاع در افغانستان، افزایش درگیریها و عقب نشینی متناوب نظامیان در این کشور خبر داده و پیش بینی کرد که سال2010 یک سال دشوار برای ناتو خواهد بود.

البته این دشواری مسئله ای نیست که تائید یا عدم تائید آن توسط پترائوس بتواند تاثیری در آن بگذارد زیرا شکست نیروهای آمریکایی در خاورمیانه وشبه قاره هند حقیقتی مسلم و غیر قابل انکار محسوب می شود.

ژنرال پترائوس انتظار دارد که آمریکا در پایان ماه آگوست نیروهای خود را در افغانستان از 97 هزار نفر به50 هزار نفر کاهش دهد. جالب توجه اینکه اوباما اخیرا با افزایش نیروهای آمریکایی و صدور دستور استقرار آنها در افغانستان سند شکست در افغانستان را امضا نموده است.

حال پترائوس دوباره دارد از کاهش نیروها سخن می گوید! فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه همچنین درباره سرکوب طالبان ابراز امیدواری کرده است،اما پترائوس اشاره نکرده است که همین نیروهای طالبان ساخته و پرداخته دست ایالات متحده آمریکا بوده و واشنگتن جهت بازگرداندن آنها به قدرت برنامه ریزی می کند.

اظهارات دیوید پترائوس در حالی بیان می شود که وی پیشتر در آستانه ورود نظامیان آمریکایی به افغانستان درباره احتمال افزایش خشونت ها در این کشور جنگ زده هشدار داده بود.

پترائوس پیشتر اعلام نموده بود که ایالات متحده آمریکا قادر به شکست طالبان در افغانستان و مهار آمار تلفات غیرنظامیان در این کشور است و ایالات متحده بیش از تعهدات خود در قبال افغانستان عمل کرده است! هنوز مشخص نیست که پترائوس از کدام تعهد سخن می گوید! آیا منظور پترائوس کشتن مردم و بازگرداندن طالبان به قدرت بوده است؟ آیا منظور وی گسیل داشتن نیروهای ناتو به سوی کابل بوده است؟

براساس اظهارات برخی از کارشناسان مسائل تاریخی آمریکا، جنگ آمریکا در افغانستان با پشت سر گذاشتن ماه جاری، از جنگ ویتنام نیز طولانی تر و در واقع به طولانی ترین جنگ خارجی این کشور در طول تاریخ آمریکا تبدیل خواهد شد. این جنگ از سال2001 میلادی و بعد از حمله به برجهای تجارت جهانی در شهر نیویورک آغاز شد و تاکنون موجب به بار آمدن خسارت های فراوان انسانی و غیرانسانی برای ملت و دولت افغانستان و منطقه شده است. در این جنگ همچنین شمار زیادی از نیروهای آمریکایی کشته شده اند که این امر نگرانیهای زیادی در داخل این کشور ایجاد کرده است.به عبارت بهتر،اوباما نیز با در پیش گرفتن همان سیاستهای بوش در افغانستان روند سقوط ایالات متحده در نظام بین الملل را تسریع نموده است.

کمتر کسی است که به لحاظ شخصیتی با دیوید پترائوس آشنایی نداشته باشد. پترائوس در ارائه گزارشهای دوگانه، پارادوکسیکال،و دروغ به کنگره و دیگر نهادهای سیاسی آمریکا مشهور است.

در دوران ریاست جمهوری بوش پسر، وی به همراه رایان کراکر سفیر ایالات متحده آمریکا در بغداد از سوی نومحافظه کاران مامور بودند دستاوردهای واشنگتن در خاورمیانه را بی نظیر جلوه داده و برلزوم ادامه راهبرد نادرست بوش پسر و دیک چنی تاکید ورزند.

از این حیث کسی نسبت به پترائوس و سخنان وی دید جدی و موثری ندارد. پترائوس اصلی ترین نماد شکست در بین نیروهای نظامی آمریکایی محسوب می شود و معمولازمانی پای میکروفن می آید که آمریکا در حال پذیرش شکستی تازه باشد. پترائوس هیچ گاه نماد پیروزی در سیاست خارجی و نظامی ایالات متحده نبوده است. حقیقتی که بر همگان محرز است. پترائوس بارها اعلام نموده است که نسبت به توان نظامی و استراتزیک و قدرت برنامه ریزی نظامیان آمریکایی باور دارد .
اگر پترائوس این قدر نسبت به توان نظامی ایالات متحده آمریکا اطمینان دارد،پس چرا هشت سال در مهار طالبان و القاعده ناکام مانده و حتی اوباما ناچار به ارسال سی هزار نیروی اضافه به افغانستان گردیده است؟ واقعیت امراین است که ایالات متحده آمریکا ناچار است در راستای ثبات حداقلی خود به تغییری حداکثری روی آورد. اما فعلادموکراتهای چندتکه نمی توانند این تغییررا تعریف و راهبری نمایند. نبایدفراموش کرد که واشنگتن هم اکنون با فقدان راهبردهای میان مدت دست و پنجه نرم می کند.

ایالات متحده آمریکا سعی دارد با جلب مشارکت ناتو در افغانستان و استفاده ابزاری از طالبان مدت حضور خود در افغانستان را تمدید نماید. باراک اوباما در صدد بازتعریف مناسبات القاعده و واشنگتن پس از11 سپتامبر می باشد.

البته این رابطه طی 8 سال اخیر نیز وجود داشته است اما مطلوبیت لازم را برای دموکراتها و جمهوریخواهان نداشته است. در هر صورت دموکراتها در صددند حضور نظامی خود در افغانستان را دستاویزی حضور بلند مدت خود در شبه قاره هند قرار دهند.

جالب توجه اینکه دموکراتها سعی دارند علاوه بر نظامیان، پای غیر نظامیان را نیز به معادلات سیاسی افغانستان باز نمایند. رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا معتقد است که پیروزی در افغانستان همانند پیشرفت در عراق خواهد بود اما برای پیروزی در افغانستان علاوه بر نیروی نظامی، به نیروهای غیر نظامی با مهارت های خاص هم نیاز است!

آنچه مسلم است اینکه دموکراتها دارند با صرف هزینه های هنگفت ناشی از ارسال نیروهای اضافه به افغانستان دامنه شکست خود در شبه قاره هند را گسترده تر می سازند. اوباما به خوبی می داند که هدف مردم ایالات متحده از رای دادن به وی خروج از عراق و افغانستان بوده است و نه خروج از عراق و تمرکز در افغانستان!

اوباما در افغانستان با چراغ قرمزهایی روبه روست که تا کنون توجهی نسبت به آنها نداشته است. این رویکرد اوباما بسیار خطرناک است و تخریب وجهه بین المللی واشنگتن را شدت می بخشد.

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در این میان نسبت به سخنان مشاور ارشد خود زبیگنیو برژینسکی نیز توجهی نشان نداده و همین مسئله بیانگر غلبه وزن دموکراتهای تندروی طرفدار بیل کلینتون در دستگاه سیاست خارجی آمریکاست.

در نهایت اینکه ژنرال دیوید پترائوس بار دیگر به پیام آور شکست ایالات متحده آمریکا در نظام بین الملل تبدیل شده است. شکستی که بزودی ایالات متحده آمریکا را به انزوایی سخت فرو خواهد برد.

روزنامه واشتگتن پست چند هفته پیش یکی از جملات پترائوس را در یک جمع دوستانه منتشر کرده بود که گفته بود: « با این وضعیت ( اشاره به سیاست های سردرگم آمریکا در جنگ افغانستان و عراق) کم کم دیگر روی ظاهر شدن در دیدارهای رسمی با لباس نظامی و این همه مدال را ندارم...» اگر او می خواهد پایانی بر تمام نگرانی ها و بیم هایش متصور شود شاید می بایست به فکر حراج گذشاتن مدال های افتخارش باشد.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:dayna.ir