سخنگوی وزارت خارجه ايران اعلام كرد: اساس سياست ما گسترش روابط با تمامی كشورها بجز كشور آمريكا است و با توجه به سياست هايی كه تاكنون عليه ملت ما اتخاذ كرده سبب شده تا مقامات ارشد نظام اين رابطه را به نفع ملت ندانند و نيز رژيم اشغالگر قدس كه اساسا مشروعيت آن را قبول نداريم...
 
 
 
رامین مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در باره دیدگاه های موجود در منطقه شرق آسیا درباره كره شمالی و نوع تعامل جمهوری اسلامی با دو كشور كره شمالی و جنوبی عنوان كرد: سیاست ما گسترش روابط با تمامی كشورهاست بجز كشور آمریكا كه فعلا با توجه به سیاست هایی كه تاكنون علیه ملت ما اتخاذ كرده سبب شده كه مقامات ارشد نظام این رابطه را به نفع ملت نمی دانند و نیز رژیم اشغالگر قدس كه اساسا مشروعیت آن را مورد قبول نداریم .
وی افزود: آنچه در افكار عمومی منطقه مطرح است موضوعات خاصی است كه بیشتر محدود به این منطقه می شود و حساسیتی كه بین كره جنوبی و شمالی و اتقاقاتی كه در ماههای اخیر میان دو كشور رخ داد شاید زمینه سوالاتی می شود كه از مسئولان جمهوری اسلامی در رابطه با موضع گیری كشور ما مطرح كنند.
وی بیان داشت: از یك طرف رابطه خوبی با كره جنوبی داریم و این رابطه را به نفع هر دو ملت می دانیم و بدنبال گسترش روابط هستیم و از طرف دیگر با كشور كره شمالی نیز رابطه خوبی داریم .
وی ادامه داد: طبیعی است كه روابط میان كشورها براساس موضوعات نقاط مشتركی كه بین آنها وجود دارد ادامه پیدا می كند و طبیعی است كه با یك كشور ممكن است مسایل سیاسی و اقتصادی و با دیگری مسایل فرهنگی نمود بیشتری داشته باشد.
مهمانپرست گفت : بنابراین برای رسانه های كره جنوبی این سووال مطرح بود كه میان كشورهای كره جنوبی و شمالی اگر درگیری و یا تنشی بوجود آید با توجه به رابطه نزدیك ما با هر دو كشور چه سیاستی را دنبال خواهیم كرد.
وی گفت: روشن است كه ما بدنبال حل بحران منطقه ای هستیم و خواستار این هستیم كه همه كشورها برای حل تنش ها از راههای مسالمت آمیز و رایزنی و تفاهم حمایت كنند و ما نیز بخاطر حضوری كه در منطقه داریم و رابطه نزدیك با دو كشور اگر احساس كنیم كه از ظرفیت ها ی موجود كشور می توان برای حل این بحران استفاده كرد حتما امادگی خودمان را اعلام می‌كنیم و از هیچ گونه كمكی دریغ نخواهیم كرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به مراودات و رابطه خوب تهران با سئول و پیونگ یانگ گفت: ما اماده كمك به حل بحران موجود در شبه جزیره كره هستیم و از هیچ گونه كمكی دریغ نخواهیم كرد.
وی یاداورشد: در رابطه با بانك ملت نیز كه مورد اشاره خبرنگاران كره جنوبی قرار گرفت به مطالب منتشره به نقل از سایت ویكی لیكس برمی گردد كه در انها ادعا شده بود از طریق بانك ملت شعبه سئول مبالغی مثلا به كره شمالی ارسال شده كه ما توضیح دادیم برای رسانه های كره جنوبی كه بانك ملت ما دراین كشور درچارچوب قانونی خودش عمل كرده و مقررات كره جنوبی را رعایت می كند و تاكنون هیچ گونه رفتار خلاف مقرراتی انجام نداده و رفتار و عملكرد بانك ملت مورد تاكید مقامات كره جنوبی نیز قرار گرفته است .
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:irna.ir