نخست‌وزیر دولت انتقالی تونس در پی تداوم اعتراضات مردمی قول کناره‌گیری از صحنه سیاسی را پس از برگزاری هرچه سریعتر انتخابات داد...
 
 
آسوشیتدپرس در آخرین گزارش خود از اوضاع تونس می نویسد: محمد الغنوشی گفت پس از پایان مرحله انتقالی و برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری و ریاست جمهوری، در کوتاه‌ترین زمان ممکن از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد.

معترضان در تونس چندین روز است خواستار ترک قدرت بقایای رژیم زین‌العابدین بن‌علی رئیس جمهوری مخلوع این کشور شده‌اند. الغنوشی که متحد سابق بن‌علی بود اکنون برای بازگرداندن آرامش به کشور تحت حکومت یک دولت چند حزبی سخت به تکاپو افتاده است.

پیگرد بن‌علی

در سوی دیگر میدان، رهبر اسلامگرایان تونس با بیان این که با سرنگونی دولت سابق این کشور به زودی به تونس باز می‌گردد تأکید کرد رئیس جمهوری فراری این کشور را تحت پیگرد قضایی قرار خواهد داد.

«شیخ راشد الغنوشی» رهبر جنبش «النهضه» تونس که در انگلیس در تبعید به سر می‌برد، اعلام کرد تا 10 روز آینده در تونس خواهد بود.

وی با تاکید بر تامین خواست مردم تونس، تصریح کرد رئیس جمهوری مخلوع باید همه اموالی را که تاراج کرده است پس بدهد.

الغنوشی افزود: تونسی‌ها دست از پیگیری بن‌علی برنخواهند داشت. ما وی را با ترور دنبال نمی‌کنیم. زیرا این از عادات ملت تونس نیست ولی وی را با دادگاه تحت پیگرد قرار می‌دهیم زیرا وی و همسرش در حق ملت تونس جنایت کردند. وزیر کشور تونس نیز اعلام کرد همسر بن‌علی و دیگر اعضای خانواده‌اش در خارج تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

«احمد فریعه» در یک کنفرانس خبری گفت: درباره توانایی‌ ما برای تعقیب بستگان رئیس جمهوری سابق و همسرش که به خارج گریخته‌اند باید بگویم که فرار از تونس کمکی به آنان نخواهد کرد. وی اظهار داشت: تونس با کشورهای سراسر جهان پیمان‌هایی دارد.

تشکیل حزب‌الله

در کنار سایر تحولات تونس، گروه‌هایی از دانشجویان و جوانان پرشور انقلابی و مسلمان تونس در صددند با ایجاد حزبی به نام «حزب‌الله» فعالیت‌های خود را در این کشور، سازماندهی و به صورت کاملاً مردمی ساماندهی کنند.

«جمیل بن علوی» از فعالان دانشجویی اظهار داشت: الگوهای پیشرفته انقلابی و اسلامی نظیر حزب‌الله لبنان می‌تواند دورنمای امیدبخش و روشنی برای تونس باشد.

شکست استراتژی غرب

وزیر خارجه سوئد گفت: همکاری‌های اتحادیه اروپا با کشورهای جنوب مدیترانه با هدف بازکردن فضای اقتصادی و سیاسی این کشورها که دارای جمعیت جوان هستند، دنبال شد اما در مورد تونس این استراتژی کاملا شکست خورد. کارل بیلدت افزود: اتحادیه اروپا چشمان خود را در مقابل نادیده گرفتن حقوق بشر در این کشورها می‌بندد.

بیلدت گفت: اروپا سال‌هاست با سیاست‌های خود در قبال کشورهای شمال آفریقا و حمایت از دولت‌های نامشروع این منطقه تلاش کرد از مهاجرت غیرقانونی مردم آن به اروپا ممانعت به عمل آورد.

نماز پس از 50 سال

رویترز گزارش داد: مردم تونس جمعه گذشته برای اولین بار پس از نیم قرن نماز جمعه را در مساجد بدون بیم از دست دادن کار یا تهدید آزادی به جا آوردند.

تونسی‌ها در طول 50 سال حکومت بن‌علی و «بورقیبه» نماز خود را با ترس به جا می‌آوردند و کمتر به مسجد می‌رفتند و اگر می‌رفتند با یکدیگر صحبت نمی‌کردند، همچنانکه زنان از بیم بازداشت قادر به داشتن حجاب نبودند و مردان هم ریش نمی‌گذاشتند.

فرار سرمایه

با توجه به آشوب‌های داخلی تونس و نا آرامی‌های این کشور، برخی سرمایه‌گذاران تونسی اموال خود را به کشورهای کوچک و با اقتصادی ثابت منتقل می‌کنند.

برخی داده‌‌های اقتصادی روزهای اخیر در امارات و قطر نشان می‌دهد انتقال سرمایه و نقدینگی در اقتصاد بی‌ثبات تونس به سمت بازار کشورهای کوچک‌تر و به نسبت با ثبات‌تر منطقه نظیر امارات و قطر سرازیر شده است.

چرخ‌دستی گرانبها

اما برادر «محمد بوعزیزی» جوان تونسی که آغازگر انقلاب این کشور بود، پیشنهاد سرمایه‌داران عرب برای فروش چرخ‌دستی وی را قبول نکرده است.

به نوشته روزنامه السفیر، سالم بوعزیزی، برادر محمد بوعزیزی، جوانی که با خودسوزی انقلاب یاسمن تونس را شعله‌ور کرد، گفت چرخ‌دستی محمد که بر روی آن اقدام به خودسوزی کرده بود، فروشی نیست. سالم بوعزیزی با بیان این که دو تاجر عربستانی و یمنی برای خرید چرخ‌دستی با وی تماس گرفته‌اند، اظهار داشت: سرمایه‌دار یمنی 20هزار دلار برای خرید چرخ‌دستی فروش میوه برادرم پیشنهاد داد اما من قبول نکردم.

سرایت ناآرامی‌های تونس

نیروهای امنیتی الجزایر تلاش کردند از تجمع و تظاهرات اعتراض‌آمیز مردم در پایتخت این کشور جلوگیری کنند. این در حالی است که گزارش‌ها از حرکت مردم بسیاری از شهرهای الجزایر به سمت پایتخت خبر داد و اعلام کردند آنان در اعتراض به تورم و بدی وضع معیشتی دست به تظاهرات زدند.

در جریان تظاهرات اعتراض‌آمیز پایتخت الجزایر چند تن از جمله یک نماینده پارلمان مجروح شدند.

این تظاهرات به دعوت گروه‌های مخالف دولت و در اعتراض به تورم، گرانی و وخامت اوضاع اقتصادی مردم برگزار شد. از سویی مخالفان دولت اردن تاکید کردند تا زمانی که نخست‌وزیر استعفا ندهد، از برپایی تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه افزایش قیمت‌ها و تورم دست نخواهند کشید. شبکه تلویزیونی الجزیره نیز اعلام کرد در جریان درگیری بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان یمنی دو نفر مجروح شدند.

الجزیره افزود: درگیری‌ها هنگامی روی داد که تظاهرکنندگان یکی از جاده‌های منتهی به شهر خور در استان عدن واقع در جنوب یمن را بستند.

بدین ترتیب تعداد مجروحان درگیری‌های ساعات گذشته بین دو طرف به 10 نفر رسید که سه تن از مجروحان نظامی هستند.در این حال بعد از مصر، الجزایر و موریتانی، با خودسوزی دو تن در مغرب طی دو روز، دامنه انتفاضه خودسوزی تونس به این کشور نیز سرایت کرد.

روزنامه عرب زبان الصباح گزارش داد: دو مرد یکی در نزدیکی مرز با صحرای غربی و دیگری در مرز مغرب اقدام به خودسوزی کردند.

با تمام این خبرهای ریز و درشتی که این روزها از تونس در خبرگزاری های مختلف جهان مخابره می شود، بحران در این کشور آفریقایی همچنان ادامه دارد.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:dayna.ir