جمع زیادی از طرفداران سعدالدین حریری نخست وزیر موقت لبنان در اعتراض به اینکه وی نخست وزیر آینده نخواهد بود در خیابان های بیروت و شهر طرابلس تظاهرات کردند....
 
 
گزینه حزب الله 68 به 60 پیروز رقابت با حریری

رئیس جمهور لبنان نجیب میقاتی گزینه حزب الله و احزاب حامی آن را به عنوان نخست وزیر و مامور تشکیل کابینه آینده معرفی کرد.

شبکه العربیه اعلام کرد نجیب میقاتی گزینه حزب الله و احزاب حامی آن در رای گیری امروز در پارلمان لبنان توانست 68 کرسی از مجموع 128 کرسی پارلمان را از آن خود کند. سعد حریری نیز در این انتخابات تنها 60 کرسی را سهم خود کرد.

شبکه المنار هم گزارش داد که نبیه بری رئیس پارلمان لبنان به کاخ ریاست جمهوری رفته تا میشل سلیمان رئیس جمهور را از نتیجه رای گیری مطلع کند.

ناآرامی در بیروت
 
حامیان حریری ضمن روشن کردن آتش در نقاط مختلف، موانعی را در خیابان ها ایجاد کردند.

با این حال خیابان های بیروت شاهد حضور هیچ یک از حامیان جناح مقابل یعنی جناح 8 مارس با محوریت حزب الله نیست.

خبرنگار العربیه نیز گزارش داد که طرفداران حریری  در بیروت مسیر ارتباطی میان حومه جنوبی (ضاحیه)  به عنوان محل تمرکز حزب الله و مرکز بیروت را مسدود کرده اند که ارتش قصد دارد این مسیر را باز کند.

حزب المستقبل به رهبری سعد حریری و احزاب هم پیمان آن علیه کسب اکثریت پارلمانی از سوی حزب الله و احزاب هوادار آن، امروز  سه شنبه را روز خشم اعلام کرده بودند.

حزب المستقبل همچنین پیش از این گفته بود که در کابینه ای که گزینه حزب الله آن را تشکیل دهد مشارکت نخواهد کرد.

ناآرامی در شهر طرابلس

در شهر طرابلس در شمال لبنان نیز جمعی از هواداران حریری خودروی پخش زنده شبکه الجزیره را به آتش کشیدند و کادر خبری الجزیره را در محاصره خود دارند.

خبرنگاران الجزیره به همراه خبرنگاران دیگری که شمار آنها به 10 نفر می رسد به ساختمانی پناه برده اند و منتظر رسیدن نیروهای ارتش برای نجات خود هستند ولی معترضان در ورودی ساختمان را به آتش کشیده و به دنبال ورود به ساختمان هستند.
شبکه الجزیره در لبنان به عنوان رسانه حامی حزب الله شناخته می شود.

طرابلس در شمال لبنان مهمترین شهر سنی نشین این کشور و محل تمرکز حامیان حریری است.

رویترز شمار معترضان در طرابلس را صدها نفر اعلام کرده است.
حضور اعتراض آمیز هواداران حریری در طرابلس از دیروز دوشنبه آغاز شده بود.

به طور پراکنده نیز در شهرهای بیروت و طرابلس صدای گلوله شنیده می شود البته به گفته رسانه ها ارتش برای متفرق کردن حاضران در خیابان ها اقدام به تیراندازی هوایی کرده است.

گزینه حزب الله نخست وزیر آینده

این در حالی است که با چرخش رسمی  ولید جنبلاط  رهبر فراکسیون  سوسیالیسم ترقی خواه در پارلمان به سمت حزب الله ، شمار کرسی های حزب الله و احزاب هوادار آن در پارلمان به نصف به علاوه یک رسید که در این صورت رئیس جمهور تا ساعات آینده می بایست گزینه آنها را به عنوان نخست وزیر و مامور تشکیل کابینه معرفی کند.

جنبلاط در پارلمان لبنان 11 کرسی در اختیار دارد که 7 کرسی آن به سود جناح 8 مارس با محوریت حزب الله و 4 نفر بقیه در کنار طرف مقابل یعنی جناح 14 مارس باقی ماندند.

نجیب میقاتی گزینه مطرح حزب الله و احزاب هوادار آن برای تصدی پست نخست وزیری آینده است.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:asriran.com