ضرورتی ندارد كه در اين طرح آمريكايی‌ها مشاركت داشته باشند؛ چراكه در هر صورت اين روس‌ها هستند كه به غنی‌سازی اورانيوم و تحويل سوخت هسته‌يی مبادرت خواهند كرد. حتی....
 
 
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران خواستار همكاری مستقیم با روسیه در زمینه تبادل سوخت هسته‌یی است و حضور آمریكایی‌ها و حتی فرانسوی‌ها در این طرح ضرورتی ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اینترفكس، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام كرد كه جمهوری اسلامی خواستار انعقاد قرارداد مستقیم با روسیه در زمینه تبادل سوخت برای رآكتور تحقیقاتی تهران است.

وی در برنامه زنده در شبكه رادیویی «اخا ماسكوی»، با اعلام این مطلب گفت: اگر چنین توافقی تحقق پیدا كند و اگر ما بتوانیم سوخت مورد نیز برای طرح‌های صلح‌آمیز خود را به دست آوریم، مسلما این مساله تاثیر بسیار مثبتی بر ملت ایران دارد و در عین حال یك نكته مثبت برای روسیه به شمار می‌رود. ولی در غیر این صورت این موضوع یك نقطه ضعف برای روسیه خواهد بود.

این دیپلمات بلند‌پایه كشورمان با یادآوری این كه مقامات تهران حاضر به انجام مذاكرات هستند و امیدوارند كه طرف روسی هم چنین تمایلی داشته باشد، تاكید كرد: شما باید از مقامات مسوول خود سوال كنید كه چرا نمی‌خواهند برای گفت‌وگو در این زمینه پای میز مذاكره بنشینند.

وی با اشاره به این‌كه «ایران درباره تبادل سوخت هسته‌یی تنها به روسیه اعتماد دارد» افزود: ضرورتی ندارد كه در این طرح آمریكایی‌ها مشاركت داشته باشند؛ چراكه در هر صورت این روس‌ها هستند كه به غنی‌سازی اورانیوم و تحویل سوخت هسته‌یی مبادرت خواهند كرد. حتی فرانسوی‌ها هم نیازی نیست كه در این طرح حضور داشته باشند.

وی در عین حال یادآور شد كه طرف روسی معتقد است كه برای تولید سوخت لازم است تا فرانسه نیز مشاركت داشته باشد.

سلطانیه افزود: مطمئنم كه فن‌آوری لازم برای این منظور در روسیه وجود دارد. روسیه می‌تواند به تنهایی چرخه تولید سوخت هسته‌یی را انجام دهد و به همین دلیل نیازی به حضور فرانسوی‌ها در این طرح نیست.

نماینده دائم ایران در آژانس گفت: ایران از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهادات خود در زمینه تبادل سوخت را مطرح كرده است. ما نمی‌دانیم چرا روسیه و سایر كشورها نمی‌خواهند در وین به پای میز مذاكره در این رابطه بنشینند.

هم‌چنین، علی‌اصغر سلطانیه در گفت‌و‌گوی صمیمانه دوساعته با مدیران رسانه‌های روسیه در مسكو مواضع و سیاست‌های اصولی در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی كشورمان را تشریح كرد.

وی با بیان این‌كه «قطعنامه‌های شورای امنیت درباره ایران با نقض قوانین بین‌المللی صادر شده‌اند» گفت: ایران قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا نخواهد كرد.

در این نشست که در خبرگزاری اینترفكس روسیه برگزار شد سلطانیه تصریح كرد: ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت عمل نكرده و در آینده نیز آنها را اجرا نخواهد كرد، چون پایه و اعتبار حقوقی ندارند. مجموعه این قطعنامه‌ها خارج از رویه حقوقی، با نقض قوانین بین‌المللی و صرفا مطابق با اهداف سیاسی چند کشور صادر شده‌اند.

وی تاكید كرد: شورای امنیت ابزاری در دست قدرت‌های غربی از جمله آمریكا است و برای اعمال فشار بر ایران از طریق این ابزار با بن بست برخورد كرده‌اند.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ایران آماده است به شورای امنیت برای خروج آبرومندانه از این بن بست كمك كند، به شرط این‌كه كشورهای غربی و در وهله اول آمریكا از اعمال فشار بر سازمان‌های مربوطه همچون شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تحقق اهداف سیاسی خود دست بردارند.»

وی گفت: تهران آماده انجام مذاكرات درباره تمام موضوعات دستور كار بین‌المللی ازجمله مسائل خلع سلاح، منع اشاعه سلاح هسته‌یی و تبادل سوخت هسته‌یی است.

خبرگزاری اینترفكس به نقل از سلطانیه در گزارشی پس از این نشست نوشت:ایران برای تحویل اورانیوم با غنای پایین به روسیه به منظور مبادله با اورانیوم با غلظت بالا بر اساس بیانیه تهران آمادگی دارد.

در این ارتباط نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: طبق بیانیه تهران، ایران آمادگی دارد تا در صورتی كه از روسیه 120 كیلوگرم سوخت با غنای 20 درصد دریافت كند، مواد هسته‌یی كه در تركیه نگهداری خواهد كرد را به روسیه تحویل دهد.

وی افزود: ایران برای این منظور برای ازسرگیری مذاكرات با گروه وین آمادگی دارد.
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir