جمهوری اسلامی ايران برای اولين بار رياست گروه ۷۷ در وين را احراز كرد...
 
 
 
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، طی مراسمی امروز ۶ بهمن با حضور رؤسای سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نیز سفرا و نمایندگان كشورهای عضو گروه ۷۷ ، ریاست گروه ۷۷ در وین از سفیر الجزایر به علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده كشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتقل شد.

بدین ترتیب به مدت یك سال سفیر كشورمان در وین ریاست گروه ۷۷ را كه بیش از ۱۳۰ كشور عضو آن می‌باشند و در زمینه مباحث سازمان‌های بین‌المللی مستقر در دفتر سازمان ملل شامل آژانس بین‌المللی اتمی، سازمان معاهده منع جامع آزمایشات هسته‌ای، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد و دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل و كمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو اتخاذ مواضع می‌نمایند، برعهده خواهد داشت.

یادآور می‌شود از زمان تاسیس گروه ۷۷ برای اولین بار است كه جمهوری اسلامی ایران ریاست این گروه را در وین احراز كرده است.
ریاست گروه ۷۷ عالی‌ترین ارگان سیاسی در ساختار سازمانی گروه ۷۷ محسوب می‌شود و انتخاب آن بر اساس اصل گردشی بین منطقه آفریقا، آسیا، آمریكای لاتین انجام می‌گیرد.

دوره ریاست یكساله می‌باشد و رئیس گروه فردی است كه به عنوان سخنگوی گروه عملكرده و اقدام گروه را در هر شعبه هماهنگ می‌كند.
گروه ۷۷ در ژوئن سال ۱۹۶۴ با امضای بیانیه مشترك ۷۷ كشور از سوی ۷۷ كشور درحال توسعه كه در پایان اولین نشست كنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد در ژنو صادر شد، تاسیس گردید.

با برگزاری اولین نشست وزرای گروه ۷۷ در الجزایر اساسنامه آن موسوم به منشور الجزایر تصویب شد و به تدریج این نهاد دائمی توسعه یافت و به ایجاد شعبه‌های گروه ۷۷ با دفاتر ارتباطی در ژنو، نایروبی، پاریس، رم، وین و گروه ۲۴ در واشنگتن (صندوق بین‌المللی پول و بانك جهانی) منجر شد.

اگر چه اعضای گروه ۷۷ به ۱۳۰ كشور افزایش یافته است با این حال نام اولیه به دلیل اهمیت تاریخی آن حفظ شده است.
به گزارش فارس گروه ۷۷ بزرگترین سازمان بین‌ دولتی كشورهای درحال توسعه در سازمان ملل می‌باشد كه ابزاری برای كشورهای جنوب فراهم می‌آورد تا منافع اقتصادی جمعی خود را ارتقاء بخشیده، ظرفیت مذاكراتی مشترك را در همه مسائل مهم اقتصادی بین‌المللی در چارچوب سیستم ملل متحد افزایش داده و همكاری جنوب - جنوب جهت توسعه را تقویت كرده و رونق بخشد.
به گزارش فارس عملیات و الگوی كار گروه ۷۷ در شعبات مختلف از یك شكل مشترك حداقلی همچون مشابهت در عضویت و تصمیم‌سازی و روش‌های عملیاتی مشخص برخوردار است.

اجلاس سران جنوب عالی‌ترین ارگان تصمیم‌ساز گروه ۷۷ می‌باشد و در هر ۵ سال یكبار تشكیل می‌شود. اولین نشست سران جنوب در هاوانا (كوبا) در سال ۲۰۰۰ و دومین آن در دوحه (قطر) در سال ۲۰۰۵ برگزار شد.
قرار بود كه سومین نشست سران جنوب در سال ۲۰۱۰ در آفریقا برگزار شود كه محقق نشد.
نشست سالانه وزرای امور خارجه گروه ۷۷ در آغاز اجلاس منظم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورك برگزار می‌شود. همچنین به طور دوره‌ای نشست‌های وزرای بخش‌های مربوطه در آماده‌سازی برای جلسات آنكتاد و كنفرانس‌های عمومی یونیدو و یونسكو تشكیل می‌شود. چنانچه نیاز باشد نشست‌های ویژه در سطح وزرا همچون مناسبت بیست‌ و پنجمین سالگرد تاسیس گروه (كاراكاست در سال ۱۹۸۹) سی‌امین سالگرد (نیویورك در سال ۱۹۹۴) و چهلمین سالگرد در (سائوپائولو در برزیل) برگزار می‌شود.

علاوه بر این وزرای بخش‌های مربوطه كشورهای گروه ۷۷ از سال ۱۹۹۵ به منظور همكاری‌های جنوب - جنوب جلساتی را برگزار كردند كه به طور نمونه می‌توان به نشست در زمینه انرژی در جاكارتا در سال ۱۹۹۵، نشست در خصوص غذا و كشاورزی در جورج تاون در سال ۱۹۹۶، نشست در مورد سرمایه‌گذاری و مالی در سن‌خوزه در سال ۱۹۹۷، نشست در زمینه علوم و فناوری در دبی در سال ۲۰۰۲، نشست عالی‌رتبه در خصوص همكاری جنوب - جنوب در مراكش در سال ۲۰۰۳ اشاره كرد.

به گزارش فارس علاوه بر نشست‌های بخشی، كمیته پیگیری و هماهنگی در زمینه همكاری اقتصادی میان كشورهای در حال توسعه كه یك نهاد مركب از مقامات عالی‌رتبه می‌باشد هر دو سال یكبار تشكیل جلسه می دهد و وضعیت اجرای برنامه عمل كاركاس كه در سال ۱۹۸۱ توسط گروه ۷۷ تصویب شد و پیشرفت‌هایی را كه از اجرای نتایج نشست‌های سران در زمینه همكاری جنوب - جنوب حاصل می‌شود را مورد بررسی قرار می‌دهند. تاكنون این كمیته ۱۲ نشست داشته و یادآور می‌شود كه دهمین نشست كمیته در اوت سال ۲۰۰۱ در تهران برگزار شد.
افزون بر قطعنامه‌ها و تصمیماتی كه گروه ۷۷ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیگر كمیته‌های آن و نیز ارگان‌ها و آژانس‌های تخصصی سازمان ملل مبتكر آن می‌باشد این گروه نسبت به صدور بیانیه‌های مشترك و تدوین برنامه‌های عمل و موافقتنامه در خصوص مسائل مربوط به توسعه اقدام می‌كند.

به گزارش فارس، كشور چین به عنوان ناظر در نشست‌های گروه ۷۷ شركت می‌كنند و با توجه به نزدیكی مواضع این كشور با مواضع گروه ۷۷ معمولا بیانیه‌های این گروه با عنوان بیانیه‌های گروه ۷۷ با چین صادر می‌شود.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com