'نجيب ميقاتی' نخست وزير جديد لبنان در انتقاد از اظهارات هيلاری كلينتون كه مدعی شده بود حزب الله بر دولت لبنان تسلط يافته است، گفت: ما امور را به صورت عملی و واقعی و نه بر اساس تئوری و شك و شبهه اداره می كنيم...
 
 
به گزارش ایرنا از بیروت، كلینتون سه شنبه شب در اولین واكنش به نخست وزیری نجیب میقاتی مدعی شد كه حزب الله بر دولت لبنان سیطره پیدا كرده و كشورش نمی تواند كمك های خود را به این كشور ادامه دهد.

میقاتی گفت: با تمام احترام به هیلاری كلینتون باید بگویم سیاست ما تقویت روابط بین المللی است و لبنان به تمام كمك های خارجی كشورهای دوست و برادر نیازمند است.
وی امروز چهارشنبه در گفت وگو با رسانه های خبری افزود: من می خواهم موضوع دادگاه حریری به صورت كامل از طرف متخصصان امر بررسی شود؛ سپس آنچه كه به نفع لبنان است با توجه به خون كشته شدگان (در حادثه ترور رفیق حریری) اتخاذ خواهم كرد و پرونده شاهدان دروغین در هیأت دولت بررسی خواهد شد.

وی گفت: مرا به ایجاد شكاف در گروه اهل سنت متهم می كنند. این اتهامات به هیچ وجه درست نیست و نخواهد بود.
نخست وزیر جدید لبنان تأكید كرد: من اجازه نخواهم داد كه سنی بودن من زیر سؤال رود. من سنی هستم و بیشتر از هر كسی آرای جماعت اهل سنت را به خود اختصاص دادم.
وی با اشاره به اینكه من بعد از مشاهده تحولات اخیر در لبنان به خصوص روزهای شنبه و یكشنبه تصمیم به نامزدی برای نخست وزیری دولت جدید گرفتم، گفت: كشور نباید به این صورت باقی بماند. باید لبنان را از فتنه ها نجات داد.

برخی از هواداران جریان 14 مارس دوشنبه شب و روز سه شنبه در شهرهای طرابلس و بیروت دست به آشوب زدند كه سعد حریری بعد از ظهر سه شنبه از آنها خواست دست از آشوب بكشند.
وی تصریح كرد: آنچه كه روز گذشته(سه شنبه) در خیابان های لبنان روی داد، نشاندهنده ناخرسندی حزب المستقبل از روند كنونی كشور است؛ این حزب پایگاه بزرگی است و برای دفاع از حق دموكراسی خود باید از راه درست عمل كند.

نخست وزیر جدید لبنان در خصوص روابط خود با سعد حریری بعد از تحركات اعتراض آمیز علیه نامزدی وی گفت: حریری یك رهبر ملی است و اگر سوء تفاهمی پیش آید، زیاد ادامه نخواهد داشت و سرانجام باید این سوء تفاهم اصلاح شود.

وی با تاكید بر اینكه من لبنانی هستم و به گروه 8 مارس و 14 مارس افتخار می كنم، افزود:هیچ كس همیشه اشتباه نمی كند و همیشه حق با یك نفر نیست.
میقاتی گفت: دولت منحصر به من نیست و امیدوارم همگان در آن شركت كنند و اگر برخی خوشتنداری كنند، با همكاری 'میشل سلیمان' رییس جمهور چگونگی تشكیل دولت را بررسی خواهم كرد.

نخست وزیر جدید دولت تصریح كرد: آنچه كه در دولت قبلی متعهد شدم، در دولت جدید آن را اجرا خواهم كرد و فقط با توافق ملی و گفت وگو تغییراتی مختصر در آن صورت خواهم داد.
میقاتی در بخشی از اظهاراتش گفت: مقامات سوریه و یا قطر با من هرگز تماس نگرفتند و من نیز تقریبا حدود یك ماه است كه به سوریه سفر نكرده ام.
وی ادامه داد: هرگونه اظهاراتی از سوی اسراییل منتشر می شود، نگران كننده است ولی ما مرحله ترس از اسراییل را پشت سرگذاشتیم.

میقاتی در ادامه گفت: برخی می گویند دولت جدید ایرانی است چرا این پیشداوری باید نسبت به دولت آینده لبنان صورت بگیرد؟ این دولت باید به كمك همگان به شكل مورد قبول تشكیل شود.

وی با اشاره به دادگاه حریری افزود: لبنان قادر به تغییر قطعنامه هایی كه از سوی شورای امنیت صادر می شود، نیست و در خصوص دادگاه حریری اختلاف وجود دارد لذا در خصوص این مساله در هیأت دولت و در پای میز گفت وگوی ملی با هم گفت وگو می كنیم.

نجیب میقاتی روز گذشته سه شنبه با اخذ 68 رأی بر سعد حریری پیروز شد و به عنوان نخست وزیر جدید لبنان از طرف میشل سلیمان معرفی گردید.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:irna.ir