' محمود احمدی نژاد ' رييس جمهوری كه برای دفاع از ' علی اكبر صالحی ' وزير پيشنهادی امور خارجه به مجلس آمده بود؛ برای دفاع از وی به گفتن يك جمله بسنده كرد و با اخذ رای اعتماد؛ صالحی را بر كرسر اين وزارتخانه نشاند...


 
 
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا؛ جلسه علنی روز یكشنبه مجلس به بررسی رای اعتماد به ' علی اكبر صالحی ' وزیر پیشنهادی امور خارجه اختصاص داشت.

** عقربه های ساعت حدود ساعت 8 و 30 دقیقه صبح را نشان می داد كه محمود احمدی نژاد رییس جمهوری در حالی كه از سوی ' محمدحسن ابوترابی فرد' و سیدشهاب الدین صدر' نواب رییس مجلس همراهی می شد وارد جلسه علنی مجلس شد.

** ' علی اكبر صالحی' وزیر پیشنهادی امور خارجه ؛ محمد رضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی و مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رییس جمهوری و نیز حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری و اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهوری؛ از جمله اعضای هیات دولت بودند كه به همراه رییس جمهوری وارد صحن علنی مجلس شدند.

** رییس جمهوری در هنگام ورود به صحن علنی مورد استقبال جمع قابل توجهی از نمایندگان قرار گرفت كه ضمن دیده بوسی با احمدی نژاد او را تا استقرار در صندلیش مشایعت كردند.
حضور نمایندگان مجلس در اطراف رییس جمهوری تا پایان جلسه رای اعتماد ادامه داشت.

** تعدادی از معاونان و مسوولان وزارت امور خارجه نظیر رامین مهمانپرست؛ علی آهنی و حسن قشقاوی نیز در جلسه رای اعتماد حضور داشتند.

** تعدادی از اعضای دولت كمی با تاخیر در جلسه علنی مجلس حاضر شدند كه از این میان می توان به رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ علی اكبر محرابیان وزیر صنایع و معادن؛ مجید نامجو وزیر نیرو؛ صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی و لطف الله فروزنده معاون رییس جمهور اشاره كرد.

** حضور اعضای هیات دولت در جلسه علنی مجلس موجب شد تا نمایندگان تا پایان جلسه رای اعتماد گرداگرد آنان حلقه بزنند و پیگیر مشكلات مردم و حوزه های انتخابیه خود باشند.

** تجمع نمایندگان در اطراف رییس جمهور؛ وزیر راه و ترابری و همچنین رییس دفتر رییس جمهور قابل توجه بود و این سه نفر بیش از سایر اعضای هیات دولت محل مراجعه نمایندگان بودند.
آنچه كه بیش از همه توجه خبرنگاران و عكاسان را جلب كرد دیده بوسی و احوالپرسی نمایندگان با وزیر راه و ترابری بود كه هفته گذشته تقاضای استیضاح وی تقدیم مجلس شد و قرار است روز سه شنبه جلسه استیضاح وی در مجلس بررسی شود.

** در جلسه علنی امروز؛ بازار دیده بوسی نمایندگان با اعضای هیات دولت داغ بود كه در این میان مصافحه و دیده بوسی ' غلامعلی حدادعادل' رییس كمیسیون فرهنگی مجلس و دیگر نمایندگان مجلس با صالحی و نیز دیده بوسی 'روح الله حسینیان ' نماینده تهران با مشایی مورد توجه خبرنگاران ؛ عكاسان و تصویربردارانی قرار گرفت كه بای پوشش جلسه رای اعتماد در مجلس حضور یافته بودند.

** رییس جمهوری سخنرانی خود را در دفاع از وزیر پیشنهادی خود در ساعت 8 و 45 دقیقه آغاز كرد. هرچند طبق آیین نامه داخلی رییس جمهوری می تواند یك ساعت در دفاع از وزیر پیشنهادی خود سخن بگوید اما احمدی نژاد تنها 30 دقیقه سخنرانی داشت؛ پس از سخنرانی صالحی نیز احمدی نژاد از فرصت باقیمانده استفاده نكرد و بلافاصله رای گیری از نمایندگان صورت گرفت.

**بخش قابل توجهی از سخنرانی رییس جمهور به تبیین شرایط بین الملل و تكالیف و ماموریت های جهانی ملت ایران اختصاص داشت.
احمدی نژاد تنها یك جمله در دفاع از صالحی سخن گفت زیرا معتقد بود كه صالحی چهره ای شناخته شده برای مجلس است و نیاز به معرفی ندارد. احمدی نژاد در باره صالحی چنین گفت: برادری مومن؛ عالم؛ معتقد به آرمان های انقلاب اسلامی؛ پیگیر؛ با تجربه؛ مسلط به مسایل بین المللی كه با كارنامه ای بسیار روشن در خدمت انقلاب اسلامی و آرمان های الهی آن است.

** احمدی نژاد در این سخنرانی 30 دقیقه ای بر ضرورت تحول كامل وزارت امور خارجه و متناسب سازی آن با ماموریت ها و تكالیف ملت ایران در عرصه جهانی تاكید كرد.

** بخش قابل توجهی از سخنان رییس جمهور به اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها و صندوق توسعه ملی اختصاص داشت. وی سخنان خود را با خواندن این شعر از كمال الدین اصفهانی شاعر قرن هفتم هجری تكمیل كرد: ' بـاش تــا صـبـح دولـتـت بـدمـد / كـایـن هـنـوز از نـتـایـج سـحر است '

** 'مصطفی كواكبیان ' نماینده سمنان؛ ' علی مطهری' نماینده تهران؛ 'محمد قسیم عثمانی' نماینده بوكان و 'داریوش قنبری' نماینده ایلام نمایندگانی بودند كه در مخالفت با برنامه های صالحی سخن گفتند.

** از بین مخالفان صالحی؛ كواكبیان و قنبری كه دارای مدرك دكترای علوم سیاسی هستند مدرك تحصیلی صالحی را مرتبط با وظایف و مسوولیت های وزارت امور خارجه ندانستند و از این انتخاب انتقاد كردند. مطهری و عثمانی نیز به ترتیب در رشته های
فلسفه و حسابداری مدرك دكترا دارند.

** سه تن از چهار نماینده ای كه در مخالفت با صالحی از تریبون مجلس سخنرانی كردند یعنی كواكبیان؛ قنبری و عثمانی در فراكسیون اقلیت مجلس عضویت دارند.

** ' اكبر رنجبرزاده' نماینده اسدآباد؛ ' علاءالدین بروجردی ' نماینده بروجرد و رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس؛ ' حسین سبحانی نیا' نماینده بوشهر و ' زهره الهیان ' نماینده تهران موافق برنامه های صالحی بودند.

** رشته تحصیلی رنجبرزاده و الهیان پزشكی است؛ سبحانی نیا در رشته علوم سیاسی دكترا دارد و بروجردی نیز دارای كارشناسی ارشد در رشته روابط بین الملل است.

** سه تن از چهار نماینده ای كه در حمایت از برنامه های راهبردی صالحی برای تصدی وزارت امور خارجه سخنرانی كردند یعنی بروجردی ؛ سبحانی نیا و الهیان از اعضای كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بودند.

** رفت و آمدهای مكرر نمایندگان بین اعضای هیات دولت و مراجعه آنان به رییس جمهور و دیگر وزرا و اعضای هیات دولت در حین سخنرانی نمایندگان موافق و مخالف؛ تذكرات پی در پی علی لاریجانی رییس مجلس را به دنبال داشت.
هنگامی كه لاریجانی با بی تفاوتی نمایندگان به تذكراتش مبنی بر استقرار نمایندگان در صندلی های خود رو به رو شد؛ به ذكر نام نمایندگانی پرداخت كه گرد رییس جمهور و دیگر اعضای هیات دولت حلقه زده بودند.

** در حین سخنرانی موافقان و مخالفان برخی از نمایندگان تلاش كردند در قالب تذكر آیین نامه به بیان مخالفت خود با وزیر پیشنهادی بپردازند كه این مساله تذكر ' بهروز جعفری ' نماینده مردم سمیرم را در پی داشت كه این كار را خلاف آیین نامه می دانست.
لاریجانی نیز در پاسخ به این تذكر از نمایندگان خواست كه به جای طرح تذكر به سخنان موافقان و مخالفان گوش فرا دهند.

** ساعت 10 و 30 دقیقه بود كه صالحی برای ارایه برنامه های كاری خود پشت تریبون مجلس قرار گرفت؛ وی در سخنرانی 30 دقیقه ای خود شرایط جهانی و نیز برنامه هایش در حوزه خاورمیانه؛ خلیج فارس و دریای خزر را برای نمایندگان تشریح كرد.
وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز سخنان خود را با این بیت شعر از حافظ شیرازی پایان برد: 'ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید /هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند ' .

** با اتمام سخنان صالحی و حدود ساعت 11 رییس جمهور به همراه اعضای هیات دولت و نیز وزیر پیشنهادی امور خارجه جلسه علنی مجلس را ترك كردند تا رای گیری از نمایندگان آغاز شود.

** از آنجا كه رای گیری برای صالحی به صورت رای گیری با ورقه و مخفی بود؛ در بین نمایندگان سه برگ سفید (موافق) كبود(مخالف) و زرد(ممتنع) توزیع شد تا آنان رای مورد نظر را داخل گلدان ها بریزند.

** 'سیدمحمدرضا حاجی اصغری' نماینده میانه؛ ' عبدالله كعبی' نماینده آبادان؛ ' محمدكریم عابدی' نماینده فردوس و طبس؛ ' عسگر جلالیان ' نماینده دیر و ' جواد صبور ' نماینده اردبیل كسانی بودند كه از سوی هیات رییسه مجلس كار شمارش آرا را بر عهده داشتند.

** با آغاز شمارش آرا؛ مجلس بررسی لایحه تشكیلات دادسرا و دادگاه عالی و نظارت انتظامی و رفتار قضایی را نیز آغاز كرد و ضمن تصویب كلیات؛ موادی از آن را نیز به تصویب رساند.

** در جریان بررسی كلیات این لایحه اعلام شد كه صالحی با اخذ 146 رای سفید 60 رای كبود و 35 رای زرد از مجموع 241 رای ماخوذه و 243 نماینده حاضر در صحن علنی توانست رای اعتماد مجلس را برای تصدی وزارت امور خارجه كسب كند و وزیر جدید امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شود.

** صالحی پس از كسب رای اعتماد به صحن مجلس بازگشت و نمایندگان به دیده بوسی با وی پرداختند و سمت جدید را تبریك گفتند.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:irna.ir