حامیان مبارک با استفاده از قمه و باتوم و در حالی که بسیاری از آنها سوار بر اسب و شتر بودند به طرف معترضین حمله کردند....


 
شمار آسیب دیدگان حمله خشن حامیان مبارک به معترضین در قلب قاهره به سه کشته و 1500 زخمی افزایش یافت.
 
 رویترز و شبکه العربیه از شنیده شدن صدای شلیک گلوله در محل درگیری حامیان و معترضین و مخالفان مبارک خبر دادند.
 
تصاویر زنده پخش شده از میدان تحریر (آزادی) قاهره به عنوان محل تمرکز اصلی معترضین و مخالفان مبارک نشان می دهد هم اکنون حامیان مبارک و معترضین در حال درگیری هستند و به سمت یکدیگر سنگ پرتاب می کنند.
 
ارتش نیز با عقب نشینی از میدان صحنه را برای درگیری میان دو طرف باز گذاشته است.
 
یکی از کارشناسان حاضر در میدان تحریر نیز صحنه درگیری میان دو طرف را اینگونه توصیف کرد: مردان قوی اندام با استفاده از قمه و باتوم در طرف حامیان مبارک با جوانان تویتری و فیس بوک به درگیری می پردازند.


 
 
 
تظاهرات اراذل و اوباش حامی مبارک با استفاده از ‌ اسب و شتر 
 
شبکه العربیه گزاش داد: حامیان مبارک با استفاده از قمه و باتوم و در حالی که بسیاری از آنها سوار بر اسب و شتر بودند در میدانی نزدیک میدان تحریر (محل اصلی تمرکز معترضین) سازماندهی شده و به طرف معترضین حمله کردند.
 
این در حالی است که اسب و شتر جزو امکانات پلیس سواره مصر است و همه خبرنگاران از امکان ورود این تعداد از اسب و شتر به داخل شهر ابراز تعجب کردند.

شبکه بی بی سی عربی نیز گزارش داد: معترضین تعدادی از حامیان مبارک را دستگیر کردند که با مشاهده اوراق شناسایی آنها مشخص شد که از اعضای حزب حاکم (به ریاست مبارک) و اعضای پلیس و ارتش هستند.
 
وزارت کشور مصر نیز در بیانیه ای اعلام کرد اوراق شناسایی پلیس و نیروهای امنیتی ضبط شده از حامیان مبارک، جعلی است.
 
خبرنگار بی بی سی عربی گزارش داد که صحنه درگیری فعلی میان حامیان و مخالفان مبارک تنها سلاح کم دارد. با وجود اینکه در ابتدا حامیان مبارک توانستند بخش زیادی میدان تحریر را در اختیار بگیرند اما معترضین آنها را به عقب راندند.
 
شماری از حامیان مبارک از شب گذشته در میدان "مصطفی محمود" در نزدیکی میدان "تحریر" محل تمرکز مخالفان ومعترضین به طور سازماندهی شده تجمع خود را آغاز کردند.
 
حاضران در این تجمع که تابلوهایی در تایید و حمایت از مبارک در دست داشتند با استقبال گسترده شبکه های دولتی مصر روبه رو شدند. این شبکه ها از شب گذشته تاکنون بارها تصاویری از تجمع حامیان مبارک نشان می داد و تاکید می کرد که تمام ملت مصر خواهان رفتن مبارک نیست.
 
در پی استنکاف ارتش از تیراندزی به سمت مردم ، تعدادی از اراذل و اوباش سازماندهی شده و نیروهای امنیتی وابسته به مبارک با لباس شخصی  به سمت مردم در میدان التحریر(آزادی) قاهره هجوم بردند.

هدف از این اقدام ، القای این نکته بود که مردم مصر دو دسته شده اند. با این حال تجمع کنندگان که این روزها با روحیه بالاتری در میدان هستند ، به رویارویی با آنها پرداختند و عوامل مبارک را مجبور به فرار کردند.

شاهدان از زخمی شدن دستکم دهها نفر در این درگیری ها خبر می دهند.
 
بیانیه جدید ارتش: به خانه برگردید!

در همین حال  سران ارتش در بيانيه اي از تظاهركنندگان مصري خواستند خيابان ها را ترك كنند و به خانه هايشان بروند.
 
ناظرين امور منطقه با اشاره به حضور روز چهارشنبه صدها هزار نفر از مردم معترض مصر در ميدان التحرير معتقدند، موضع جديد ارتش ممكن است به رويارويي نظاميان با مردم معترض منجر شود.

مردم تاکید کرده اند تنها زمانی به خانه می روند که مبارک قدرت را کنار بگذارد و از کشور خارج شود. آنها جمعه را روز خروج مبارک نامیده اند و قرار است بزرگ ترین تظاهرات خود را در روز جمعه انجام دهند.

مبارک: فقط چند ماه !

حسنی مبارک در سخنرانی عمومی که از تلویزیون دولتی مصر پخش شد گفت: در چند ماه باقی مانده از زمان مسئولیتم برای انتقال مسالمت آمیز قدرت اقدام خواهم کرد.
 
مصر در ماه سپتامبر 2011 شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.
 
شهرهای بزرگ مصر روز سه شنبه در هشتمین روز اعتراضات مردمی صحنه برگزاری پرشمارترین تجمعات معترضان بود که یک صدا خواهان رفتن مبارک بودند.
 
مبارک اظهار داشت: مصر را ترک نخواهم کرد و بر اتمام دوره فعلی ریاست جمهوری ام برای خدمت به وطن تاکید و اصرار دارم. مصر کشوری است که من در آن زندگی کردم، جنگیدم  و از سرزمین و حاکمیت  و منافع آن دفاع کردم و در همین سرزمین نیز خواهم مرد.
 
مبارک ادامه داد:‌ به معاون رئیس جمهور ماموریت دادم تا درباره اصلاحات با همه نیروهای سیاسی گفت وگو کند.


رئیس جمهور مصر اضافه کرد: از پارلمان می خواهم به تغییر دو اصل 76 و 77 قانون اساسی اقدام کند تا زمینه کاندیداتوری افراد مختلف برای انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود.

 
این دو اصل قانون اساسی مصر محدودیت های بسیاری را برای کاندیداتوری افراد مختلف ایجاد می کردند.

مبارک تصریح کرد که مصر با اعتماد و ثبات بیشتری از بحران فعلی بیرون خواهد رفت.
 
رئیس جمهور مصر اضافه کرد: قصد نداشتم برای دوره آینده ریاست جمهوری کاندیدا شوم. برخی از گروه های سیاسی سعی کردند با سوء استفاده از وضعیت فعلی، تنش را افزایش دهند و روی آتش، بنزین بریزند.

مبارک در این سخنرانی رسما اعلام کرد که در دوره آینده ریاست جمهوری کاندیدا نخواهد شد.
 
وی پیش از این نیز در پی اعتراضات خیابانی مردم معترض، کابینه را برکنار و نخست وزیر جدیدی را تعیین کرده بود.
 
مبارک از سال 1981 تاکنون رئیس جمهور مصر است و در رفراندوم سال های 1987 ، 1993 و 1999 نیز ادامه ریاست جمهوری وی تایید شد. همچنین وی در سال 2005 در نخستین انتخابات ریاست جمهوری با حضور چند کاندیدا در انتخاباتی پر حرف و حدیث پیروز شد.
 
البرادعی : ملت خواهان رفتن مبارک است
 
محمد البرادعی از فعالان سیاسی مصر در واکنش به سخنان سه شنبه شب مبارک در مصاحبه با العربیه گفت: مبارک مشروعیت خود را از دست داده و ملت خواهان رفتن اوست.
 
وی افزود: مبارک با ادامه ریاست جمهوری خود دوره بی ثباتی را ادامه می دهد و استعفای مبارک ثبات را باز می گرداند. 
 
البرادعی در گفت وگو با سی ان ان نیز وعده های اخیر مبارک را فریبکاری وی برای بقا در قدرت دانست.

مخالفت مردم معترض با ادامه ریاست جمهوری مبارک
 
منابع خبری از میدان تحریر (آزادی) محل تجمع بیشترین تعداد مردم معترض در قلب قاهره گزارش دادند که آنها با سردادن شعارهایی ضمن رد سخنرانی سه شنبه شب مبارک ،‌ با ادامه ریاست جمهوری او تا انتخابات بعدی مخالفت کردند.

بازداشت وزیر کشور سابق
 
در همین حال برخی منابع خبری گزارش دادند که حبیب العادلی وزیر کشور سابق مصر بازداشت و تحویل دادستانی نظامی شد.
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:asriran.com