المالكی اظهار داشت:‌ مصری‌ها را به ديدار و گفت‌وگو با هم نصحيت می‌كنم و از آنها می‌خواهم كه به ديگران اجازه ندهند در امور داخلی آنها دخالت كنند و از مسئولان مصری ميخواهم كه به نظرات مردم گوش دهند و اگر جای خود را به كس ديگری دادند، آن را شكست تلقی نكنند چرا كه كشور نيازمند پيشرفت است...



نوری المالكی با تاكید بر اینكه برای دور سوم نخست وزیر نخواهد شد، اظهار داشت:‌ نظریه قانونی شدن دو دوره نخست وزیری را قبول دارم.

به گزارش ایسنا، نوری المالكی نخست وزیر عراق، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: قانون اساسی عراق از نخست وزیری یك شخص برای سه‌، چهار یا پنج دوره ممانعت نمی‌كند، اما تصمیم شخصی خودم این است كه پس از این دوره دیگر نخست وزیر نشوم. گرچه قانون اساسی این اجازه را به من می‌دهد و آرزو دارم كه قانون اساسی تغییر كند و اجازه بیش از دو دوره نخست وزیری را ندهد.

المالكی درباره قیام مردم مصر اظهار داشت:‌ تنها ملت مصر حق تعیین سرنوشت خود را دارند و از طرفداران و مخالفان مبارك می‌خواهم كه مشكلات خود را بدون دخالت كشورهای دیگر حل كنند.

وی افزود:‌ ملت مصر باید آزادی بیان داشته باشند. امیدوارم كه دموكراسی در مصر برقرار شود و هیچ كدام از افراد این ملت از حق خود مبنی بر آزادی بیان طی این تحولات اخیر محروم نشوند.

المالكی اظهار داشت:‌ مصری‌ها را به دیدار و گفت‌وگو با هم نصحیت می‌كنم و از آنها می‌خواهم كه به دیگران اجازه ندهند در امور داخلی آنها دخالت كنند و از مسئولان مصری می‌خواهم كه به نظرات مردم گوش دهند و اگر جای خود را به كس دیگری دادند، آن را شكست تلقی نكنند چرا كه كشور نیازمند پیشرفت است.

المالكی با بیان اینكه هر كشوری در امور داخلی كشور دیگری دخالت كرده وضعیت داخلی خودش نیز دچار پیچیدگی شده اظهار داشت:‌ نصحیت من به ملت مصر این است كه به دور از خرابكاری‌، خشونت و نابودی حق خود را اعمال كنند، چرا كه این كشور سرزمین شما است.

وی با بیان اینكه بر این باور است كه مصر اندكی آزادی بیان دارد اظهار داشت:‌ به نظر من آزادی آنها نیازمند پیشرفت است و شاید یكی از دلایل عدم وجود دموكراسی باقی ماندن حاكم با مدت 30 یا 40 سال در راس حكومت است. این موضوع برای ملت‌ها ناگوار است و در نهایت برای هر نظام و سیاستی تغییر لازم است.

المالكی با اشاره به اینكه تغییر نقطه قوت است و نه نقطه ضعف، تصریح كرد: تغییر یك چیز گسترده است و تنها به معنای تغییر افراد نیست، بلكه تغییر دستگاه‌ها و سیستم‌ها به سوی اعطای نقش و حق و كرامت بیشتر به شهروندان است.

از سوی دیگر، نوری مالكی در رابطه با قراردادهای نفتی منطقه كردستان عراق اعلام كرد كه دولت مركزی همه قراردادهای نفتی كه دولت این منطقه با شركت‌های خارجی امضا كرده را به رسمیت می‌شناسد.

المالكی با بیان اینكه شرایط استخراج نفت در منطقه كردستان سخت‌تر از شرایط استخراج نفت در بصره است، اظهار داشت:‌ دولت مركزی موافقت كرده است كه قراردادهای منطقه كردستان را به رسمیت بشناسد و نفت این منطقه را از طریق شركت سومو وابسته به وزارت نفت عراق به خارج از كشور صادر كند.
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir