احتمال تغییرات دیگر در وزارت امور خارجه وجود دارد/ پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا در مرز ایران نقض تمامیت ارضی ایران است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه مسیر قبلی مذاکره با سولانا ادامه خواهد یافت خبر داد که در گفتگو های آتی جلیلی سرپرست هیئت مذاکره کننده ایرانی خواهد بود و موضوعات متنوعی همچون گفتگو و همکاری با اتحادیه اروپا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که در مذاکرات آتی هسته ای ایران ریاست هیئت مذاکره کننده ایران بر عهده چه کسی خواهد بود گفت : آقای دکتر جلیلی در راس هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران پیرامون موضوع هسته ای قرار دارد و در آینده نیز این روند را دنبال خواهد کرد .

وی در خصوص اظهار نظر برخی از مقامات اروپایی مبنی بر اینکه حضور دو مذاکره کننده (لاریجانی و سعیدی) می تواند مذاکرات را پیچیده کند گفت : این دور از مذاکرات که با حضور آقایان لاریجانی وجلیلی انجام شده، مذاکرات خوب و سازنده ای بود که مواضع واحد مسئولین کشورمان به نمایش گذاشته شد. اقای دکتر جلیلی گفتگوهای آتی را دنبال خواهند نمود.

خبرنگاری پرسید : دکتر جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در آستانه سفر به رم گفته بود که مسیر قبلی مذاکرات یعنی مسیری که دکتر لاریجانی دنبال می کرد را با جدیت ادامه می دهیم، آیا این معنای ادامه گفتگوها با سولانا پیرامون مسائل دیگر غیر ازمسائل هسته ای نیز خواهد بود؟

حسینی پاسخ داد : مسیر قبلی مذاکرات ادامه خواهد یافت و موضوعات متنوعی همچون گفتگو و همکاری با اتحادیه اروپا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به ین سوال که  شخصیت دکتر جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و ادامه مذاکرات هسته ای با خاویرسولانا چگونه ارزیابی می کنید؟ و آیا از دید وزارت امور خارجه وی به لحاظ توانایی های فردی شرایط لازم را دارا هستند؟ گفت : با توجه به سوابق دیپلماتیک و علمی، خلاقیت های مدیریتی و پویایی شخصیتی دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی، بدیهی است که وی یکی از بهترین گزینه ها جهت احراز این پست بوده اند با عنایت به سوابق تجربه و شایستگی وافر دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی روند منطقی گفتگوها پیرامون پرونده هسته ای در چارچوب مبانی فنی و حقوقی با تدابیر مدبرانه وی و مجموعه اعضای شورا با قوت ادامه یافته و در این مرحله شاهد خواهیم بود که تبلیغات رسانه های طرفدار صهیونیسم و گروه نومحافظه کاران آمریکا جو سازی و توهمی بیش نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تغییرات اخیر در این وزارت خانه و احتمال تغییرات بعدی گفت : این احتمال وجود دارد.  در وزارت خارجه این قبیل تغییرات کاملا طبیعی است زیرا اعزام به ماموریت و بازگشت سفرایی که ماموریت آنان پایان یافته ضرورت برخی جابجایی ها را اجتناب ناپذیر می سازد.

وی افزود : علاوه بر آن تغییرات ساختاری نیز که در وزارت امور خارجه در حال شکل گیری است سبب برخی انتصابات جدید خواهد شد که به موقع اخبار آن اعلام می شود.

حسینی خبر داد : از جمله این تغییرات تبدیل معاونت اروپا و آمریکا به دو معاونت اروپا ومعاون قاره آمریکاست. معاونت عربی و آفریقا نیز به دو معاونت کشورهای عربی و همسایه ومعاونت آفریقا تقسیم گردیده است.

خبرنگاری پرسید :  برخی منابع خبری اعلام کردند که دکتر عراقچی شایعه سفیر شدنش را در ژاپن تکذیب کرده است. توضیح شما در این خصوص چیست ؟

حسینی پاسخ داد : دکتر عراقچی به عنوان سفیر ایران در کشور ژاپن معرفی شده اند آن چیزی که مورد تکذیب وی قرار گرفته شایعه استعفا از سمت معاونت بین المللی وزارت امور خارجه بود.

خبرنگار دیگری پرسید : با توجه به انتصاب  شیخ عطار به عنوان قائم مقام وزارت امور خارجه آیا وی همچنان سمت معاونت اقتصادی را دارا است ؟

حسینی در پاسخ خبر داد : میر ابوطالبی مدیر کل همکاری های اقتصادی چند جانبه، فعلا به عنوان سرپرست معاونت اقتصادی معرفی شده است .

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که با توجه به اهمیت کشور پرتغال به عنوان عضو اتحادیه اروپا که هم اکنون ریاست اتحادیه را بر عهده دارد چرا هنوز سفارت ما در لیسبون فاقد سفیر است؟

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در کشور پرتغال تعیین شده و بعد از طی مراحل اداری به موقع اعزام خواهد شد.

سفیرسابق ایران در لیسبون 24 خرداد ماه - چهار روز پس از انتقال ریاست اتحادیه اروپا به پرتغال - به تهران بازگشت . دوره 6 ماهه ریاست دوره پرتغال بر این اتحادیه آذر ماه پایان می یابد .

حسینی در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگاران در خصوص آخرین خبرهای مربوط به پنج مامور کنسولی کشورمان که توسط نیروهای اشغالگر در اربیل دستگیر شدند توضیح داد : علیرغم پیگیری های مکرری که از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد ومقامات عراقی در حال انجام است متاسفانه هنوز بر سر راه آزادی این دیپلمات ها از سوی آمریکا کارشکنی می شود و به طور آشکار مفاد کنوانسیون های بین المللی کنسولی و حقوق بشری از سوی آمریکا نقض می گردد.

وی گفت : آخرین خبری که قابل ذکر است این است که صلیب سرخ بین المللی اعلام نموده است که خانواده های این عزیزان می توانند در یکی از دو تاریخ 29 و 30 آبان ماه یا 4 و5  آذر ماه به منظور دیدار با آنان به بغداد سفر نمایند.

خبر نگاری در خصوص اظهارات دکتر احمدی نژاد در هفته گذشته مبنی بر آغاز  دور جدیدی از تحرکات دیپماتیک توضیح خواست .

سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد : همانگونه که اطلاع دارید در قالب سفرهای خارجی مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران تحرکات گسترده ای انجام شده و می شود ما در تمامی محافل و مجامع بین المللی همواره به عنوان یک عضو و رکن فعال حضور داشته و دیدگاه های خود را مطرح کرده ایم که مورد توجه کشورها ونهادهای منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در همه این تعاملات دستگاه دیپلماسی ما به دنبال اثبات و تبیین مواضع وحقانیت جمهوری اسلامی ایران بوده است افزود:  بر پایه این تلاش ها ما وارد عرصه ای شده ایم که باید به دنبال اثر گذاری مثبت و سازنده بر رخدادهای جهانی و تحقق و تامین صلح و تامین امنیت وکرامت انسانی در سطوح بین المللی باشیم و در نظر داریم در این زمینه تلاش و کوشش بیشتری به عمل آوریم.

خبرنگاری پرسید :  چند روز قبل ولیعهد عربستان یک بار دیگر از جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک به عنوان جزایر سه گانه عربی نام برد با توجه به روابط حسنه جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان این اظهارات غیر دوستانه را چگونه ارزیابی می کنید؟

حسینی پاسخ داد : وضعیت جزایر سه گانه ایرانی کاملا روشن و نیاز به توضیح ندارد. اظهارات دیگران نمی تواند هیچ گونه تاثیری بر حاکمیت ایران بر این جزایر بگذارد.

وی تاکید کرد : روابط جمهوری اسلامی ایران با امارات و دیگر کشورهای منطقه خوب و رو به رشد است و امیدواریم مقامات سایر کشورهای منطقه دقت بیشتری نسبت به اظهارات خود داشته باشند و هوشیاری لازم را به خرج دهند.
 
پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا در مرز ایران نقض تمامیت ارضی ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات یک مقام ارشد امنیتی عراق مبنی بر افزایش پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا در مرز های جنوبی ایران ، این اقدام را در مخالفت آشکار با قوانین بین المللی و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت بدیهی است که نیروهای مسلح ما به نحو مناسبی پاسخ هرگونه تجاوز به تمامیت ارضی را خواهند داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد علی حسینی امروز در جمع خبرنگاران به سوالات آنان پاسخ گفت .

خبرنگاری پرسید : هفته گذشته خبرهایی منتشر شد که با همکاری بانک جهانی هشت طرح زیربنایی در ایران اجرا می شود . اما رئیس آمریکای بانک جهانی در مصاحبه با سی ان ان اظهار داشت که بانک جهانی از سال 2005 طرح جدیدی در ایران نداشته اند و طرح های مربوط به بازسازی خرابی های ناشی از زلزله و یا محیط زیست مربوط به گذشته هستند. وی تاکید داشته که در زمان مسئولیت خود، بانک جهانی فعالیت جدیدی در ایران نخواهد داشت. حقیقت موضوع چیست ؟

سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: همکاری بانک جهانی با کشورها بر اساس سندی به نام CAS است که هر سه سال  یک بار با همکاری بانک جهانی و کشور میزبان تدوین شده و نحوه همکاری های جدید در این چارچوب تنظیم می شود. تصویب  CAS مربوط به ایران حدود دو سال است که به تعویق افتاده است. در همین راستا وزیر اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی  کشورمان جهت شرکت در اجلاس سالیانه بانک جهانی و نیز رایزنی برای تصویب  CAS ایران به آمریکا سفر کردند.

وی افزود : امید است حاصل پیگیری ها و رایزنی های آنها با کشورهای عضو شورای اجرایی بانک جهانی، به تصویب این  CAS ختم شود و اجرای پروژه های زیربنایی با ماهیت بشر دوستانه، تحت تاثیر دیدگاههای سیاسی برخی از کشورهای صاحب نفوذ قرار نگیرد. البته تاخیر پیش آمده به دلیل ریاست پل و ولفوویتز بر بانک جهانی بود که به دلیل فساد مالی از کار برکنار شد .

به گفته حسینی وی با اعمال نظارت مغرضانه سیاسی موجب کندی روند همکاری ها شده است.

خبرنگار دیگری پرسید : در روزهای اخیر برخی رسانه ها خبر دادند که در مورد آزادی رون آراد خلبان ناپدید شده اسرائیلی در لبنان در مقابل چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان توافقاتی به عمل آمده است. آیا شما صحت چنین خبری را تایید می کنید؟

حسینی پاسخ داد :  وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران مجدانه آزادی چهار  دیپلمات خود را از مجاری مختلف دیپلماتیک و بین المللی پیگیری می کند، ما از طرح موضوع پیگیری آزادی دیپلمات های کشورمان توسط حزب الله در چارچوب مساعی انسانی و بشردوستانه استقبال کرده و از آنها تشکر می کنیم . ما رژیم صهیونیستی را مسئول اصلی ناپدید شدن این عزیزان می دانیم و بار دیگر از کلیه سازمان های بین المللی می خواهیم که به آن رژیم فشار بیاورند تا نسبت به تعیین وضعیت و سرنوشت آنها از پنهان کاری دست بردارد و خانواده های آنها را از نگرانی خارج سازد.

وی در پاسخ به خبرنگاری که با اشاره به خبر روزنامه الحیات مبنی بر سفر کوسوان نماینده فرانسه به تهران خواستار توضیح در خصوص زمان این سفر، اهداف، محورها و موضوعات در دستور کار آن شد ، گفت : جمهوری اسلامی ایران و فرانسه از گذشته همکاری ها و رایزنی هایی را برای حل و فصل بحران لبنان داشته اند اما در مورد این سفر هنوز برنامه ای تنظیم نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این گفتگو در باره آخرین وضعیت دانشجوی ژاپنی ربوده شده در مرزهای ایران و پاکستان و تلاش های به عمل آمده برای آزادی وی توضیح داد :  تلاش های مسئولان ذیربط برای یافتن وی با جدیت جریان دارد. به احتمال زیاد وی همچنان در نقاط مرزی حضور دارد. البته آنچه که با اطمینان می توان گفت این است که این دانشجوی ژاپنی در سلامت بسر می برد.

خبرنگاری گفت : در خبرها آمده است که بدنبال اتمام مذاکرات کارشناسان جمهوری اسلامی ایران و آژانس پیرامون سانتریفیوژهای P1  و P2 قرار است به عنوان جمع بندی، سومین جلسه تکمیلی با حضور آقای هاینونن معاون مدیر کل آژانس و آقای وعیدی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی روز دوشنبه در تهران برگزار شود. آیا شما این خبر را تایید می کنید؟

حسینی پاسخ داد : بلی . قرار است این گفتگوها برگزار شود.

خبرنگار دیگری اظهار داشت : به گزارش یکی از سایت ها ، یک مقام ارشد امنیتی عراق در بصره از افزایش پرواز هواپیماهای آمریکایی در مرز شلمچه خبر داده و اعلام کرده که هواپیماها و بالن های جاسوسی آمریکا که در روزهای اخیر در مرزهای جنوبی ایران به فعالیت خود شدت بخشیده اند، برای کنترل و دریافت اطلاعات از سایت های موشکی ایران به پرواز در می آیند. البته آمریکایی ها برای توجیه این اقدام به مقامات عراقی گفته اند که پروازها برای کنترل قاچاق اسلحه از ایران صورت می گیرد. لطفا ارزیابی خود را پیرامون این خبر ارائه فرمائید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت : چنانچه این خبر صحت داشته باشد این گونه اقدامات اشغالگران در مخالفت آشکار با قوانین بین المللی و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است و بدیهی است که نیروهای مسلح ما به نحو مناسبی پاسخ هرگونه تجاوز به تمامیت ارضی را خواهند داد.

وی افزود : از طرف دیگر ما معتقدیم که دولت و مسئولان عراقی هم بر اهمیت روابط حسنه میان دو کشور واقفند و اجازه نخواهند داد که از اقلیم و سرزمین آنها برای اقدامات جاسوسی و ضد کشورهای همسایه استفاده شود.