رييس جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا شما ضمانتی می‌توانيد بدهيد كه مردم جهان در مورد فعاليت‌های هسته‌يی شما نگرانی نداشته باشند؟ گفت: « مردم جهان در مورد فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی ما نگرانی ندارند، اين دولت آمريكاست كه نگران است.»
 

به گزارش ایسنا، دكتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور كشورمان، كه در سفر نیویورك به سر می‌برد، در دیدار و گفت‌وگو با هیات سرپرستی و دبیران سرویس‌های خبری روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز، اظهارداشت:« دولت آمریكا باید با سایر ملت‌ها با احترام برخورد كند، با آنها روابط احترام‌آمیز و عادلانه داشته باشد و ما براساس این شرایط علاقه‌مندیم روابط دوستانه‌ای با آمریكا داشته باشیم.»

 

حمله‌ به عراق هزینه‌های سنگینی به اقتصاد آمریكا تحمیل كرد

 

رییس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اینكه «در حال حاضر نظام مالی دولت آمریكا دچار مشكلاتی شده و دولت آمریكا تلاش می‌كند این مشكلات مالی را حل كند به نظر جنابعالی علت ایجاد این مشكل و راه‌حل آن چیست؟» گفت:« فكر می‌كنم مشكلات اقتصادی را باید در عملكردها و گذشته دید، چراكه این مشكلات یكباره ایجاد نمی‌شوند.»

 

وی گفت:« دولت آمریكا در طول این سال‌ها اقدامات اشتباهی را انجام داده است.»

 

وی با اشاره به حمله‌ آمریكا به عراق و هزینه‌های سنگینی كه این امر به اقتصاد آمریكا تحمیل كرد گفت:« یكی از مشكلات آمریكا ایجاد این جنگ بود.»

 

احمدی‌نژاد با بیان اینكه دولت آمریكا سعی می‌كند مشكل عده‌ای خاص را حل كند و به فكر حل مشكل مردم نیست، گفت:« این درحالی است كه مشكل اقتصادی به مردم آمریكا فشار می‌آورد و اكنون آنها در زمینه مسكن، بهداشت، خوراك و زندگی روزمره دچار مشكلاتی هستند و مشكلات اقتصادی خود را در زندگی روزمره مردم آمریكا نشان می‌دهد كه ما از این وضعیت خوشحال نیستیم و مردم هر جا كه تحت فشار قرار بگیرند ما از آن ناراحت می‌شویم.»

 

دولت ایران تمام تلاش خود را برای اصلاح وضع اقتصادی مردم ایران انجام می‌دهد

 

در ادامه خبرنگار لس‌آنجلس‌تایمز به احمدی‌نژاد گفت « اكنون اقتصاد ایران نیز دچار مشكلاتی است و مردم ایران دچار مشكل تورم، بیكاری و فرار سرمایه هستند، نظر جنابعالی در این ارتباط چیست؟» رییس جمهور گفت:« مشكلاتی كه شما گفتید در همه جا و در آمریكا نیز وجود دارد و طبیعی است كه اقتصاد ما از تبعات اقتصاد جهانی نیز تاثیر می‌پذیرد. در شرق و غرب كشور دو جنگ در جریان است. كشور ایران سال‌هاست كه با ادعاهای واهی تحت تحریم قرار گرفته است. همچنین طبیعی است كه وقتی قیمت‌های جهانی بالا می‌رود ایران نیز آسیب می‌بیند.»

 

رییس جمهور با بیان اینكه دولت ایران تمام تلاش خود را برای اصلاح وضع اقتصادی مردم ایران انجام می‌دهد، گفت: « مسوول اقتصاد دولت است و ما در جهت اصلاح وضع و رفع مشكلات تلاش می‌كنیم.»

 

رییس جمهور تاكید كرد:« اقتصاد ایران با اقتصاد آمریكا متفاوت است. اقتصاد ایران درون‌گراست و مردم خودشان آن را اداره می‌كنند و ما فقیر آنچنان كه در آمریكا هست در ایران نداریم و آنها تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.»

 

معتقدیم كه باید با گفت‌وگو و احترام متقابل مسائل را حل كرد

 

خبرنگار دیگر لس‌آنجلس‌تایمز از احمدی‌نژاد پرسید:« دوران دولت آقای بوش در حال اتمام است و به نظر می‌رسد در شورای امنیت تحریم دیگری علیه ایران وضع نشود. آیا شما فكر می‌كنید كه در تقابل با آمریكا پیروز شده‌اید؟» رییس جمهور گفت: « ما از تقابل استقبال نمی‌كنیم و معتقدیم كه باید با گفت‌وگو و احترام متقابل مسائل را حل كرد و در واقع رویكرد آمریكا كه می‌خواهد مسائل را با تضاد و تقابل حل كند درست نیست.»

 

وی ادامه داد:« دولت آقای بوش نه فقط به ملت آمریكا بلكه به ملت‌های مختلف آسیب زد و این سیاست درستی نیست كه بخواهیم منطق زورگویی را در دنیا حاكم كنیم.»

 

وی ادامه داد:« دولت آقای بوش نه تنها در برابر ملت ایران بلكه در برابر ملت افغانستان، عراق و فلسطین نیز شكست خورد.»

 

دولت بوش رویكرد دوگانه و تبعیض‌آمیزی را دنبال می‌كند

 

رییس جمهور همچنین با اشاره به تبلیغات دروغینی كه علیه فعالیت هسته‌یی ایران صورت گرفته است، گفت:« این تبلیغات یك دروغ بزرگ بود. ما طبق قانون و در محدوده‌ی حقوق خود حركت می‌كنیم اما دولت بوش رویكرد دوگانه و تبعیض‌آمیزی را دنبال می‌كند و فكر می‌كنیم كه اگر ملت آمریكا نیز دولتی در برابرش چنین رویكردی را داشت در برابر این رویكرد حتما مقاومت می‌كرد. ملت ما همان كاری را كرد كه باید انجام می‌داد و از حقوق خود در برابر زورگویی دفاع كرد.»

 

برای ما تفاوت نمی‌كند كه در آمریكا چه كسی روی كار بیاید

 

در ادامه خبرنگار لس‌آنجلس‌تایمز به احمدی‌نژاد گفت « آقای اوباما قصد دارد با ایران مذاكره مستقیم انجام دهد ولی مك‌كین این را قبول ندارد، شما ترجیح می‌دهید كدامیك از اینها روی كار بیایند؟ و چگونه می‌توان فصل نوینی را در روابط دو كشور ایجاد كرد؟» رییس جمهور در پاسخ گفت: « برای ما تفاوت نمی‌كند كه در آمریكا چه كسی روی كار بیاید. این حق مردم آمریكاست كه دولت خود را انتخاب كنند. هر دولتی كه روی كار می‌آید باید روش‌ها را تغییر دهد.»

 

اشتباهات بزرگ دولت آمریكا باید جبران شود

 

وی گفت:« من فكر می‌كنم كه اشتباهات بزرگی از سوی دولت آمریكا صورت گرفته و باید این اشتباهات جبران شود. مسوولیت اول یك دولت خدمتگزاری به مردم آن كشور و حفظ منافع آن ملت است. در واقع محدوده‌ی عمل یك دولت در اولویت اول جغرافیای سیاسی آن كشور است. دخالت‌های گسترده آمریكا در سایر ملت‌ها هم به ضرر ملت آمریكا و هم سایر ملت‌ها بوده است.»

 

وی گفت:« دولت آمریكا باید روی مسائل داخلی آمریكا متمركز شود و این مسائل را حل كند و دیگر این دوران تمام شده كه مشكل داخل آمریكا را به كشورهای دیگر منتقل كند.»

 

براساس روابط احترام‌آمیز و عادلانه علاقه‌مند به روابط دوستانه با آمریكا هستیم

 

رییس جمهور ادامه داد:« آمریكا كشوری بزرگ و پراستعدادی است و اگر دولتی در این كشور بر روی كار بیاید كه بر استعدادهای داخلی این كشور متمركز شود می‌تواند مشكلات آمریكا را حل كند. دولت آمریكا باید روابطش را با دیگر كشورها بر اساس احترام و عدالت تنظیم كند و به جای هزینه‌های سنگین نظامی این هزینه‌ها را صرف رفاه مردم آمریكا كند، با سایر ملت‌ها با احترام برخورد نماید، روابط احترام‌آمیز و عادلانه داشته باشد و ما بر اساس این روابط علاقه‌مندیم كه روابط دوستانه‌ای با آمریكا داشته باشیم.»

 

احمدی‌نژاد گفت:« من قبلا نیز گفتم كه حاضرم با هر یك از كاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریكا در صحن سازمان ملل مناظره و گفت‌وگو كنم چرا كه ما اهل گفت‌وگو، منطق و عدالت هستیم و دوست داریم بر این اساس با همه تعامل كنیم و فكر می‌كنیم این به نفع ملت‌هاست.»

 

آمریكا یكسری اطلاعات جعلی به آژانس داده است

 

رییس جمهور همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه در مذاكرات ژنو مبحثی مطرح شد مبنی بر اینكه ایران فعالیت‌های هسته‌یی خود را متوقف كند تا كشورهای 1 + 5 نیز تحریم جدیدی علیه ایران مطرح نكنند و از طرف دیگر بانكی مون دبیر كل سازمان ملل متحد اعلام كرده كه قصد دارد در ملاقات با شما بپرسد كه چرا شما با آژانس همكاری كامل نكرده‌اید؟ گفت:« طبق اسنادی كه در آژانس ثبت شده ما بیشترین همكاری‌ها را تاكنون با آژانس انجام داده‌ایم و همكاری‌های ما با آژانس بر اساس قوانین و مقررات آژانس و تعهدات متقابل است و ما تنها كشوری هستیم كه تمام تعهدات خود را ایفا كرده‌ایم و این در تمام گزارش‌های آژانس منعكس شده است. بیش از 12 بار آژانس اعلام كرده كه در برنامه‌ی هسته‌یی ایران انحرافی وجود ندارد.»

 

رییس جمهور ادامه داد:« ما سال گذشته براساس چارچوبی با آژانس توافق كردیم و بر اساس این چارچوب مسائل مورد توجه آژانس حل شد اما قبل از اعلام گزارش نهایی آژانس آمریكا یكسری اطلاعات جعلی را كه از طریق جاسوسی به دست آورده بود به آژانس داد در صورتی كه طبق مقررات آژانس هیچ عضوی حق ندارد علیه عضو دیگر اقدام انجام دهد و اگر عضوی علیه عضو دیگر ادعاهایی مطرح كند آژانس وظیفه و حق پیگیری ندارد، ولی آژانس می‌خواهد بر اساس فشار آمریكایی‌ها این‌ها را پیگیری كند.»

 

رییس جمهور گفت: « ما براساس قوانین و با حفظ حقوق ملت‌مان با آژانس همكاری كردیم و آژانس نیز به روشنی متوجه شد كه این اسناد جعلی و خنده‌دار است و در واقع به قدری ناشیانه جعل شده است كه یك بچه دبستانی آن را بخواند متوجه این موضوع می‌شود.»

 

سازمان ملل و آژانس مستقل عمل كنند

 

وی گفت: « البته ما از دولت آمریكا انتظاری نداریم چرا كه او اعلام كرده دشمن ماست اما فكر می‌كنیم كه باید سازمان ملل و آژانس مستقل عمل كنند و اگر تحت فشار رفتار كنند از نظر حقوقی كارشان دارای ارزش نیست.»

 

احمدی‌نژاد گفت:« تمام فعالیت‌ها و تاسیسات ما زیر نظر آژانس است و هزاران روز بازرسی انجام شده و هزاران سند و مدرك ارایه شده است؛ اما تاكنون آژانس هیچ گزارشی از فعالیت‌های هسته‌یی آمریكا و هیچ گزارشی از فعالیت‌های خود برای خلع سلاح هسته‌یی كه از وظایف اصلی آن است منتشر نكرده است و من تعجب می‌كنم كه آمریكایی‌ها كه ده‌ها بمب اتم دارند تاكنون آژانس در مورد آنها گزارشی نداده است.»

 

وی گفت:« تبعیض و اعمال دوگانه‌ی استاندارد ریشه‌ی مشكلات آمریكا است.»

 

بهترین راه این است كه روی مشتركات گذشته مذاكره كنیم

 

رییس جمهور همچنین در مورد مذاكرات ژنو نیز، گفت:« آنها پیشنهادی دادند و ما نیز پیشنهادی دادیم و این پیشنهاد برای همكاری‌های جامع بود.»

 

رییس جمهور گفت:« ما معتقدیم كه بهترین راه این است كه روی مشتركات گذشته مذاكره كنیم و اگر روی مشتركات توافق كنیم راه برای حل اختلافات باز می‌شود.»

 

وی گفت:« جالب است كشورهایی كه بمب اتم دارند به ما می‌گویند سوخت هسته‌یی نداشته باشید! و این از لطیفه‌های امروز است.»

 

پیشنهاد ایران برای حل مساله فلسطین را در آینده به دبیركل سازمان ملل ارائه می‌كنم

 

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر روزنامه‌ی لس‌آنجلس‌تایمز كه پرسید «شما گفته‌اید اسرائیل باید از نقشه حذف شود و با توجه به اینكه ایران قدرت منطقه‌ای است، این فقط حرف است یا اینكه شما می‌خواهید اقدامی در این ارتباط انجام دهید؟» گفت:« بگذارید بحث شما را دو قسمت كنم. یكی راجع به عمل ایران و دیگری راجع به اصل موضوع صهیونیسم.»

 

رییس جمهور ادامه داد:« ایران بر روی موضوع فلسطین پیشنهاد خود را به طور روشن و شفاف ارایه داد و خواستار برگزاری یك رفراندوم آزاد با حضور مردم فلسطین در این سرزمین شد، عمل ما در این جهت است و ما در آینده‌ی نزدیك این را به صورت یك پیشنهاد به دبیر كل ارایه می‌كنیم.»

 

رییس جمهور گفت:« معتقدیم كه این حق هر ملتی است كه سرنوشت خود را تعیین كند بدون دخالت دیگران و این بر اساس متن و منشور سازمان ملل متحد و از حقوق اولیه هر انسان و ملتی است.»

 

رییس جمهور گفت:« شما اگر نگاهی به وضعیت منطقه‌ی فلسطین داشته باشید می‌بینید كه فلسطین یك ناحیه‌ی جغرافیایی بر روی كره‌ی زمین است و ملتی در آن هزاران سال زندگی می‌كرد،این ملت با یك طراحی آواره شد و بیش از پنج میلیون از مردم فلسطین آواره شده‌اند و افرادی از سایر نقاط به این سرزمین آمده‌اند و در این سرزمین ساكن شده‌اند. این را چه كسی می‌پذیرد؟ و چگونه می‌توان این رژیم جعلی را كه در این منطقه ایجاد شده و مردم این منطقه را آواره كرده است به رسمیت شناخت؟»

 

رییس جمهور همچنین با بیان اینكه مردم منطقه با وجود رژیم جعلی صهیونیستی امنیت ندارند، گفت:« صهیونیست‌ها شعار می‌دادند كه سرزمین ما از نیل تا فرات است یعنی تمام خاورمیانه. اینها چه كسانی هستند و از كجا آمده‌اند كه چنین مطلبی را بیان می‌كنند؟ حتی اگر قبول كنیم در جنگ جهانی دوم اتفاقاتی رخ داده، این اتفاقات در كجا رخ داده است؟ در برخی از كشورهای اروپایی. حال این مسئله چه ربطی به فلسطین دارد كه باید ملت فلسطین تاوان آن را بپردازند و آواره شوند؟ در جنگ جهانی دوم به فرض قبول كردن اینكه اتفاقاتی رخ داده، چرا باید مردم فلسطین آواره شوند و رژیم جعلی در این منطقه ایجاد شود؟»

 

رییس جمهور با اشاره به مشكلات مردم فلسطین و اینكه آنها در خانه‌ی خود در محاصره‌ی كسانی هستند كه از راه دور آمده‌اند، گفت:« این افراد كه این ستم‌ها را به مردم فلسطین می‌كنند چه كسانی هستند و از كجا آمده‌اند و منافع چه كسانی را می‌خواهند دنبال كنند؟ چرا به لبنان حمله كردند، جولان را اشغال كردند و ایران را تهدید می‌كنند؟ ریشه‌ی این رژیم جعلی در كجاست؟ »

 

رییس جمهور خطاب به این خبرنگاران، گفت:« من از شما سوال می‌كنم كه امروز اتحاد جماهیر شوروی كجاست؟ آیا از نقشه حذف نشد؟»

 

روابط دولت ایران با مردم صمیمانه است

 

در ادامه خبرنگار لس‌آنجلس‌تایمز به احمدی‌نژاد گفت كه آمریكا به خاطر وجود زندان گوانتانامو از سوی مردم آمریكا و دیگر كشورها تحت فشار است و گفته می‌شود كه در ایران نیز تعدادی از فعالین سیاسی و اساتید دانشگاه تحت فشار هستند. احمدی‌نژاد در پاسخ گفت:« این حرف‌های صهیونیست‌ها و آمریكایی‌هاست. اینها در ایران واقعیت ندارد. در ایران آزادی و قانون حاكم است و آیین دادرسی قوه‌ی قضاییه ما از مترقی‌ترین آیین دادرسی‌ها است. به نحوی كه یك نفر می‌تواند بیش از پنج بار درخواست فرجام‌خواهی كند.»

 

وی گفت: « در كنفرانس مطبوعاتی من تمام خبرنگاران سوالات خود را‌ آزادانه می‌پرسند و دانشگاهیان نیز آزادانه حرف‌های خود را می‌زنند.»

 

خبرنگار لس‌آنجلس‌تایمز گفت:« یعنی در ایران كسی تحت فشار نیست و در زندان نیست؟» رییس جمهور در پاسخ گفت:« اگر كسی جرمی مرتكب شود در دادگاه علنی با حضور وكیل به جرمش رسیدگی و طبق قانون عمل می‌شود.»

 

وی گفت:« 98 درصد مردم طرفدار نظام ما هستند و ما نیازی به این كارها نداریم. هر سال چندین راهپیمایی ده‌ها میلیونی به نفع نظام برگزار می‌شود. مردم ما به صورت خودجوش در این راهپیمایی‌ها و مراسم‌ها شركت می‌كنند. روابط دولت ایران با مردم صمیمانه است و من به عنوان رییس جمهور با مردم در خیابان‌ها و دانشگاه ارتباط دارم.»

 

بوش فرصت خدمت به مردم آمریكا را از دست داد

 

خبرنگار لس‌آنجلس‌تایمز گفت:«عده‌ای می‌گویند شما و آقای بوش با یكدیگر شباهت‌هایی دارید از جمله اینكه هر دوی شما دارای اعتقاداتی هستید و می‌گویید كه مامور خداوند هستید؟» رییس جمهور پاسخ گفت:« من چنین ادعایی ندارم، اگر آقای بوش چنین ادعایی دارند از خودش بپرسید.»

 

رییس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال كه با توجه به اتمام دوران ریاست جمهوری جورج بوش آیا دل‌تان برای او تنگ می‌شود یا نه؟ گفت:« دل ما برای همه می‌سوزد. از اینكه كسی كار زشتی بكند ناراحت می‌شویم.وی فرصت‌هایی را كه برای خدمت به مردم آمریكا داشت را از دست داد و علیه دیگر ملت‌ها كار كرد در صورتی كه می‌توانست از این فرصت‌ها به نحو احسن به نفع مردم خود استفاده كند و كارها را به خوبی پیش ببرد.»

 

وی با بیان اینكه ما با اقدامات آقای بوش به شدت مخالف هستیم، گفت:« وی می‌توانست در این هشت سال بهتر از اینها كار كند. او جنگ راه انداخت و بیش از یك میلیون نفر در عراق در اثر این جنگ و صدها هزار نفر در افغانستان كشته شدند فقط به خاطر اینكه آقای بوش می‌خواهد بر منطقه و خاورمیانه مسلط شود. آیا اینها به نفع مردم آمریكاست؟ نه این اقدامات فقط برای منافع چند سرمایه‌دار صورت گرفته است و این خیلی بد است.»

 

شرایط برای رژیم صهیونیستی دشوارتر از آن است كه بخواهد در مناسبات تاثیری بگذارد

 

رییس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال كه «درحال حاضر مذاكراتی بین سوریه و اسرائیل در مورد جولان در حال صورت گرفتن است و این تصور وجود دارد كه در صورتی كه سوریه و اسرائیل با یكدیگر توافق كنند ممكن است سوریه دیگر از حمایتش از حزب‌الله و حماس دست بردارد و رابطه‌اش با ایران دچار مشكل شود»، گفت:« روابط ما با سوریه روابط بسیار خوب و پایداری است و ما از اینكه هر بخشی از سرزمین اشغالی آزاد شود استقبال می‌كنیم. البته آزادی جولان مساوی است با آن اتفاقی كه صهیونیست‌ها دوست ندارند اتفاق بیفتد و من بعید می‌دانم كه از طریق گفت‌وگو این مسئله انجام شود.»

 

وی گفت:« امروز شرایط برای رژیم صهیونیستی دشوارتر از آن است كه بخواهد در مناسبات تاثیری بگذارد. اكنون رژیم صهیونیستی مثل هواپیمایی است كه موتورهایش را از دست داده و كسی نمی‌تواند به آن كمك كند.»

 

وی ادامه داد:« البته این به نفع همه‌ی ملت‌ها به ویژه به نفع مردم آمریكاست. چرا كه این رژیم جعلی به نام مردم آمریكا جنایت می‌كند و میلیاردها دلار از سرمایه‌ی مردم این كشور صرف حمایت از رژیم صهیونیستی می‌شود در حالی كه مردم آمریكا دچار مشكلاتی از نظر مسكن و بهداشت هستند و صهیونیست‌ها با سرمایه‌ی مردم آمریكا مردم فلسطین را می‌كشند.»

 

امنیت عراق، امنیت ایران است

 

رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه تاثیر ایران بر امنیت منطقه به خصوص امنیت عراق چیست؟ گفت: « امنیت عراق مستقیما بر امنیت ایران اثر می‌گذارد. روابط دو كشور ایران و عراق دوستانه است و مردم دو كشور با یكدیگر رفت و آمد دارند. امنیت عراق، امنیت ایران است. ما به ایده‌ امنیت در عراق كمك كردیم و كمك كرده و می‌كنیم.»

 

خبرنگار لس‌آنجلس‌تایمز در پایان به احمدی‌نژاد گفت« آقای بوش می‌گوید كه امنیت ایجاد شده در عراق به خاطر افزایش نیروهای آمریكایی در عراق است» كه احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: « آقای بوش خیلی صحبت‌ها می‌كنند.»

 

معتقدیم باید مناسبات براساس عدالت و احترام باشد

 

دكتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور كشورمان همچنین پس از گفت‌و گو با لس‌آنجلس‌تایمز بلافاصله در گفت‌وگو با شبكه‌ی رادیویی ان.پی.آر( NPR ) نیویورك كه یكی از شبكه‌های معتبر و فراگیر نیویورك و آمریكاست، تاكید كرد:« معتقدیم باید مناسبات براساس عدالت و احترام باشد.»

 

رییس جمهور در پاسخ به این سوال كه عده‌ای می‌گویند جمهوری اسلامی به دنبال به دست آوردن سلاح هسته‌یی است و اینكه چگونه می‌خواهید نگرانی مردم جهان را در مورد فعالیت‌های هسته‌یی ایران برطرف كنید؟ گفت:« مردم جهان طرفدار ما هستند. 117 كشور عضو جنبش عدم تعهد از ما حمایت می‌كنند، 57 كشور عضو كنفرانس اسلامی، كشورهای عضو D8 و بسیاری از ملت‌ها از ما حمایت كرده‌اند. در واقع ملت‌ها طرفدار ما هستند و چند كشور از جمله آمریكا و چند تن از دوستانش هستند كه این مطالب را مطرح می‌كنند كه برای ما اینها مهم نیستند.»

 

آمریكا و چند كشور اروپایی فكر می‌كنند صاحب و مالك دنیا هستند

 

رییس جمهور با بیان اینكه « با كسی تقابل نداریم» و «معتقدیم باید مناسبات بر اساس عدالت و احترام باشد» گفت:« چرا دولت آمریكا و چند كشور اروپایی به خودشان اجازه می‌دهند برای دیگر كشورها تصمیم بگیرند و خودشان را جامعه‌ی جهانی بدانند؟ ما فكر می‌كنیم ریشه‌ی درگیری‌ها و مشكلات از همینجاست؛ چرا كه دولت آمریكا و چند كشور اروپایی فكر می‌كنند صاحب و مالك دنیا هستند و می‌خواهند در هر كاری دخالت كنند.»

 

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال كه شما چه پیشنهادی دارید كه روابط ایران و آمریكا به سمت جلو برود و مشكلات در این زمینه حل شود؟ گفت:« ما هیچوقت نیامدیم در داخل آمریكا مزاحم مردم آمریكا شویم و برای مردم آن كشور مشكل ایجاد كنیم، اما دولت آمریكا این كار را كرد. ما پیشنهادمان به آمریكایی‌ها این است كه این اقدامات را انجام ندهند.»

 

اكنون نوبت دولت آمریكاست

 

وی در پاسخ به این سوال كه تاكنون شما به عنوان رییس جمهور چه اقداماتی در این ارتباط انجام داده‌اید و چه قدم‌هایی برداشته‌اید؟ گفت:« من در این ارتباط قدم‌هایی را برداشته‌ام. من نامه برای بوش نوشتم و اعلام آمادگی كردم كه در سازمان ملل با وی گفت‌وگو كنم. ما در قضیه عراق به تقاضای دولت آمریكا در مورد عراق پاسخ مثبت دادیم و با آنها مذاكره كردیم و در واقع هر كاری كه می‌شده ما انجام داده‌ایم، اكنون نوبت دولت آمریكاست.»

 

رییس جمهور در پاسخ به این سوال كه آیا شما ضمانتی می‌توانید بدهید كه مردم جهان در مورد فعالیت‌های هسته‌یی شما نگرانی نداشته باشند؟ گفت: « مردم جهان در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ما نگرانی ندارند، این دولت آمریكاست كه نگران است.»

 

رییس جمهور گفت:« ما معتقدیم كه قانون باید برای همه اجرا شود و پیشنهاد می‌كنیم كه یك دهم آن چیزی كه ما با آژانس همكاری می‌كنیم دولت آمریكا با آژانس همكاری كند؛ چرا كه فكر می‌كنیم آژانس بهترین تضمین است. ما معتقدیم كه دولت آمریكا نباید ماموران آژانس را تحت فشار قرار دهد.»

 

رییس جمهور گفت:« دولت آمریكا كه دارای كلاهك هسته‌یی است و از بمب هسته‌یی استفاده كرده است، می‌خواهد ما را از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی بازدارد و در این ارتباط محدود و محكوم كند.»

 

وی گفت:« ما فكر می‌كنیم دولت آمریكا باید روش خود را عوض كند و با صرف پیشنهادات ما مشكل حل نمی‌شود.»