«وضعيت مسكن» در دبی به قدری حاد شده‌است كه مشاوران املاك مطرح در اين جزيره عربی توان مخفی نگه داشتن چهره واقعی آن را از دست داده‌اند.
 
نبض بازار مسكن دبی به روایت پنج بنگاه بزرگ مشاور املاك
2009، اوج ركود مسكن در دبی

 حراج ملك به قیمت سال 2006
فرید قدیری
برخی مشاوران املاك مستقر در دبی تصمیم گرفته‌اند با مشتریان خود روراست باشند و به همین دلیل برای اولین بار طی شش ماه گذشته از ركود مسكن در بزرگ‌ترین جزیره شیخ‌نشین حاشیه خلیج‌فارس می‌گویند.
آن طور كه فعالان بازار مسكن دبی می‌گویند در طول سال 2008 میلادی برعكس بقیه سال‌ها، قیمت مسكن در دبی هیچ افزایشی نداشته و احتمال افزایش قیمت در سال 2009 نیز بعید است.
پیش از این موسسه مطالعات مسكن «پراپرتی وایر» مستقر در آمریكا پیش‌بینی كرده بود قیمت مسكن در پایان سال 2008، 25درصد رشد خواهد كرد.مشاوران پنج بنگاه بزرگ مسكن مستقر در دبی در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد اعلام كردند: در پایان سال 2007 قیمت ویلا و آپارتمان‌های لوكس در دبی نسبت به سال 2006 حدود 100درصد رشد كرد. اما در سال گذشته املاك لوكس رشدی نداشت و در برخی مناطق این جزیره ملك با كاهش قیمت همراه بود. همچنین متوسط قیمت مسكن در سال اخیر در این جزیره تقریبا ثابت مانده است. این فعالان حوزه خرید و فروش مسكن تاكید كردند: در سال‌ جاری میلادی ركود مسكن در دبی به اوج خواهد رسید.
یك مشاور املاكی فعال در دبی علت ركود مسكن در این جزیره را وخامت اوضاع مسكن و اقتصاد در آمریكا عنوان كرد و گفت: در منطقه‌ای كه ما فعالیت داریم كاملا مشخص است قیمت املاك تحت تاثیر اوضاع آمریكا كاهش پیدا كرده است. وی افزود: در حال حاضر پنج تاجر آمریكایی كه دو سال پیش در این منطقه صاحب ویلا شده بودند، املاك‌شان را به قیمت دو سال پیش برای فروش حراج كرده‌اند، اما با همین قیمت اندك نیز مشتری حاضر به خرید نیست.
یكی دیگر از مشاوران املاك دبی در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد با اشاره به اینكه در حال حاضر یك واحد آپارتمان 45‌ فوت مربعی در دبی حدود 120میلیون تومان قیمت دارد گفت: سه ماه پیش این واحد 250میلیون تومان قیمت داشت.
وی افزود: رونق در بازار مسكن دبی از ابتدای سال 2010 شروع خواهد شد. مشاوران املاك دبی تصریح كردند: در مقابل فروشندگانی كه حاضر هستند ملك‌شان را حتی زیر قیمت واگذار كنند، مشتری وجود ندارد.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، «وضعیت مسكن» در دبی به قدری حاد شده كه مشاوران املاك مطرح در این جزیره عربی توان مخفی نگه داشتن چهره واقعی آن را از دست داده‌اند.
بخت بازار مسن در دبی یك سال بعد از وقوع بحران در بازار مسكن آمریكا رو به تیرگی گذاشت و از چند ماه پیش با اوج بحران در اقتصاد غرب، وضعیت فوق‌العاده پیدا كرد.
با كاهش بی‌سابقه قیمت مسكن در دبی و همچنین افت سهام شركت‌های ساختمانی فعال در این جزیره برخی بنگاه‌های مشاور املاك تبلیغات‌شان را در تلویزیون‌های ماهواره‌‌ای و شبكه‌های فارسی زبان خارج از كشور افزایش دادند، اما در طول چند هفته گذشته دامنه اثرگذاری اخبار و اطلاعات مستند از بازار ملك در دبی توانست تبلیغات پوچ در این حوزه را خنثی كند تا جایی كه به تازگی مشاوران املاك در این جزیره از ركود طولانی مدت در حوزه فعالیت‌شان خبر داده‌اند.
بنگاه‌هایی كه تا همین اواخر در تهران نمایندگی داشتند به دلیل كسادی بازار مسكن در دبی نمایندگی‌شان را تعطیل كرده‌اند.
اكنون با توجه به اینكه تاثیرگذاری بحران جهانی،بر روی وضعیت اقتصاد مسكن در جزیره دبی كاملا اثبات شده این احتمال وجود دارد كه در سال‌های آینده این وضعیت مجددا تكرار شود.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، نیمی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در دبی در بخش املاك بوده به طوری كه متقاضیان با خرید خانه‌ها و آپارتمان‌ها به صورت هوایی و 99 ساله این سرمایه‌ها را وارد این جزیره كرده‌اند.
این جماعت سرمایه‌گذار در حال حاضر قیمت فروش واحدهای مسكونی خود را پایین آورده و تلاش دارند هرچه زودتر املاك و مستغلات خود را به پول نقد تبدیل كنند.


فرار از ماجرا با سهل‌ترین شیوه پیش‌فروش
اول آبان امسال قرار بود سازنده آمریكایی مجهزترین برج اداری-تجاری در دبی، میزبان خبرنگاران حوزه ساختمان از 15 كشور جهان باشد.
مجری تبلیغاتی این مراسم اعلام كرده بود در جریان این كنفرانس خبری، خبرنگاران می‌توانند از پروژه‌های در حال ساختی كه آمریكایی‌ها كارگاه‌های ساختمانی آن را دایر كرده‌اند، بازدید كنند. هدف پشت پرده این بود كه وقتی 15 خبرنگار به روزنامه‌هایشان برمی‌گردند از دبی به عنوان بزرگ‌ترین كارگاه ساختمانی جهان یاد كنند تا میزان سرمایه‌گذاری‌ها در این جزیره افزایش پیدا كند. یك هفته مانده به مراسم، برنامه سفر خبرنگاران لغو شد چون بزرگ‌ترین كارگاه‌های ساختمانی در دبی به حالت تعطیل درآمده است. این روزها سازندگان برج‌های مسكونی برای تامین نقدینگی و فرار از تعطیلی، سهل‌ترین شیوه پیش‌فروش را تبلیغ می‌كنند: «پرداخت یك‌درصد ارزش ملك در هر ماه تا زمان تكمیل واحد و تحویل آن به مشتری.»
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:donya-e-eqtesad.com